Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bandendruk

superm
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 sep 2010 11:11

superm 20 sep 2011 16:03

Hoe ver kan je zakken met druk in een atb band?
Op de wang staat min 2 bar en max 5 bar, maar wat nu als je met 1 bar zou rijden?
Wat zou er kunnen gebeuren?
Ik heb het nu wel over tubeles.
bvd.
tot het gaatje

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 sep 2011 18:52

Wanneer de druk te laag is buts je bij elke boomwortel waar je overheen rijdt, met je velg op die stronk, Gevolg is dat je band tussen de velg en de wortel geplet wordt met als gevolg een stootlek of snakebite. ik zou 1.7 of 1.8 bar als minimum aanhouden bij een tubeless band, met binnenband iets hoger, ong. 2.0 bar.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 sep 2011 19:30

Ik heb Egmond Pier Egmond met 1.5 bar (Big Apple + binnenband) gereden en dat ging op zich prima. Wel het ritje naar de start enigszins voorzichtig gedaan. Het zou me niets verbazen dat, bij te snel genomen bochten, de band van de velg af zal lopen. Ik vermoed echter dat dit eerder met een vouwband zal gebeuren.
Afbeelding

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 20 sep 2011 19:57

Beetje afhankelijk van de breedte van de band, maar met banden van 2.0 of 2.1 zou ik met binnenbanden niet lager gaan dan 2 bar.
Tubeless kan wat lager.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2011 21:03

Is gewoon volledig afhankelijk van de breedte van de band, de ondergrond en je gewicht. Je kan best onder de 2 bar, de fabrikant van de band is alleen bang dat jij een velg kapot rijdt en hen aansprakelijk stelt ;) Op de crossbanden staat vaak dat je er met minimaal 3,5 bar in moet rijden, leuk voor op de weg, maar in 't veld echt niet te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superm
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 sep 2010 11:11

superm 21 sep 2011 10:02

Gister avond een uurtje getraint met voor 1.2 en achter 1 bar en moet zeggen had wel super grip.
Vooral het bochtenwerk ging super, gewoon vol erdoorheen.
Het enigste waar ik inderdaad bang voor ben is dat er een band van de velg zou lopen, vond het stoten op de velg heel veel meevallen.
Ga toch aanstaande zaterdag met deze bandendruk een wedstrijd rijden.
Voor is trouwens een 2.1 en achetr een 2.0.
tot het gaatje

ercmrj
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 sep 2010 18:54

ercmrj 21 sep 2011 10:42

Ik rij al een tijd lang met swalbe furious fred 2.25 met voor en achter 1.2 bar, maar weeg wel 80 kg. Ik denk dat voor mijn gewicht met een 2.1 band die druk wat te laag is.

Ik heb hem voor wel tubeless gemaakt en als ik met 1.0 druk rij en een boomwortel tegenkom dan loop ik wel de kans dat de band zoveel vervormt dat de lucht er in een keer uit floept.

Lage druk rijdt wel super je moet maar eens over een kasseienstrook rijden daar voel je helemaal niets van, maar volgens mij moet je wel een band hebben met soepele wang anders krijg je te veel wrijving.

MathijsW
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:10

MathijsW 21 sep 2011 11:35

Rij je met vloeibaar latex dan heb je in ieder geval geen kans op stootlek! En ook nog eens meer soepelheid wat een lagere rolweerstand opleverd. Een goede techniek behoud je ook voor het kapot rijden van je velg / band. Wordt je wat vermoeider en minder geconcentreerd dan rij je sneller de boel kapot.

Plaats reactie