Racefiets schoonmaken
- bianchi_ber
- Forum-lid
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
- Contact
+1abel schreef:Nog een tipje voor een goede (en goedkope) ontvetter: Dasty van de Wibra: wmb onovertroffen qua prijs-kwaliteitsverhouding (zit zelf veel op autofora en daar is het zo'n beetje de standaard ontvetter)
Echt fantastisch spul.. Ook voor je zwarte smeerklauwen trouwens..
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik gebruik al jaren Dasty, werkt perfect. Voor zwarte smeerklauwen werkt een billendoekje ook goed. Ik reinig mijn fiets na elke rit en gebruik de billendoekjes om het frame schoon te krijgen. Alleen wanneer ik in de regen gereden heb, gebruik ik de tuinslang om hem schoon te krijgen. Ontvetter gebruik ik zo weinig mogelijk, eigenlijk alleen om de ketting van buiten te reinigen en verder een luchtcompressor om bepaalde delen droog te blazen. Stuur,stuurnok en zadelpen elk half jaar een keer demonteren,inspecteren, opnieuw invetten en monteren, evenals het crankstel.
Af en toe de cassette demonteren om te cleanen en soms een beetje teflonspray voor de derailleurwieltjes en derailleurs, squirt lube of white lightning voor de ketting en thats it.
Zo hangt mijn fiets na elke rit weer in showroomstaat in mijn garage, zo ook mijn MTB.
Af en toe de cassette demonteren om te cleanen en soms een beetje teflonspray voor de derailleurwieltjes en derailleurs, squirt lube of white lightning voor de ketting en thats it.
Zo hangt mijn fiets na elke rit weer in showroomstaat in mijn garage, zo ook mijn MTB.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dasty en remmenreiniger zijn toch echt 2 zaken die niet in de buurt van een fiets horen te komen. Beide zijn veel te agressief en 't is gewoon nergens goed voor.
Ik heb nooit meer nodig dan een beetje wasbenzine op een doek (voor de ketting en kettingbladen) en autoshampoo om een fiets schoon te maken.
Ik heb nooit meer nodig dan een beetje wasbenzine op een doek (voor de ketting en kettingbladen) en autoshampoo om een fiets schoon te maken.
+1 Met 2 billendoekjes is je fiets in een mum van tijd schoon.scottpch schreef:Voor zwarte smeerklauwen werkt een billendoekje ook goed. Ik reinig mijn fiets na elke rit en gebruik de billendoekjes om het frame schoon te krijgen.
Cervelo S3 2014 Ultegra 6800; Cosmic Carbon SLS 2014
Ik gebruik al enige tijd purple harry voor mijn fietsen en dan de ontvetter daarvan (cleaner & degreaser). Werkt perfect om je draaiende onderdelen in hooguit 5 minuten naar bijna nieuwstaat te krijgen in combinatie met een borstelset. Zo'n borstelset kun je bij een halfords of bijna iedere fietsenwinkel wel kopen. Werkt 10x beter dan zo'n kettingreinigerkastje waar je je ketting continue door dezelfde zooi haalt als die van je ketting afkomt.
Op carclean.nl vindt je meer tegen- dan voorstanders voor Dasty. Ontvetten gebeurt vooral met APC (All Purpose Cleaner) of IPA (alcohol). Dat heeft dan met name te maken met de desastreuze werking van Dasty op sealants, waxen etc. Nu zijn er ongetwijfeld meer fietsers die hun stalen.aluminium/titanium/carbonnen ros niet regelmatig in de wax zetten dan fietsers die dat wél doen, maar één keer met Dasty eroverheen en je kunt opnieuw beginnen omdat de waxlaag dan volledig gestript is.zit zelf veel op autofora en daar is het zo'n beetje de standaard ontvetter
Dus ontopic: een paar keer per jaar je fiets waxen maakt schoonmaken van de lak na een rit een stukje makkelijker, je fiets staat er strak bij én omdat het een secuur werkje controleer je alles ook nog eens gedetailleert. Als je de fiest in de wax zet is het wel van belang om 'm te wassen met een goede autoshampoo: Dreft, Valma, Dasty en aanverwante produkten strippen de waxlaag volledig.
Voor de lak gebruik ik nooit een borstel (wel voor de metalen onderdelen), maar een microfiber handschoen of washmitt. Dit om krassen op de lak te voorkomen.
Voor goed advies voor wassen, waxen etc van lak: check inderdaad de autofora eens.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Ff een topic bumpje, beter dan steeds een topic openen waardoor je er 60 krijgt per zelfde onderwerp..
Afgelopen zondag mn fiets grondig schoongemaakt. Ketting ontvet en ingesmeerd. Fijn. Al was ik ff vergeten hoe ongelooflijk klote dat vieze winterweer is en dat je in deze periode dan aan de gang BLIJFT gaan met schoonmaken. Na vandaag ziet de fiets er namelijk weer uit als een fiets van Van der Poel. 90 kilo modder.
Ook zit mijn ketting onder de oranje vlekken. Wat is dit? En iemand goede tips om snel al dat zand van de ketting(bladen) af te krijgen na een rit? Denk dat ik die ketting zo maar opnieuw ga ontvetten en invetten. Heb Boeshield T9 gehaald ipv mijn std kettingolie wat vuil lijkt aan te trekken.
Afgelopen zondag mn fiets grondig schoongemaakt. Ketting ontvet en ingesmeerd. Fijn. Al was ik ff vergeten hoe ongelooflijk klote dat vieze winterweer is en dat je in deze periode dan aan de gang BLIJFT gaan met schoonmaken. Na vandaag ziet de fiets er namelijk weer uit als een fiets van Van der Poel. 90 kilo modder.
Ook zit mijn ketting onder de oranje vlekken. Wat is dit? En iemand goede tips om snel al dat zand van de ketting(bladen) af te krijgen na een rit? Denk dat ik die ketting zo maar opnieuw ga ontvetten en invetten. Heb Boeshield T9 gehaald ipv mijn std kettingolie wat vuil lijkt aan te trekken.
In de winter rij ik op mijn winterfiets. Deze neem ik na een ritje gelijk mee naar een wasbox waar ik m afspuit (vlekvrij naspoelen programma). Ik blijf wel een beetje weg van de naven en trapas. Daarna rij ik naar huis droog ik m af en spuit ik de ketting in. Ziet ie er binnen een halfuur gewoon weer prachtig uit.Dennis. schreef:Ff een topic bumpje, beter dan steeds een topic openen waardoor je er 60 krijgt per zelfde onderwerp..
Afgelopen zondag mn fiets grondig schoongemaakt. Ketting ontvet en ingesmeerd. Fijn. Al was ik ff vergeten hoe ongelooflijk klote dat vieze winterweer is en dat je in deze periode dan aan de gang BLIJFT gaan met schoonmaken. Na vandaag ziet de fiets er namelijk weer uit als een fiets van Van der Poel. 90 kilo modder.
Ook zit mijn ketting onder de oranje vlekken. Wat is dit? En iemand goede tips om snel al dat zand van de ketting(bladen) af te krijgen na een rit? Denk dat ik die ketting zo maar opnieuw ga ontvetten en invetten. Heb Boeshield T9 gehaald ipv mijn std kettingolie wat vuil lijkt aan te trekken.