Gevaarlijke verkeersmaatregelen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 sep 2011 16:26
Beste forumleden,
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar verkeersmaatregelen die specifiek gevaarlijk zijn voor wielrenners. Het kan hierbij dus gaan van gevaarlijke drempels tot aan de gladheid van de verharding.
Ik zou graag willen weten waar jullie over het algemeen veel last van hebben. Concrete voorbeelden mogen ook zekers genoemd worden. En het geven van goede voorbeelden qua veiligheid en comfort, hoe het dus wel kan, worden ook op prijs gesteld.
De vraag is dus uiteindelijk, wat is gevaarlijk en wat is veilig?
Alvast bedankt!
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar verkeersmaatregelen die specifiek gevaarlijk zijn voor wielrenners. Het kan hierbij dus gaan van gevaarlijke drempels tot aan de gladheid van de verharding.
Ik zou graag willen weten waar jullie over het algemeen veel last van hebben. Concrete voorbeelden mogen ook zekers genoemd worden. En het geven van goede voorbeelden qua veiligheid en comfort, hoe het dus wel kan, worden ook op prijs gesteld.
De vraag is dus uiteindelijk, wat is gevaarlijk en wat is veilig?
Alvast bedankt!
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
De vele, zelfs heel vele punten waar men het fietspad eerst een stuk van de weg laat wegbuigen waar het langs loopt, waardoor je meer de zijweg oversteekt, dan rechtdoorgaand verkeer bent. Dit is zo ongelooflijk onduidelijk voor iedereen, fietsers en automobilisten, dat niemand meer weet wier er voorrang heeft. Ook kom je door deze constructie als fietser veelal in de dode hoek van auto's terecht, waardoor je ook echt niet meet gezien wordt. Zeker bij rotondes is het echt een crime. Verder mag heel Geldrop met al zijn fietspaden als een grote gevaarlijke verkeersmaatregel gezien worden. Wie interesse heeft mag wel een keer met me rondrijden, minimaal 2 bijna aanrijdingen binnen 5 minuten gegarandeert.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 22 sep 2011 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat
* In de omgeving Houten zijn op de binnenwegen chicanes aangelegd om het autoverkeer te remmen. Langs deze chicanes ligt een smal fietspaadje dat slingert. Als wielrenner alleen kun je erdoor, naast elkaar niet, met een groep kiezen wel liever het autovak. Onduidelijk en gevaarlijk.
* Te smalle fietsstroken langs de weg (rood gemarkeerd asfalt), bv. op de Lekdijk. Dit geeft de schijn van een fietspad maar als je met 2 naast elkaar fietst past dat niet op die strook.
* Verkeerdrempels met een aparte fietsstrook erlangs die te smal is voor twee waardoor je de rijbaan kiest.
* Te smalle fietsstroken langs de weg (rood gemarkeerd asfalt), bv. op de Lekdijk. Dit geeft de schijn van een fietspad maar als je met 2 naast elkaar fietst past dat niet op die strook.
* Verkeerdrempels met een aparte fietsstrook erlangs die te smal is voor twee waardoor je de rijbaan kiest.
Ik vind rotondes de meest lastige en gevaarlijke punten. Als je moet oversteken dan moet je links over je schouder kijken of er misschien een auto rechtsaf gaat die ook weer vaak geen richting aangeeft. Ik geef altijd heel duidelijk met mijn arm aan dat ik linksaf ga en wil oversteken. Ik rij dan vrij langzaam en ik moet goed uitkijken niet te vallen bij plotseling remmen terwijl je met je linkerarm uitgestoken rijdt. In onze gemeente hebben overstekende wielrijders op rotondes ALTIJD voorrang maar of je dat ook krijgt is de grote vraag. In andere gemeenten hebben fietsers weer geen voorrang op rotondes en dat maakt het voor de automobilisten enorm verwarrend. Ik weet dat je geen voorrang hebt , maar dat het andere verkeer jou voorrang moet verlenen en dat maakt het juist zo gevaarlijk. Veel OENEN in auto's weten nog steeds niet dat zij bij het verlaten van een rotonde richting moeten aangeven hetgeen zo belangrijk is voor andere weggebruikers. Zelfs in "Blik op de weg" wordt hier nooit enige aandacht geschonken terwijl het toch zó belangrijk is.
Een tweede hindernis vind ik die wegversmallingen waar voor de fietser amper ruimte overblijft om fatsoenlijk te kunnen rijden. Zeker als er heggen langs de weg staan die niet altijd worden teruggesnoeid dan ben je wel verplicht om tussen de obstakels ( verhogingen) te fietsen waar de auto's ook rijden.
Een tweede hindernis vind ik die wegversmallingen waar voor de fietser amper ruimte overblijft om fatsoenlijk te kunnen rijden. Zeker als er heggen langs de weg staan die niet altijd worden teruggesnoeid dan ben je wel verplicht om tussen de obstakels ( verhogingen) te fietsen waar de auto's ook rijden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- Soms plaatst men op rotondes, ter onderscheid van fiets- en autogedeelte, een smal soort varkensrug (betonblok), al dan niet onderbroken. Op zich is dat al link, onderbroken imho meer dan (smalle versie)doorgetrokken. Zeker als het wat gesneeuwd heeft zijn deze dingen vrijwel onzichtbaar. En daar ga je dan..
- Fietspaden zijn zelden door fietsers getekend. Mn de aansluitingen op de gewone weg kunnen dermate abrupt, haaks, met hoogteverschil in de randen etc zijn dat ze ronduit gevaarlijk zijn.
- Paaltjes of wederom varkensruggen om te voorkomen dat er auto's het fietspad oprijden. Een moment van onoplettendheid...
Al met al is eea meestal bedoeld om de veiligheid v/h langzame verkeer te vergroten maar dan wel vanuit het oogpunt van de automoilist.
Die ik overigens ook ben.
- Fietspaden zijn zelden door fietsers getekend. Mn de aansluitingen op de gewone weg kunnen dermate abrupt, haaks, met hoogteverschil in de randen etc zijn dat ze ronduit gevaarlijk zijn.
- Paaltjes of wederom varkensruggen om te voorkomen dat er auto's het fietspad oprijden. Een moment van onoplettendheid...
Al met al is eea meestal bedoeld om de veiligheid v/h langzame verkeer te vergroten maar dan wel vanuit het oogpunt van de automoilist.
Die ik overigens ook ben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
De gevaarlijkste en meest voorkomende verkeerssituaties zijn imho onoverzichtelijke uitritten/zijwegen die uitkomen op een fietspad langs een voorrangsweg. Probleem is meestal dat hoge beplanting of schuttingen doorlopen tot aan de rand van de weg.
Als er een auto uit zo'n zijweg komt staat ie al met de neus op het fietspad voordat de bestuurder kan zien of er fietsers aankomen. Ik kan de aanrijdingen die ik in dergelijke situaties heb zien gebeuren al niet meer op twee handen tellen.
Als er een auto uit zo'n zijweg komt staat ie al met de neus op het fietspad voordat de bestuurder kan zien of er fietsers aankomen. Ik kan de aanrijdingen die ik in dergelijke situaties heb zien gebeuren al niet meer op twee handen tellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
Waar ik naast enkel van de bovengenoemde zaken een probleem mee heb, zijn Veeroosters die vlak na een (blinde)bocht liggen. Als fietser en zeker als snellere fietser kan je daar dan overhellend overheen wat bij natte dagen en in de ochtend een nare sitatie op kan leveren. Ook het ontwerp van deze rooster verschilt waarbij de ene van buizen is gemaakt ( relatief nog te overzien bij vallen) is de ander van scherp plaatmateriaal.
@FietseruitHeino,
Waar komt je interesse voor dit onderwerp vandaan? Voor wie doe je een onderzoek? Wie is je opdrachtgever? Wat is het doel van het onderzoek? Wat wordt er eventueel met de resultaten gedaan?
Zomaar maar een stel vragen die bij me opkomen.
en wat zijn de gevaarlijk punten voor fietser in mijn optiek:
- alle vormen van obstakels; paaltjes, drempels, verhoogde rijbaanschedingen, bloembakken, etc
- elk onoverzichtelijk kruispunt meestal veroorzaakt door hoge bomen, geparkeerde vrachtauto's/busjes, gebouwen
- slecht wegdek; kuilen, rommelige klinkers, scheuren
- smalle fietspaden
Deze lijst is mijn optiek niet specifiek voor wielrenners. Ik denk dat elke bestuurder eenzelfde lijst zou opstellen
Waar komt je interesse voor dit onderwerp vandaan? Voor wie doe je een onderzoek? Wie is je opdrachtgever? Wat is het doel van het onderzoek? Wat wordt er eventueel met de resultaten gedaan?
Zomaar maar een stel vragen die bij me opkomen.
en wat zijn de gevaarlijk punten voor fietser in mijn optiek:
- alle vormen van obstakels; paaltjes, drempels, verhoogde rijbaanschedingen, bloembakken, etc
- elk onoverzichtelijk kruispunt meestal veroorzaakt door hoge bomen, geparkeerde vrachtauto's/busjes, gebouwen
- slecht wegdek; kuilen, rommelige klinkers, scheuren
- smalle fietspaden
Deze lijst is mijn optiek niet specifiek voor wielrenners. Ik denk dat elke bestuurder eenzelfde lijst zou opstellen
Live fast; die young. mijn blog
Verkeersdrempels die alleen over het midden van de weg gaan. Auto's gaan daardoor aan de zijkant van de weg (met 2 van de vier wielen) over de drempel. Die auto's blokkeren dan het fietspad en snijden achterop komende fietsers de weg in.
Chicanes in fietspaden vlak voor een kruising of gewoon zomaar in het niets (om fietsers vaart te laten minderen? uit sadisme?)
Chicanes in fietspaden vlak voor een kruising of gewoon zomaar in het niets (om fietsers vaart te laten minderen? uit sadisme?)