2 x 65 km/dag woonwerk ...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een goede naafdynamo merk je niet en kan wel een heleboel licht geven (alleen als 't ver pusht ga je 't wel voelen). Bespaard wel een hoop geklooi met 't opladen van accu's.
Ik zou zonder twijfel voor een racebocht gaan, gewoon omdat je veel meer posities hebt voor je handen. Rohloff met dichte kettingkast. En qua banden GP4000 4Seasons, als je nog meer anti-lek gaat zit je met banden die echt voor geen meter rollen en weinig grip hebben.
Ik zou zonder twijfel voor een racebocht gaan, gewoon omdat je veel meer posities hebt voor je handen. Rohloff met dichte kettingkast. En qua banden GP4000 4Seasons, als je nog meer anti-lek gaat zit je met banden die echt voor geen meter rollen en weinig grip hebben.
Als je echt zoveel gaat rijden voor je woon-werk zou ik de aanschaf van zo'n karretje overwegen:
Deze zijn vaak ook uitgevoerd met een dakje. Je zit droog, met twee wielen voor rijd je stabiel, en je kan snelheden ontwikkelen tot dik 50km/u. Maakt de reistijd iets beter te behappen.
Deze zijn vaak ook uitgevoerd met een dakje. Je zit droog, met twee wielen voor rijd je stabiel, en je kan snelheden ontwikkelen tot dik 50km/u. Maakt de reistijd iets beter te behappen.
Een poosje geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Mango. Is bijna niet te vergelijken met fietsen, ik denk dat je wel een beetje freak moet zijn om in zo'n ding te rijden. Ik vond het comfort in ieder geval veel minder dan een 'normale' fiets.
Zaken als 'geluid', je rijdt in een klankkast, comfort, drie wielen hobbelen meer dan twee en het feit dat je minder 'ziet' maken dat ik, ook al was ik enthousiast was over het concept, na een proefrit genezen was (ook is de prijs niet helpt daar bij overigens ).
De voordelen (snelheid, droog en warm zitten en niet om kunnen vallen) wegen bij mij niet op tegen de nadelen. Ik zou dan eerder voor een mooie lowracer kiezen, dan maar wat vaker nat worden...
Zaken als 'geluid', je rijdt in een klankkast, comfort, drie wielen hobbelen meer dan twee en het feit dat je minder 'ziet' maken dat ik, ook al was ik enthousiast was over het concept, na een proefrit genezen was (ook is de prijs niet helpt daar bij overigens ).
De voordelen (snelheid, droog en warm zitten en niet om kunnen vallen) wegen bij mij niet op tegen de nadelen. Ik zou dan eerder voor een mooie lowracer kiezen, dan maar wat vaker nat worden...
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
@Eric: ik ben het me je eens met die kanttekening dat dit me de enige mogelijkheid lijkt om structureel 130 km per dag te fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jun 2010 13:02
Coen schreef:Ik zou zeggen: gebruik de motor voor het woon-werk en gebruik de tijd die je uitspaart voor de fiets! Ben je niet verplicht twee maal daags over dezelfde asfaltweg te gaan en ben je vrij om de tijd in te delen (zeker ook icm andere hobbies).
Wel respect: moet er niet aan denken om elke dag te werken (en 130 km te fietsen;-))
+1
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
Misschien een auto - fiets combinatie?
Bv maandag met auto vertrekken en fiets in de koffer en dan 's avonds met fiets naar huis, dinsdag met fiets naar werk en 's avonds met auto naar huis ...
Geeft een schema zoals dit:
(Dag: naar werk - naar huis)
M: Auto - Fiets
D: Fiets - Auto
W: Auto - Fiets
D: Fiets - Auto
V: Auto - Auto
=> 4 x 65km per week.
Voordelen:
- Eventueel kan dan nog geschoven worden met de dag waar zowel 's morgens als 's avonds de auto gebruikt wordt.
- Je kan extra uitrusting in de auto kan meedoen en deze in de auto laten liggen. Dan hoef je niet elke dag met een rugzak op de fiets ...
Bv maandag met auto vertrekken en fiets in de koffer en dan 's avonds met fiets naar huis, dinsdag met fiets naar werk en 's avonds met auto naar huis ...
Geeft een schema zoals dit:
(Dag: naar werk - naar huis)
M: Auto - Fiets
D: Fiets - Auto
W: Auto - Fiets
D: Fiets - Auto
V: Auto - Auto
=> 4 x 65km per week.
Voordelen:
- Eventueel kan dan nog geschoven worden met de dag waar zowel 's morgens als 's avonds de auto gebruikt wordt.
- Je kan extra uitrusting in de auto kan meedoen en deze in de auto laten liggen. Dan hoef je niet elke dag met een rugzak op de fiets ...
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Een ligfiets hoeft natuurlijk niet een banaan/mango te zijn. Er zijn ook gewoon twee-wieler ligfietsen zonder omhulsel, zoals deze:
[img=http://www.tim.be/ligfiets/org/condor.jpg]
Ik weet alleen niet waar je je voorlicht moet laten. Maar het scheelt toch heel veel in luchtweerstand, waardoor je veel meer snelheid kan maken en met name bij wind tegen toch veel energie bespaard. Ik moet er niet aan denken om op een gewone fiets 65 km tegen de wind, door de regen te rijden en daarna nog eens vrolijk aan m'n werk te gaan.
[img=http://www.tim.be/ligfiets/org/condor.jpg]
Ik weet alleen niet waar je je voorlicht moet laten. Maar het scheelt toch heel veel in luchtweerstand, waardoor je veel meer snelheid kan maken en met name bij wind tegen toch veel energie bespaard. Ik moet er niet aan denken om op een gewone fiets 65 km tegen de wind, door de regen te rijden en daarna nog eens vrolijk aan m'n werk te gaan.
Aapje schreef:Een ligfiets hoeft natuurlijk niet een banaan/mango te zijn. Er zijn ook gewoon twee-wieler ligfietsen zonder omhulsel, zoals deze:
[img=http://www.tim.be/ligfiets/org/condor.jpg]
Ik weet alleen niet waar je je voorlicht moet laten. Maar het scheelt toch heel veel in luchtweerstand, waardoor je veel meer snelheid kan maken en met name bij wind tegen toch veel energie bespaard. Ik moet er niet aan denken om op een gewone fiets 65 km tegen de wind, door de regen te rijden en daarna nog eens vrolijk aan m'n werk te gaan.
Voorlamp kan op de bracketbuis.
En ja: snelheid is comfort.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Ik fiets met enorm veel plezier, maar elke dag door weer en wind verplicht 130km en ook nog werken.. Ik moet er niet aan denken.. Maar respect voor mensen die dit volhouden hoor!
Kan je geen advies geven, daar ken ik je niet goed genoeg voor en kan ik je manier van fietsen niet goed genoeg voor inschatten. Wat ik wel kan is verteleln wat ik doe. Ik probeer 4 keer per week woon werk te doen (lukt redelijk). Afstand korste route 18 km enkel. Wat doe ik echter heen altijd 18 km. Terug 1 keer 18, 1 keer 30, een keer 60 en een keer 80 km. Zit ik er weerk op zo'n 260 km (is nog een stuk minder dan wat jij van plan bent, maar toch). Ik rijd dit allemaal op een gewone renfiets met een sigma evo lamp en een los klik spatbordje boven mijn achterwiel, Korste weg is gedeeltelijk smalfietsbad echt door de bossen, dus met afvallende bladeren in deze tijd van het jaar. Ik rijd ook gewoon met 23 mm bandjes en zomer en winter. Nooit een probleem. Alleen bij sneeuw pak ik de MTB. Succes met je keuze en hopelijk valt het totaal aan inspanning niet te veel tegen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
Ik kan me voorstellen dat je enkele weken per jaar dit soort inspanningen doet om te trainen voor een grote fietstocht of een cyclo, maar elke dag 130 km week in week uit? Lijkt mij gekkenwerk. Ik fiets dagelijks naar mijn werk, maar dit blijft binnen de perken en kost me niet meer dan 1 tot 1,5 uur per dag. Ik zou nog eens flink bij mezelf te rade gaan en mezelf afvragen of dit een goed plan is.
Real men wear blûk!!! Marcel
Hoi 53x11,53x11 schreef:De ideale fiets hiervoor bouwen lijkt me een leuke uitdaging. Een combi van comfort, snelheid en slijtvastheid moet dit worden. Rohloff naaf lijkt me erg slim (werkt zo'n beltdrive een beetje, of zijn er nog kinderziektes?)
Tof dat je even de tijd neemt om een reply te sturen.
Daar waar ik mezelf initieel wat blindstaarde op snelheid, comfort zeker in m'n achterhoofd had (dat was in weze het feitelijke dilemma als het de keuze van type fiets betrof) ben ik na het aanbrengen van verschillende tips door forumgebruikers echt beginnen stilstaan bij de factor 'slijtvastheid'. Automatisch kom je dan terecht (and correct me if I'm wrong) bij de Rohloff-naaf wat de eindkeuze in een bepaalde richting van afwerkingsniveau van de fiets brengt. Zoals je zelf ook al aanbrengt, is een Rohloff- naaf feitelijk een minimum.
Rond de breedte en het profiel van de band werden ook al een paar leuke tips en ervaringen gegeven. Ik heb nu een 'sneuvellijstje' opgemaakt van enkele fietsconfiguraties (not-custom-build) en die hebben allen een bepaalde bandenmaat standaard liggen. Sommige zijn aanpasbaar, ik neem deze factor zeker mee in overweging. Wat stuurkeuze betreft, had ik een flatbar met ergogrips vooropgesteld.53x11 schreef:... banden die niet lek te krijgen zijn ook, maar 28 mm lijkt me dan weer niet nodig als je toch op asfalt blijft. Ik zou ook heel goed nadenken naar wat voor stuur je gaat gebruiken. Ga je voor een racebocht, of toch liever een flatbar?