Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schakelen op stuur

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 26 sep 2011 19:05

Hallo allen,

Ik heb een mooie fiets uit de periode dat de schakel mogelijkheden nog op de stang zaten. Is het mogelijk om dit te veranderen in het systeem waarmee je op het stuur schakeld? Ik rij op een Giant cadex .
Ik benieuwd of dit te doen is en wat dat dan zou kosten.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

gr Ron

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 sep 2011 19:34

Uiteraard is dit te doen. Schakelhendels (Campa/Shimano) kopen, kosten liggen aan wat je wilt uitgeven en merk. Shimano 105 is prima, kan ook nog Ultegra, nog beter en duurder. Je zult op zijn minst nu een 8speed cassette achter moeten hebben, om op dezelfde plaats een 10v cassette te plaatsen. bij 7v en 130mm uitvalmaat zul je ander achterwiel nodig hebben. Geen wiel met freewheel dus, de freewheel moet in de naaf zitten! Cadex is van eind 80er jaren, dacht ik. Uitvalmaat van de achteras moet 130mm zijn. Kosten moet je even zelf uitzoeken, minder dan €200 bij zelf montage, moet mogelijk zijn. De derailleurs zullen in de meeste gevallen ongewijzigd kunnen blijven, behalve bij Campa.

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 27 sep 2011 22:14

Hallo klimmer,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb achter een 8 speed. De rest zal ik gaan bekijken en op internet zoeken waar ik wat kan kopen en hoe te monteren.

Dank, Gr Ron

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 sep 2011 00:11

Waarschijnlijk heb je alleen de shifters nodig. Goede gebruikte 8 spd shifters zijn vrij zeldzaam aan het worden, maar indien te vinden onder de Eur 100. Alernatief is gebruikte 9 spd shifters waarbij je een goedkope (tiagra) nieuwe 9 spd cassette en ketting kunt kopen. Dan komt er wellicht nog Eur 40 bij en ben je klaar. Voorderailleur is wellicht iets kritisch in de afstelling met de stuurshifters maar echt vervangen is niet nodig.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 29 sep 2011 15:26

feddek heeft een complete dura ace groep in de aanbieding, zie verkooptopic (titanium koga). heb je en mooi spul voor een mooie prijs en het werkt als een malle. let op, je moet de dura ace 8V shifters wel met de bijbehorende derailleurs gebruiken

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 29 sep 2011 17:08

of je stapt meteen omhoog naar Dura Ace 10 speed (voor 100 Eur + ketting + cassette + trapaslager):

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=6152" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2011 17:31

skimons schreef:feddek heeft een complete dura ace groep in de aanbieding, zie verkooptopic (titanium koga). heb je en mooi spul voor een mooie prijs en het werkt als een malle. let op, je moet de dura ace 8V shifters wel met de bijbehorende derailleurs gebruiken
Dit noem ik een omgekeerde wereld advies: Je stelt voor een bijna complete groep 7400 te kopen en na 15 jaar zijn die bepaald niet meer nieuw, een groep die met niets compatible is, ook niet van Shimano, in plaats van een cassette met 10 kransjes samen met (vrijwel) nieuwe shifters 10v. Ik spreek uit ervaring met DA 7400, derailleurs en shifters liggen hier in een doos. Ik zal ze niemand aanbieden. De kabelschroef van een RD 7400 is bijvoorbeeld niet meer verkrijgbaar! Aan zo'n advies heeft TS niets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2011 18:14

Toch niet echt een drama dat een kabelstelschroef niet meer te krijgen is, bij normaal gebruiik is de kans dat die kapot gaat zo klein.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 30 sep 2011 12:40

tja, TS heeft al een 8V systeem, dus van die 7400 groep de shifters en achterderailleur overzetten is niet zoveel werk en is het doel al bereikt. met een uurtje extra vervang je ook crankstel, remmen en voorderrie en heb je een mooie en complete upgrade. compatibiliteit heb je een punt, maar die groep krijg je bijna niet kapot is mijn ervaring.

tis maar een optie, he. een upgrade naar 10V kan ook, maar zal al gauw duurder zijn (bij mindere kwaliteit en waarschijnlijk meer versleten / gebruikt)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3734
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 sep 2011 13:01

Topic waarin de DA groep wordt aangeboden is een jaar oud....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 30 sep 2011 14:13

niet helemaal. hiero: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=45039" onclick="window.open(this.href);return false;

andere opties zijn ook mogelijk, natuurlijk :)

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 30 sep 2011 14:32

off topic: 7400 shifters schakelt prima met 9 speed achterderrie alleen alternatieve kabelroute op de derrie nemen. Daarnaast kun je ook van 9 speed cassette grootste tandwiel vervangen door tussenring want shifter heeft maar 7 klikjes dus blijft dan 8 speed dan gewone route op de 9 speed derrailleur. Verder 9 speed ketting en klaar. Zie ook Sheldon Brown http://sheldonbrown.com/dura-ace.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klimmer dus mocht je niets weten te doen met de 7400 shifters:-)) Zijn nl wel de beste en degelijkste die shimano ooit gemaakt heeft.

on topic, ik zou een nieuwe 9 speed tiagra shifter nemen met nieuwe cassette en ketting.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Plaats reactie