2 x 65 km/dag woonwerk ...
Ga zelf ook geregeld op de fiets naar het werk. In mijn geval is dat minimaal 40 km enkele reis. Ik gebruik hiervoor in de zomermaanden een racefiets en in de maanden dat het eerder donker/later licht is een mountainbike met rohloff naaf. Denk dat als je echt zover wil fietsen elke dag je gewoon 2 fietsen moet kopen. Een racefiets met spatborden voor de dagen dat het goed fietsweer is en een mountainbike met rohloff naaf voor de dagen dat het minder mooi weer is. Zelf vind ik het als het donker en nat is niet prettig fietsen op de racefiets. Als je kiest voor de mountainbike zou je nog kunnen kijken naar eentje met 28 inch wielen (29'er) die fietsen op lange rechte stukken iets makkelijker.
2 fietsen is ook wel noodzakelijk omdat onderdelen snel zullen sluiten en je daarom terug zult moeten vallen op een reservefiets. Doordeweeks zul je schat ik het zo in namelijk geen tijd hebben om je fiets zelf even snel te maken 's avonds.
Wat wel lachen is bij de dergelijke kilometrages is dat je de olie van een rohloff naaf om de 7,5 week moet vervangen.
2 fietsen is ook wel noodzakelijk omdat onderdelen snel zullen sluiten en je daarom terug zult moeten vallen op een reservefiets. Doordeweeks zul je schat ik het zo in namelijk geen tijd hebben om je fiets zelf even snel te maken 's avonds.
Wat wel lachen is bij de dergelijke kilometrages is dat je de olie van een rohloff naaf om de 7,5 week moet vervangen.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Aan de fietsen te zien heb je inmiddels al een keuze gemaakt voor een fietstas i.p.v. een rugzak.
1 van de fietsen heeft een verende voorvoork. dat zou ik zelf niet graag hebben, dat is toch energie die niet omgezet wordt in voorwaartse kracht. en daar is je afstand te groot voor.
een Sovereign Lite R14 lijkt me dan de beste keuze van deze 2 alleen wel erg brede banden. Die contact is trouwens prima (gebruik ik zelf ook in de winter) maar 42c?
1 van de fietsen heeft een verende voorvoork. dat zou ik zelf niet graag hebben, dat is toch energie die niet omgezet wordt in voorwaartse kracht. en daar is je afstand te groot voor.
een Sovereign Lite R14 lijkt me dan de beste keuze van deze 2 alleen wel erg brede banden. Die contact is trouwens prima (gebruik ik zelf ook in de winter) maar 42c?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Weet niet met welke snelheid je fietst, maar 1 van die Stevens fietsen heeft een compact (50/34) crankstel. Is met name bij snelheden van rond de 30km/u niet echt praktisch.
Kies of voor een ander crankstel of laat die 34 vervangen door iets groters.
Kies of voor een ander crankstel of laat die 34 vervangen door iets groters.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Mijn 1e keus zou een Quest of andere velomobiel zijn, maar als dit niet gewenst is zou ik mijn keuze laten bepalen door:
1: Snelheid (=comfort)
2: Onderhoud/slijtage
3: Comfort
4: Kostprijs
In deze volgorde.
Ik zou zeker een lage ligfiets overwegen, 40 km/uur kruissnelheid is ook voor de mindere goden zeker haalbaar.
Indien een ligfiets niet bij je past zou ik kiezen voor:
Een racefiets met tijdritstuur, titaniumframe, keramische velgen, naafdynamo met de beste LEDlamp, naafversnelling in CloseRatio uitvoering, waarbij de meest gebruikte versnelling 1:1 is. Sturmey-archer heeft deze naven ooit gebouwd. En natuurlijk een luxe carbonnen kettingkast.
Die Stevens fietsen lijken mij niet de meest voor de hand liggende keus. Als je hier toch voor gaat, dan die met de derraileurversnelling.
1: Snelheid (=comfort)
2: Onderhoud/slijtage
3: Comfort
4: Kostprijs
In deze volgorde.
Ik zou zeker een lage ligfiets overwegen, 40 km/uur kruissnelheid is ook voor de mindere goden zeker haalbaar.
Indien een ligfiets niet bij je past zou ik kiezen voor:
Een racefiets met tijdritstuur, titaniumframe, keramische velgen, naafdynamo met de beste LEDlamp, naafversnelling in CloseRatio uitvoering, waarbij de meest gebruikte versnelling 1:1 is. Sturmey-archer heeft deze naven ooit gebouwd. En natuurlijk een luxe carbonnen kettingkast.
Die Stevens fietsen lijken mij niet de meest voor de hand liggende keus. Als je hier toch voor gaat, dan die met de derraileurversnelling.
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Stevens heeft ook nog de goedkopere X series die allen met spatborden en verlichting te verkrijgen zijn. Zonder verende voorvork en met schijfremmen zit je kwa bedrag tegen de 1000 euro aan. Alu frame dus redelijk licht en deore lx afmontage. Zo kun je zelfs 2 fietsen aanschaffen voor het geld van een Souvereign.
Een dealer dichtbij is natuurlijk wel een voordeel.
Succes met je keuze.
Een dealer dichtbij is natuurlijk wel een voordeel.
Succes met je keuze.
@99#Legion: opvallend hoe je nergens in dit topic reageert op de goedbedoelde kritische kanttekening van diverse forumleden in de trant van: "Weet je 't zeker?". Uiteraard je goed recht om enkel in te gaan op de -voor jou- handige tips hoor.
ik denk dat het best haalbaar is als je daarnaast niet sport. Dus ook in het weekend niet nog hele dagen op de fiets zitten.
Een onderhouds-vrije fiets (relatief natuurlijk bij deze hoeveelheid km's) zou wel prettig zijn aangezien je doordeweeks waarschijnlijk weinig tijd zal hebben voor onderhoud.
Succes met de keus, en laat eens weten als je aan het werk bent of het vol te houden is om elke dag 130km te fietsen.
Een onderhouds-vrije fiets (relatief natuurlijk bij deze hoeveelheid km's) zou wel prettig zijn aangezien je doordeweeks waarschijnlijk weinig tijd zal hebben voor onderhoud.
Succes met de keus, en laat eens weten als je aan het werk bent of het vol te houden is om elke dag 130km te fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 29 apr 2009 22:55
mm 5h30 vertrek - fietsen/omkleding/even bijkomen - 8h30 werken - 17 h30 einde werk - 20h30 thuis...is te doen! je moet wel flink doorrijden denk ik voor dit schema
In alle eerlijkheid lijken die 2 Stevens fietsen helemaal niet sportief genoeg. Met bagagerek mag je houding even sportief zijn als op een racefiets. Het zal het fietsen van die afstanden al wat vergemakkelijken.
Verende voorvork, afrader. Dom gewicht en energieverspilling, en nutteloos op de baan.
Wat betreft een naafversnelling: moesten er effectief close-ratio modellen bestaan zou ik het overwegen, maar anders is dat ook overbodig voor op de baan, Ben je beter af met een derailleur en een wegcassette. Maar als iemand een linkje heeft naar een dergelijke naafversnelling ga ik er mij prompt 1 aanschaffen.
Die Cannondale is trouwens prachtig. Nog een licht bagagerekje erop en vliegen maar
Verende voorvork, afrader. Dom gewicht en energieverspilling, en nutteloos op de baan.
Wat betreft een naafversnelling: moesten er effectief close-ratio modellen bestaan zou ik het overwegen, maar anders is dat ook overbodig voor op de baan, Ben je beter af met een derailleur en een wegcassette. Maar als iemand een linkje heeft naar een dergelijke naafversnelling ga ik er mij prompt 1 aanschaffen.
Die Cannondale is trouwens prachtig. Nog een licht bagagerekje erop en vliegen maar
Wanneer je gaat voor die stevens let dan even o p de verdeling van de versnellingen. Bij mountainbike groepen, is dat vaak niet ideaal voor op de weg. aangezien je een weg fiets zoekt zou ik er geen vering op doen, het veren kost energie, als je ze uit zet zit je onnodig gewicht mee te nemen. In jou prijs klasse is heel veel moois te koop, ik zou me niet op 1 merk vast pinnen. Een fiets moet bij je passen, en jij moet op de fiets passen. Als een top merk fiets geen frame heeft dat lekker zit heeft het weinig zijn wanneer die een dealer in de buurt heeft. Jij gaat zo absurd veel fietsen dat het enige boeiende is of je er goed op zit..
Ik vraag me wel af of een mountainbike groep op een weg fiets prettig is,op mijn fx7.5 een deore groep gehad, nu het mindere sora, maar vind het toch lekkerder schakelen. Ik zou daarom eerder een ultegra/duraace adviceren denk ik.
Ik vraag me wel af of een mountainbike groep op een weg fiets prettig is,op mijn fx7.5 een deore groep gehad, nu het mindere sora, maar vind het toch lekkerder schakelen. Ik zou daarom eerder een ultegra/duraace adviceren denk ik.