Hallo,
Ik fiets nu een jaar en ben sinds mei begonnen met training bij een club als voorbereiding op wedstrijden voor volgend seizoen.
Nu merk ik dat ik een stuk sneller ben geworden en dit wil ik graag zo houden.
Aangezien de trainingen van dit seizoen voorbij zijn vraag ik me af hoe jullie je conditie zo optimaal mogelijk houden in de winter.
Uiteraard stop ik niet met het buitenfietsen tenzij er sneeuw ligt, maar in de winter train ik wel minder buiten (voornamelijk doordat ik bijna alleen in de avonduren kan trainen).
Ik wil volgend jaar dus wedstrijden gaan rijden en wil dus proberen het nieuwe seizoen met de nodige snelheid in de benen te beginnen, zodat ik niet helemaal opnieuw hoef te beginnen.
Hebben jullie hiervoor tips?
Winter doorkomen met behoud van conditie
Gebruik de weekenden voor de duurtraining. Koop een Tacxtrainer voor de avonden. Overweeg eens om in de donkere avonduren te gaan hardlopen, de afwisseling is goed. Corestabilitytraining is echt iets voor de winter. Sportschool? Spinning? Schaatsen? Zwemmen?
Maakt allemaal niet zo veel uit, als je maar van de bank komt. Veel wedstrijdrijders gebruiken de winter voor hun basiscondititie, dus veel trainen op lage hartslag. Richting het voorjaar weer aangevuld met sprinttraining e.d.
Maakt allemaal niet zo veel uit, als je maar van de bank komt. Veel wedstrijdrijders gebruiken de winter voor hun basiscondititie, dus veel trainen op lage hartslag. Richting het voorjaar weer aangevuld met sprinttraining e.d.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
Ik zat ook met hetzelfde vorig jaar, behalve dat ik me niet specifiek ging richten op wedstrijden maar op cyclo's rijden. Dit jaar ben ik wel van plan me te richten op het rijden van wedstrijden, door in het voorjaar al mee te gaan trainen. Het is inderdaad lastiger om tijdens de winter je conditie op peil te houden.
In november van vorig jaar heb ik relatieve rust genomen om het lichaam te laten herstellen en klaar te maken voor dit jaar. Ik ben vanaf het december 2010 begonnen met veel rustige km te maken en in de maanden Januari en Februari dit langzaam uitgebouwd, af en toe afgewisseld met een cyclocross ritje om toch nog wat korte intensiteit te hebben. Vooral het leggen van de duurconditie is belangrijk en ik kan het heel goed vernemen dat ik daar dit jaar heel veel profijt van heb gehad. Veel ritjes van +/- 4 uur gemaakt. Van de cyclo's die ik wou gaan rijden is het niet gekomen, slechts 1 gereden die nog niet eens in de planning stond, desondanks toch nog goed gereden daar.
Op mijn bikeplanner (http://www.bikeplanner.com/index.php?mo ... &name=TomK" onclick="window.open(this.href);return false;) kun je de trainingen bekijken en zien wat ik dit jaar heb gedaan, wellicht dat je daar wat aan hebt. Basis kun je mooi leggen in de winter en dan van het voorjaar mee trainen met de plaatselijke club en dan gaat het wel goed komen met de wedstrijdjes.
In november van vorig jaar heb ik relatieve rust genomen om het lichaam te laten herstellen en klaar te maken voor dit jaar. Ik ben vanaf het december 2010 begonnen met veel rustige km te maken en in de maanden Januari en Februari dit langzaam uitgebouwd, af en toe afgewisseld met een cyclocross ritje om toch nog wat korte intensiteit te hebben. Vooral het leggen van de duurconditie is belangrijk en ik kan het heel goed vernemen dat ik daar dit jaar heel veel profijt van heb gehad. Veel ritjes van +/- 4 uur gemaakt. Van de cyclo's die ik wou gaan rijden is het niet gekomen, slechts 1 gereden die nog niet eens in de planning stond, desondanks toch nog goed gereden daar.
Op mijn bikeplanner (http://www.bikeplanner.com/index.php?mo ... &name=TomK" onclick="window.open(this.href);return false;) kun je de trainingen bekijken en zien wat ik dit jaar heb gedaan, wellicht dat je daar wat aan hebt. Basis kun je mooi leggen in de winter en dan van het voorjaar mee trainen met de plaatselijke club en dan gaat het wel goed komen met de wedstrijdjes.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Ik ben gisteren begonnen met zwemmen. Ga ik nu één keer in de week een uur doen (baantjes trekken). Erg lekkere training! Verder veel op de crosser rijden en ook cross wedstrijdjes mee pakken. Belangrijk in ieder geval om in de winter ook wat aandacht te schenken aan andere spiergroepen dan je benen want gedurende het seizoen wordt dat nog al eens vergeten. Ook daar wordt je uiteindelijk sneller van!
De vraag is even hoeveel tijd je overdag hebt en hoe "ver" je wil gaan voor het wielrennen. Ik heb een paar seizoen een lamp gekocht zodat ik ook 's avonds buiten kon trainen. Nu heb ik een baan waarbij ik flexibele werktijden heb en hoef ik dus niet meer in het donker te trainen, maar ik heb dat in het verleden regelmatig gedaan.
Persoonlijk vind ik het ook leuk om eens een tijdje aan andere sporten te doen. Schaatsen of hardlopen bijvoorbeed. 12 maanden alleen maar fietsen is mentaal erg zwaar vind ik (maar dat kan voor anderen natuurlijk anders liggen).
Persoonlijk vind ik het ook leuk om eens een tijdje aan andere sporten te doen. Schaatsen of hardlopen bijvoorbeed. 12 maanden alleen maar fietsen is mentaal erg zwaar vind ik (maar dat kan voor anderen natuurlijk anders liggen).
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! Ga me best doen zo goed mogelijk de winter door te komen door middel van hardlopen en de weekeinde gebruiken als duurtraining. Ik heb al een tacx en deze wordt ook gebruikt maar het leek me leuk wat te doen voor de afwisseling. Cyclo's behoren niet tot mijn mogelijkheden aangezien ik geen fiets hiervoor heb (helaas) ook zal ik met het nieuwe jaar de intervaltraining weer gaan op pakken door middel van spinninglessen. Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Life is competition
Ik rij altijd volle bak met de MTB, weinig interval aan. Het enige rustmoment tijdens zo'n tocht is als ik weer eens op mijn plaat gegaan benfiedoo schreef:Misschien af en toe ook eens ter afwisseling een MTB-tocht rijden, aangezien je gedurende zo een tocht toch altijd aan wat interval doet.
Verder doe ik wat rustige duurtraining op de racer als het weer het toelaat en dit jaar ga ik ook maar spinnen.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC