Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2 x 65 km/dag woonwerk ...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 02 okt 2010 09:37

thunder_road schreef:mm 5h30 vertrek - fietsen/omkleding/even bijkomen - 8h30 werken - 17 h30 einde werk - 20h30 thuis...is te doen! je moet wel flink doorrijden denk ik voor dit schema


Tussen 19:30 en 20:00 is het meest optimistisch. 21:00 klaar met eten en douchen, 22:00 naar bed omdat de wekker weer om 4:30 gaat. 225 dagen per jaar..... Geen tijd in de week voor iets anders te doen dan werken en je verplaatsen van en naar je werk.

Misschien is het wel verstandig het eerst met de bestaande fiets een maand vol te houden alvorens een fiets bij te kopen.
Twitter: @rbruijns

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 02 okt 2010 13:32

wezep schreef:Weet niet met welke snelheid je fietst, maar 1 van die Stevens fietsen heeft een compact (50/34) crankstel. Is met name bij snelheden van rond de 30km/u niet echt praktisch.
Kies of voor een ander crankstel of laat die 34 vervangen door iets groters.
Mmm, bedankt voor deze zeker niet onbelangrijke tip.

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 02 okt 2010 13:52

hurck schreef:Als je dan toch een bagagedrager hebt, zou ik wel opteren voor waterdichte fietszakken. (ortlieb, vaude,...) Is toch al een belasting minder voor de rug.

Zeker weten. Gisteren met m'n MTB nog een rit op de weg gedaan van om en bij de 100km met een rugzak die (genoodzaakt) behoorlijk zwaar was. Na een tijdje wordt dat gewoon vervelend. OK, niet dat de rugzak dagelijks zo zwaar is maar als je zo'n ongemak kan wegnemen door een bagagedrager is dat aardig meegenomen. Elke extra ontlasting voor de rug en nek is goed meegenomen (en ik heb nu geen rugklachten). M'n rugzak die ik nu dagelijks gebruik is ook perfect waterdicht. Een absolute noodzaak in deze contreien dus zo'n waterdichte fietstas komt er zeker.

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 02 okt 2010 14:06

-Robin- schreef:In alle eerlijkheid lijken die 2 Stevens fietsen helemaal niet sportief genoeg. Met bagagerek mag je houding even sportief zijn als op een racefiets. Het zal het fietsen van die afstanden al wat vergemakkelijken.
Verende voorvork, afrader. Dom gewicht en energieverspilling, en nutteloos op de baan.

Wat betreft een naafversnelling: moesten er effectief close-ratio modellen bestaan zou ik het overwegen, maar anders is dat ook overbodig voor op de baan, Ben je beter af met een derailleur en een wegcassette. Maar als iemand een linkje heeft naar een dergelijke naafversnelling ga ik er mij prompt 1 aanschaffen.

Die Cannondale is trouwens prachtig. Nog een licht bagagerekje erop en vliegen maar

Hoi Robin,
Ik volg je zeker wat de rijhouding betreft. De Xenith lijkt me echter een aardig compromis (net als de Koga Terraliner Carbolite). De Xenith hoop ik vandaag eens te kunnen proefrijden en -zitten want afgaand op rijtesten van enkele gerenommeerde fietsmagazines is dit een sportief fietsje, zeker mits een goede bandenkeuze lijkt me. De rijhouding is inderdaad belangrijk.

De voordelen van een klassieke derailleur zijn ontegensprekelijk. Het sportief aspect komt vaak terug, ook m'n FM bracht het aan.

Die Cannondale is zoals ik al eerder schreef, echt wel super ja.

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 02 okt 2010 14:12

baron062 schreef:... , maar als dit niet gewenst is zou ik mijn keuze laten bepalen door:

1: Snelheid (=comfort)
2: Onderhoud/slijtage
3: Comfort
4: Kostprijs
Thx, duidelijke oplijning waar de factor 'snelheid' voorop komt.

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 02 okt 2010 14:21

Nagtie schreef:Wanneer je gaat voor die stevens let dan even o p de verdeling van de versnellingen. Bij mountainbike groepen, is dat vaak niet ideaal voor op de weg. aangezien je een weg fiets zoekt zou ik er geen vering op doen, het veren kost energie, als je ze uit zet zit je onnodig gewicht mee te nemen. ...
Ik vraag me wel af of een mountainbike groep op een weg fiets prettig is,op mijn fx7.5 een deore groep gehad, nu het mindere sora, maar vind het toch lekkerder schakelen. Ik zou daarom eerder een ultegra/duraace adviceren denk ik.
Hoi Nagtie,
Thx om je bedenking als nieuw element aan deze thread toe te voegen, nml de # verhoudingen en ultegra-afwerkingsniveau.
De vering op de R14 was eerder een uitschuiver van me bij het maken van de screenshot en de configuratie. Het was wel degelijk de R14 lite (nou ja 'lite' :-)) die ik naar voor wou schuiven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2010 22:09

@nagtie, misschien ben je nu niet bepaald de persoon om een ander advies over materiaal te gaan geven. Als een Deore groep slechter schakelt dan Sora heeft dat voor 100% met de afstelling te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 03 okt 2010 00:29

@ amclassic, wat ben jij een vervelend type zeg... ik ken je niet maar ik zie alleen berichten van je waar je zo ontzettend irritant doet. Net alsof je alles beter weet...
Get a life ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 03 okt 2010 00:59

´Off topic´ Wil geen hetze starten maar ik geef ook graag deze ´feedback´ uit eigen ervaring. Twijfel zeker niet aan kennis, die is waardevol oha. Gaat vaak om formulering en de definitie van modereren is nu juist om ´minder ingrijpend of minder extreem maken´ -quote Encyclo.nl-... --C´est le ton--
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40181
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 okt 2010 22:04

@stefano: ongeacht de toon heeft AMCF in dit geval voor de volle 100% gelijk!
Een Deore groep kan werkelijk zeer goed schakelen, zeker als je die niet zeer zwaar mishandeld in het bos.
En daarbij heeft Nagtie ook niet bepaald blijk gegeven van veel kennis op dit gebied de afgelopen maanden.
Less is bore

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 04 okt 2010 23:16

Ik vertrek bij deze op dit zielige forum. Omdat ik niet heel veel kennis heb mag je niet met iemand meedenken. De leden zijn hier allemaal heel prettig, jammer dat het hier aan de moderatoren liggen die het nodig vinden om 1 persoon uit te kiezen die niks mag zeggen of geen vragen mag stellen.

Ik heb weken niks laten weten, plaats ik 1 overdenking. Waarom mijn Deore minder schakelde omdat er een verdeling van niks was voor op de weg. Er waren vreemde overstappen waardoor ik voor op de weg niet lekker trapte. Logisch want het is niet gemaakt voor op de weg.

Maar goed toedels!

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 05 okt 2010 00:40

Jammer @nagtie, laat ze toch een poepie ruiken. Begrijpend maar ook beschrijvend(?) lezen/schrijven is een kunst, en het lukt me ook niet altijd. Je bedoelde met lekkerder schakelen een kleine(re) stapgrootte per versnelling van een weggroep t.o.v. een MTB-groep, en daarin geven vele je gelijk. Het was alleen niet (direct) duidelijk...

Plaats reactie