Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

tikkend dt-swiss RR1450 achterwiel

franksch
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2009 00:30
Locatie: Vlijmen

franksch 15 aug 2011 21:03

Heb sinds kort een nieuwe supersix , waarin ik mij bestaande DT-Swiss RR1450 wielen heb gestoken. Nu had ik in mijn vorige fiets al wat, niet te localiseren tikjes, waarvan ik het vermoeden had dat het de bracketaslagers waren. In mijn nieuwe fiets waren de tikjes er nog steeds (wel erg frustrerend als je in de alpen aan het klimmen bent en je hoort bij iedere pedaalslga wat tikjes :( ). Het kon dus alleen nog het achterwiel zijn, ik heb de dt-swissnaaf de demonteerd (kan erg simpel, zonder gereedschap) en heb het hele binnenwerk schoongemaakt en van nieuw vet voorzien, meer kan ik er niet aan doen. De lagers in de naaf voelen nog erg goed aan kunnen volgens mij niet de tikjes veroorzaken. Als ik een ander achterwiel steek, is het tikken weg, het is dus het achterwiel, maar wat veroorzaakt het tikken. Wie herkent dit ?
frank

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 15 aug 2011 21:34

Snelspanner is waarschijnlijk de oorzaak.
Bikes&Coffee What else?

franksch
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2009 00:30
Locatie: Vlijmen

franksch 15 aug 2011 21:36

snelspanner heb ik ook al omgewisseld, is het ook niet
frank

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 15 aug 2011 22:31

Het ventiel dat een ietsiepietsie los zit is een veel voorkomende oorzaak van een lastig te vinden tikje. Simpel op te lossen met een stukje plakband. Maar het kan natuurlijk in jouw geval ook iets heel anders zijn.

franksch
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2009 00:30
Locatie: Vlijmen

franksch 25 aug 2011 19:20

Nu blijkt dat er los materiaal (stof/gruis/?), in de velg zit. Dit hoor je rammelen als ik met het wiel schud. Waarschijnlijk zal dit de oorzaak van het tikken zijn.Probleem is nu dat ik er niet bij kan, doordat er bussen in de nippelgaten zitten, kun je nergens bij. ook niet als ik een nippel verwijder
frank

ft_62
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 aug 2010 15:05

ft_62 26 sep 2011 16:47

franksch,
ik ben erg benieuwd of je dit hebt kunnen oplossen.
Ik heb namelijk ook mijn oog laten vallen op de DT swiss 1450 (Mon Chasseral, is dat dezelfde? ja toch?)
Ik wil namelijk graag witte wielen/velgen.
Ik heb verder ook wel eens gehoord dat je ze vaak moet bijstellen (richten) en dat ze misschien gaan kraken.
Wat zijn jouw ervaringen?

Plaats reactie