Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke fietsdrager?

pinobird
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 mar 2010 16:53

pinobird 05 okt 2011 14:03

LS.,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fietsendrager (trekhaak) voor twee racefietsen met framebevestiging en bij voorkeur kantelbaar. Mijn oude drager heeft crankbevestigingen en de fietsen staan te dicht op elkaar zodat ze elkaar raken.

Welke dragers hebben voldoende tussenruimte voor twee racefietsen zodat deze elkaar niet raken. Uiteraard moet het een solide model zijn dat stevig vast zit. Ik heb volgende shortlist:

Spinder Hawk 2 - easyfit
Thule Euroway G2 921
Thule EuroPower 916
Spinder Falcon Elite
Thule EuroPower 915
Spinder Eagle

maar houd me aanbevolen voor andere merken/types.

Groeten,
Hans

thido
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2010 20:48

thido 05 okt 2011 15:19

Ik heb een Spinder Falcon en die bevalt erg goed. Ruimte voor twee fietsen en kantelbaar (soms toch wel handig als ik weer eens wat vergeet in of uit de kofferbak te halen).
Kan ook een hangslot aan zodat hij achterop de auto kan blijven zitten mocht je dat willen, persoonlijk leg ik hem altijd in de kofferbak.
Het enige "nadeel" wat ik kan verzinnen is dat (afhankelijk van welke fietsen erop staan) soms het stuur van de ene fiets een beetje in de weg zit van het zadel van de andere maar het lukt toch altijd ze er goed op te krijgen. Tot 130km/h blijft het allemaal mooi solide staan (zal per auto ook wel schelen).

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 05 okt 2011 16:04

+1 voor de Spinders, wij hebben geloof ik de Hawk. Ik heb er nog nooit 2 racefietsen opgezet maar wel 2 MTB's en dat gaat prima. De gele bandjes zijn wel een zwak punt maar die zijn makkelijk te vervangen door kleine spanbandjes.

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 05 okt 2011 16:18

bibske schreef:+1 voor de Spinders, wij hebben geloof ik de Hawk. Ik heb er nog nooit 2 racefietsen opgezet maar wel 2 MTB's en dat gaat prima. De gele bandjes zijn wel een zwak punt maar die zijn makkelijk te vervangen door kleine spanbandjes.
Ik heb ook de Spinder Hawk en ben er erg tevreden over. Hij is meer dan 10 jaar oud, maar gaat nog steeds elke vakantie mee.
Als ik nu een nieuwe zou kopen, zou ik kiezen voor een versie met framebevestiging (de mijne heeft crankbevestiging) en een kantelmechanisme zodat je nog bij je bagageruimte kunt zonder de fietsen eraf te halen. Bijvoorbeeld deze. Ze hebben 'm ook in een stalen versie (ipv aluminium); die is 100 Euro goedkoper.

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 05 okt 2011 18:23

Heb ook vroeger een spinders hawk gehad. Werkt prima

Volgens mij ook een goede prijs kwaliteit verhouding!
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 05 okt 2011 19:02

Ik vervoer 2 racefietsen probleemloos op mijn Spinder Falcon.
De drager is kantelbaar, de fietsen staan er goed vast op, en je kunt rustig 120/130 km/u rijden.

bolio
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:55

bolio 06 okt 2011 22:27

+1 voor een Spinder Hawk, heb hem nu 1,5 jaar en gebruik hem wekelijks met 1 of 2 mountainbikes. Mijn racefiets heb ik er ook een aantal keer op vervoerd.
Wat mij betreft een erg fijne en stevige drager. Ik vind het een betere systeem dan de recente TwinnyLoad van een vriend van me. Ook is er bij de Spinder meer ruimte tussen de fietsen. Tot slot vind ik het ook wel handig dat je geen hulpstukken op de trekhaak nodig hebt, zo kan ik hem makkelijk op meerdere auto's gebruiken.

Als er mountainbikes op staan komt de afstelling van de wielgootjes wel vrij nauw. door de brede banden zakken deze niet zo diep in de gootjes. Als ze niet perfect zijn afgesteld kan het gebeuren dat het voorwiel uit het gootje schiet. Opzich kan het geen kwaad omdat de fiets vastgehouden wordt door de frame / zadelpen bevestiging, maar het is natuurlijk geen gezicht. Met een racefiets komt dit niet voor omdat de wielen veel verder in de gootjes zakken.

RichardZ
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2011 08:36

RichardZ 07 okt 2011 10:55

Ik heb sinds een paar maanden de Hapro Atlas. Mijn keuze heb ik vooral gebaseerd op de uitkomst van de ANWB test.

Het is een erg handige fietsdrager met een gunstige prijs. Op de trekhaak zetten gaat erg makkelijk. Hij is kantelbaar. Twee racefietsen staan er werkelijk erg stabiel op. Alles is eenvoudig verstelbaar, het hele ontwerp maakt een solide en doordachte indruk. Bijkomend voordeel is dat zowel de koppeling op de trekhaak als de klemmen waarmee je de fietsen vastzet voorzien zijn van een slotje. Dat is volgens mij niet zo bij alle merken, of je moet er voor bijbetalen.

Nadeel is dat hij niet zo makkelijk verkrijgbaar is als Twinnyload, Thule en Spinder. Toevallig had een automaterialenzaak bij mij in de buurt hem, en daar heb ik hem gekocht. Anders via internet.

rsvfrank
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 aug 2009 20:23

rsvfrank 07 okt 2011 16:46

Ik heb een spinder hawk.
Een degelijke drager, maar persoonlijk vind ik de borging voor het kantelmechanisme wat ielig en er blijft, althans bij mij, wat speling in dit mechanisme zitten.
De fiets staat wel stabiel , met een houder aan de zadelpen, inderdaad de rubberen riempjes voor de zekerheid vervangen door een paar spanbandjes.
Tevens doe ik een spanbandje om het voorwiel en frame tegen het heen en weer klapperen van het stuur door de rijwind. en doe ik een bandje om de crank en achtervork anders kan deze tegen de steun aankomen als ie naar beneden draait.
Bevestigen op de trekhaak is zo gepiept met 1 grote bout, en er zijn geen adapters nodig om op je trekhaak te zetten.

greuf
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2009 23:57
Locatie: Breda

greuf 18 nov 2011 13:56

Vraagje: ik ben op zoek naar een fietsendrager voor 3 fietsen. Twijfel nog tussen de Thule Euroride en Spinder Falcon. Ik heb een Cervelo S2 met platte buizen. Is het mogelijk om mijn S2 aan de bovenbuis te bevestigen, de zadelpen en staande buis zijn namelijk plat.
Cervelo S2, Campa Centaur Carbon, Shamal Ultra
Canyon, Grand Canyon AL 7.9

greuf
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2009 23:57
Locatie: Breda

greuf 10 jan 2012 15:22

Helaas geen reactie gehad op bovenstaande post maar inmiddels toch een drager besteld. Het is de Hapro Atlas 3 geworden. Tot nu toe bevalt hij prima, fietsen en drager zitten op slot en hij is zeer gemakkelijk op de trekhaak te plaatsen. Prijs kwaliteit verhouding is top!
Cervelo S2, Campa Centaur Carbon, Shamal Ultra
Canyon, Grand Canyon AL 7.9

filipkee
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 apr 2010 22:38

filipkee 17 jun 2012 22:10

Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor 2 fietsen en heb ook de Hapro atlas 2 op het oog. Maar heeft iemand ervaring met deze site: http://www.internet-bikes.com/index.php?p=60&id=24205" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Alvast bedankt!

Plaats reactie