Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 02 okt 2011 18:24

eelcoz schreef:
kxlight schreef:
Mr_T schreef:Wat ik asociaal vind zijn die grote hopen stront op het fietspad. Maar mensen met paarden zien dat anders, ik snap dat niet. (heb zelf vrienden en familie die wat met paarden hebben)
Net als hondenbezitters zouden zij toch met een boterhamzakje e.e.a. kunnen opruimen...
Nou ja, boterhamzakje... Ik denk dat ze beter een vuilniszak kunnen gebruiken. :D :D
Ik vind dit ook belachelijk. Er zijn namelijk speciale zakken verkrijgbaar die 'onder de staart' van een paart gehangen kunnen worden. Dit zou gewoon verplicht moeten worden. Hoeven wij fietsers niet meer te zigzaggen over de fietspaden en de wegen blijven een stuk netter.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16439
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2011 22:19

Tot wat gaat dit leiden?
Het topic is oorspronkelijk gestart om het begrip tussen fietsers en ruiters te vergroten.

Ik ben benieuwd. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

DerEffe
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2011 21:29

DerEffe 06 okt 2011 11:56

Daar hoort wel een beetje wederzijds begrip/respect bij, niet? Als ruiter is bijvoorbeeld het logisch dat je paard zijn behoeften niet op het fietspad doet (ik vind een paard op zo'n smal paadje sowieso maar gevaarlijk, maar dat terzijde) en als wielrenner is het logisch dat je, als je een paard nadert, dit niet al te gek doet en niet zowel het paard als de ruiter de schrik van zijn/haar leven bezorgd. De stront op het fietspad staat ook eigenlijk buiten de 'relatie' tussen ruiters en wielrenners, dit is ook zonder dat je met de (race)fiets erlangs moet gewoon vies en asociaal.

Lijkt mij ook een kwestie van gezond verstand, net zoals je als wielrenner niet iedere andere weggebruiker behandeld alsof de weg jouw eigendom is.

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 06 okt 2011 15:51

Ik vind het sowieso maar vreemd dat die grote beesten gewoon op de openbare weg mogen, ze kunnen toch prima in die speciale paarden bakken rijden daar zijn er zat van.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 06 okt 2011 16:24

immo schreef:Ik vind het sowieso maar vreemd dat die grote beesten gewoon op de openbare weg mogen, ze kunnen toch prima in die speciale paarden bakken rijden daar zijn er zat van.
Dat is natuurlijk larie... Wielrenners kun je dan toch ook op een baan laten fietsen? Daar zijn er ook genoeg van. Of anders gewoon op zolder op de Tacx. Die snelheidsduivels horen ook niet op het fietspad, levensgevaarlijk...

We zijn gewoon allemaal gebruikers van de weg en als iedereen een beetje rekening met elkaar houd, is er niets aan de hand.

DutchF
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2011 14:48

DutchF 16 okt 2011 16:21

Ik wil geen onzinschopje geven aan dit topic, maar ik reed vanmorgen mijn 2e echte fietsrit. En ik kwam al gelijk ernstig veel paardenpoep tegen. Bij deze kan ik nu ook mee praten dat het heel irritant is.

@Stefan, ik denk dat immo van die paarden paden bedoelt. Dus speciale paden in het bos En dat lijkt me geen larie. Beter voor het beest ( zijn hoeven e.d.) en beter voor de overige weggebruikers.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 apr 2015 22:21

Dit zou hier toch ook onder moeten vallen:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/162876/ruite ... kers-video

Beetje de omgekeerde wereld, en dan is het opeens een probleem! Apart....

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 19 apr 2015 18:35

Precies..., nu kunnen de ruiters niet meer van het pad gebruik maken, omdat een aantal MTB'ers zich niet aan de regels houdt...

"Mountainbikers maakten, tegen de regels in, ook gebruik van het pad en zorgden daarbij voor gevaarlijke situaties."

Wat al helemaal niet slim is van die MTB'ers, is als er een paard op hol slaat..., wil je die echt niet tegen je aan hebben stuiteren :o

Sowieso, who cares dat er wat paardevijgen op de weg liggen..., als ik door landelijk gebied rijd ligt er ook wel eens gier op de weg. Mag die boer daar dan niet meer rijden en z'n beroep uitoefenen om onze fietsjes schoon te houden... Dan heb je tenminste eens een keer een echte reden om 'm helemaal glimmend te boenen :lol: ;)

Daarnaast rijd ik in ieder geval altijd defensief, ik kan er wel mee eens zijn dat een paard op hond daar niet hoort te lopen, maar als ik er een aanrijd heb ik alleen mezelf er mee...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 apr 2015 20:12

Ook ik kom dagelijks paarden tegen op het fietspad. Met regelmaat worden ze nerveus en soms zie je er een steigeren en slaan ze op hol.
Paarden horen niet op een fietspad!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Aureas
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:31

Aureas 19 apr 2015 21:10

immo schreef:Ik vind het sowieso maar vreemd dat die grote beesten gewoon op de openbare weg mogen, ze kunnen toch prima in die speciale paarden bakken rijden daar zijn er zat van.
Moeilijk he? Leven en laten leven....

Het is een openbare weg en die moeten we met elkaar delen.

Ik rem altijd eventjes af, en geef een belsignaal om de ruiter(s) te laten weten dat er iemand van achter komt inhalen. Dit wordt helaas soms als asociaal ontvangen terwijl het juist goed bedoeld is. Maar goed, het werkt wel.. En geen van beide partijen hebben zin in een botsing of iets dergelijks. En ik bedenk mezelf altijd maar dat die paarden natuurlijk niks kwalijk valt te nemen dus die hoeven er ook niet de dupe van te worden.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 apr 2015 21:23

Als paarden dus op de openbare weg mogen, waarom mag ik dan met MTB niet over paardenroutes?
Er liggen er hier in Almere legio en ik zie echt bijna nooit een paard op die routes. Niet dat ik er er overheen dender aangezien dat onmogelijk is door het losse zand en hobbels.

Ik leef en laat leven idd. Nog nooit een echt probleem tegen gekomen. Gewoon opletten en als ik dan toch op een paardenroute rijd en een paard tegenkom ga ik snel en rustig aan de kant staan.
Ga je onrustig doen dan zal dat paard ook onrustig worden.

Het is echt allemaal ZO makkelijk. Mensen maken het veel moeilijker dan het daadwerkelijk is.
Als je maar nadenkt en uit je doppen kijkt is er veelal niets aan de hand waar je ook rijdt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 19 apr 2015 21:26

body schreef:Ook ik kom dagelijks paarden tegen op het fietspad. Met regelmaat worden ze nerveus en soms zie je er een steigeren en slaan ze op hol.

Daar ben ik inderdaad altijd beetje bang voor als ik een ruiter en z`n paard inhaal.
Ga ook altijd met z`n groot mogelijke boog om z`n beest heen want je wilt toch niet van je fiets afgeschopt worden en je weet maar nooit wat z`n dier doet

Verder maakt het mij weinig uit en erger me wel soms een beetje aan die paarden stront maarja het is niet dat me nu de zin vergaat om te fietsen
maak me dus meer zorgen erover als z`n beest nerveus wordt
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie