Klimmen voor beginners (e.a.)
Corniel schreef:@ponsteen: Volgens mij is het beste advies dat je een onervaren klimmer op het mentale vlak mee kan geven het volgende: rijdt in een tempo dat je twee uur (bij een klim van Mont Ventoux/Alpe d'Huez niveau) kan volhouden. Als je halverwege bent en overhebt kan je versnellen.
Het idee van 'een kransje overhouden' heb ik altijd raar gevonden. In een koers is dat een verademing, voor een minder begaafde toerist die boven wil komen een dwaze zelfkastijding.
Dat kransje is vooral goed voor de "moraal" denk ik. En verder probeer ik het in middelgebergte en korte hellingen ook te doen, maar dan eerder bij wijze van training dan pure zelfkastijding. Als je op een korte helling van 5% je kleinste juweeltje nodig hebt. Dan hoef je zonder sleutelwerk aan je fiets toch niet richting langere en stevigdere alpenklimmen te gaan? Moet ik wel bij zeggen dat ik tot nog toe m'n trapfrequentie boven de 90 kan houden. Ik denk dat ik dus eerder verschil kan maken door te zakken in trapfrequentie op zo een langere klim dan met dat ene kransje.
Blijft het toch een boeiende discussie vinden. Ik rij al jaren 39* 29 als lichtste verzet in Marmotte, Dolemieten Marathon en Boogies Extreme, maar nu de leeftijd gaat tellen, worden het wel vierkant fietsen boeven de 10%.
ik zit te denken aan een compact. Dan kan ik toch wedstrijden rijden en met een 34 voor heb dan mogelijk wat meer ontspanning op de benen.
Een trippel lijkt me voor wedstrijden nogal vreemd staan:-)
ik zit te denken aan een compact. Dan kan ik toch wedstrijden rijden en met een 34 voor heb dan mogelijk wat meer ontspanning op de benen.
Een trippel lijkt me voor wedstrijden nogal vreemd staan:-)
Gerardo
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Het zou wel stoer zijn om met die tripel wedstrijden te rijden. Bovendien heb je dan altijd een mooie 42-52 vooraan zonder sleutelen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Huidige triples hebben allemaal 39 als middenblad ipv 42. Jammer hoor, ik vond de verdeling 52-42-30 op m'n oude 9-speed Ultegra eigenlijk veel fijner dan de 52-39-30 van de nieuwe 10-speed Ultegra. En als je 105 rijdt heb je ook geen 52, dan is het 50-39-30.de zwarten schreef:Het zou wel stoer zijn om met die tripel wedstrijden te rijden. Bovendien heb je dan altijd een mooie 42-52 vooraan zonder sleutelen.
Het zou wel taboe-doorbrekend zijn hoor, wedstrijden rijden met een triple Bedenk trouwens ook dat je met een compact een 50 hebt als buitenblad en geen 52. Weet niet of dat nou zo geschikt is voor wedstrijden.
Klimmen voor beginners, zegt het onderwerp van dit topic, dus kan ik als beginner hier wel op inhaken.
Ik doe vandaag op de kop af precies 1 jaar aan racefietsen.
Heb nu bijna 10.000 km gefietst met de laatste tijd ritten van 60 á 70 km tegen een gemiddelde van rond de 30 km/h op de vlakke weg.
Ik ben 52 jaar,
84 kg, 1,83 mtr lang,
fiets van 10kg,
105 groep 10 speed, tripple 50-39-30,
cassette 12-23 (kan ik wisselen met een 11-28)
Ik zou dolgraag wat bergen (heuvels) willen beklimmen maar weet dus niet wat in mijn vermogen ligt.
De enige bergen die ik ben tegen gekomen zijn bruggen en viaducten.
Hoeveel graden is b.v. een gemiddeld viaduct. Even om een idee te krijgen als voorbeeld: hoeveel viaducten gaan er in de Cauberg, of is dat te kort door de bocht.
m.a.w. Wat zou ik redelijkerwijs aankunnen met mijn capaciteiten, (30 gem op vlak terrein)?
Moet ik beginnen op de veluwe of zou de Cauberg voor mij te doen zijn zonder mijn hartslag boven de 170 slagen te jagen. In april heb ik nog een zwaar hartinfarct doorstaan en is er nog een stent geplaatst in een kransslagader, vandaar deze vraag?
Ik doe vandaag op de kop af precies 1 jaar aan racefietsen.
Heb nu bijna 10.000 km gefietst met de laatste tijd ritten van 60 á 70 km tegen een gemiddelde van rond de 30 km/h op de vlakke weg.
Ik ben 52 jaar,
84 kg, 1,83 mtr lang,
fiets van 10kg,
105 groep 10 speed, tripple 50-39-30,
cassette 12-23 (kan ik wisselen met een 11-28)
Ik zou dolgraag wat bergen (heuvels) willen beklimmen maar weet dus niet wat in mijn vermogen ligt.
De enige bergen die ik ben tegen gekomen zijn bruggen en viaducten.
Hoeveel graden is b.v. een gemiddeld viaduct. Even om een idee te krijgen als voorbeeld: hoeveel viaducten gaan er in de Cauberg, of is dat te kort door de bocht.
m.a.w. Wat zou ik redelijkerwijs aankunnen met mijn capaciteiten, (30 gem op vlak terrein)?
Moet ik beginnen op de veluwe of zou de Cauberg voor mij te doen zijn zonder mijn hartslag boven de 170 slagen te jagen. In april heb ik nog een zwaar hartinfarct doorstaan en is er nog een stent geplaatst in een kransslagader, vandaar deze vraag?
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Ik fiets ook 30 over min of eer vlak parcours en langere tochten en als ik bergen erin doe (woon in zuid limburg) dan ligt het gemiddelde ongeveer tussen 25 en 27.5. Cauberg zou ik mij geen zorgen over maken de dode man is denk ik de zwaarste klim in Limburg.
Cauberg viel inderdaad wel mee - Dodeman is zwaarder , maar zeker boven te komen. Ik heb deze zomer zowel op mijn Fully ATB als op mijn racefiets diverse klimmen gedaan : Keutenberg - Gulpenberg - Dodeman. Er zit wel degelijk verschil in het klimmen met beide.tom de groot schreef:Cauberg zou ik mij geen zorgen over maken de dode man is denk ik de zwaarste klim in Limburg.
Ondanks dat mijn ATB fully onder de 10 kg zit is het zeker op de 3 klimmetjes net genoemd zwoegen op een kleiner verzet dan dat ik nodig had op de racefiets. Wat ik touwens echt een Rotklim met de hoofdletter R vind in Zuid Limburg is wel de eyserbosweg....hier werd ik echt niet vrolijk van alhoewel het steigingspercentage meevalt. Vanuit Epen naar 3-landenpunt over Camerig is ook een langere klim maar die ligt me toch beter.
R
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
10.000 kilometer in een jaar is gewoon stevig, zeker voor een 1e jaars wielertoerist. Het gemiddelde ANWB-lid rijdt 10K per jaar, in een auto. Wanneer ik lees dat je een half jaar geleden nog een hartinfarct hebt gehad vraag ik me af of je het niet een tandje lichter moet doen, in plaats van zwaarder.floris4 schreef: In april heb ik nog een zwaar hartinfarct doorstaan en is er nog een stent geplaatst in een kransslagader, vandaar deze vraag?
Ik fiets nu ook wel weer minder inmiddels. Maar door dat infarct had ik wel veel vrije tijd.
's morgens naar de baas 's middags lekker fietsen.
In het begin lekker toeren, en later ging het vanzelf harder.
e.e.a. op geleide van mijn hartslag.
's morgens naar de baas 's middags lekker fietsen.
In het begin lekker toeren, en later ging het vanzelf harder.
e.e.a. op geleide van mijn hartslag.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.