Duur, duurder,duurst
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans, jongen,
De markt wordt overspoeld met soorten racefietsen met bijbehorende frantsen.
Echter, het snelheidsrecord van bv. Parijs-Roubaix uit 1964 staat nog steeds.
Renners klappen met bosjes tegen het asfalt door het dure, te lichte en te strakke materiaal.
Gewoon wachten tot de moordende concurrentie onder de fabrikanten
de prijzen zal doen zakken of wellicht komt er straks weer een fabrikant met
het ei van columbus: een goedkoop degelijk stalen frame.
Vraag en aanbod zal z'n werk doen.
JSpike.
De markt wordt overspoeld met soorten racefietsen met bijbehorende frantsen.
Echter, het snelheidsrecord van bv. Parijs-Roubaix uit 1964 staat nog steeds.
Renners klappen met bosjes tegen het asfalt door het dure, te lichte en te strakke materiaal.
Gewoon wachten tot de moordende concurrentie onder de fabrikanten
de prijzen zal doen zakken of wellicht komt er straks weer een fabrikant met
het ei van columbus: een goedkoop degelijk stalen frame.
Vraag en aanbod zal z'n werk doen.
JSpike.
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat gewoon goed met de fietsindustrie en dan is er geld om te steken in R&D en marketing met als resultaat veel nieuwe, dure, lichte frames. Met de "fabrikanten" hoeven we dus geen medelijden te hebben, maar met de kopers ook niet. Voor 1000-1200 koop je al een superdegelijke fiets waar je jaren plezier van kunt hebben. Dat was 'vroeger' echt niet goedkoper of beter.
eelcoz schreef:Kun je dat onderbouwen of praat je nu gewoon Maarten Ducrot na?JSpike schreef: Renners klappen met bosjes tegen het asfalt door het dure, te lichte en te strakke materiaal.
Ik heb er ook geen verklaring voor. Maar in mijn trainingsgroepje wordt wel meer gevallen sinds iedereen op plastic fietst. Het is gewoon te licht en als je iemand raakt tijdens het fietsen lijkt het wel of de zwieper wat harder aankomt/of het frame is te wendbaar vanaf de zijkant.
Wat een onzin dit.
Ligt het niet aan de stuurkunsten van de personen die op een plastic fiets rijden...
Wat betreft de prijs daar doet de marktwerking zijn ding wel.
Als niemand een fiets van 10.000 zou kopen zouden ze ook niet meer gemaakt worden maar aangezien dat wel gebeurd zullen ze er blijven.
Voor ieder prijssegment is er wel iets moois te vinden dus....
Ligt het niet aan de stuurkunsten van de personen die op een plastic fiets rijden...
Wat betreft de prijs daar doet de marktwerking zijn ding wel.
Als niemand een fiets van 10.000 zou kopen zouden ze ook niet meer gemaakt worden maar aangezien dat wel gebeurd zullen ze er blijven.
Voor ieder prijssegment is er wel iets moois te vinden dus....
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5538
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In de tijd dat het paris-roubaix record werd gereden was het aantal km kasseien het kortst van allemaal. Was doping in wielrennen heel normaal en ja stalen frames doen het juist goed op kasseien. Maar dat betekent niet dat stalen frames de goedkope oplossing zijn, een goed stalen frame is zijn centjes ook gewoon waard en zeker niet goedkoper.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Nou. Die lui komen allemaal vanaf alu of staal en sommige geven ook aan dat ze bij een schouder toucher het idee hebben meer van de lijn afwijken dan op hun oude racer. In voorwaarste gang zijn ze allemaal lyrisch.HenH schreef:Wat een onzin dit.
Ligt het niet aan de stuurkunsten van de personen die op een plastic fiets rijden...
Wat betreft de prijs daar doet de marktwerking zijn ding wel.
Als niemand een fiets van 10.000 zou kopen zouden ze ook niet meer gemaakt worden maar aangezien dat wel gebeurd zullen ze er blijven.
Voor ieder prijssegment is er wel iets moois te vinden dus....
Maar toch.....er wordt meer gevallen en idd wordt dit meestal door een stuurfout veroorzaakt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02
Off-topic: het zou ook zeker aan te raden zijn voor heel veel wielergroepjes om in plaats van elke week met een oog op het gemiddelde je standaardrondje afraffelen, eens een aantal trainingen stuurvaardigheid in te bouwen. Dus gewoon spelen met een fiets in plaats van fietsen (wat nog geen wielrennen is). Slalommetje, wipwap,... dat werk. Of gaan crossen (of mtb'en). Opvallend genoeg kan je de mensen die dat doen nl altijd zo eruit pikken tijdens een koers (en dus ook een traingsgroepje). Waarom? Omdat ze een veel grotere mate van fietsbeheersing hebben dan die mensen die alleen maar op een racefiets zitten.otje2 schreef:Nou. Die lui komen allemaal vanaf alu of staal en sommige geven ook aan dat ze bij een schouder toucher het idee hebben meer van de lijn afwijken dan op hun oude racer. In voorwaarste gang zijn ze allemaal lyrisch.HenH schreef:Wat een onzin dit.
Ligt het niet aan de stuurkunsten van de personen die op een plastic fiets rijden...
Wat betreft de prijs daar doet de marktwerking zijn ding wel.
Als niemand een fiets van 10.000 zou kopen zouden ze ook niet meer gemaakt worden maar aangezien dat wel gebeurd zullen ze er blijven.
Voor ieder prijssegment is er wel iets moois te vinden dus....
Maar toch.....er wordt meer gevallen en idd wordt dit meestal door een stuurfout veroorzaakt.
On topic: natuurlijk zijn de topmodellen duurder. Maar als je naar het segment kijkt waarin de meeste fietsen verkocht worden, dan denk ik dat dat nog wel eens mee kan vallen. Een voorbeeldje: mijn vader kocht in 2001 een Jan Janssen Paris-Nice met 105 triple voor 3300 gulden. Dat is omgerekend met een 2% per jaar inflatiecorrectie zeg maar 1850 euro. Op dit moment kost de 105 variant 1365 euro, met ook voor het overige vergelijkbare onderdelen. Zo kan ik nog tientallen voorbeelden noemen waaruit blijkt dat de gemiddelde fiets helemaal niet zo veel duurder is geworden.
Elke fiets fietst anders, het ene alu frame is het andere niet etc.otje2 schreef:Nou. Die lui komen allemaal vanaf alu of staal en sommige geven ook aan dat ze bij een schouder toucher het idee hebben meer van de lijn afwijken dan op hun oude racer. In voorwaarste gang zijn ze allemaal lyrisch.
Maar toch.....er wordt meer gevallen en idd wordt dit meestal door een stuurfout veroorzaakt.
Mijn carbon frame fietst even goed als mij alu...
Elke fiets vraagt om een andere manier op bereden te worden dus ik ben het nog altijd niet met je opmerking eens.
+1 voor kurvenmeister. Je kunt nu voor relatief weinig geld een mooie fiets samen stellen van goede kwaliteit(alu frame, shimano 105, fulcrum 7 wielen, 3t onderdelen etc)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Volgens mij worden we allemaal een beetje gekgemaakt doordat ze profs op superdure, megageavanceerde, windtunnelgetestte fietsen zetten. Zo is het makkelijk om te denken dat de topprestaties niet alleen door de trainingsarbeid en het talent van de renner komen, maar ook voor een groot gedeelte door de fiets.
Daardoor ga je als consument makkelijk denken: als ik nou ook eens zo een fiets had zou ik veel sneller kunnen.
Maar is er ooit onderzoek naar gedaan (en goed onderzoek, met goede controles) hoe veel een duurdere fiets eigenlijk echt uitmaakt?
Daardoor ga je als consument makkelijk denken: als ik nou ook eens zo een fiets had zou ik veel sneller kunnen.
Maar is er ooit onderzoek naar gedaan (en goed onderzoek, met goede controles) hoe veel een duurdere fiets eigenlijk echt uitmaakt?
Een blinde kan zien dat een kiezeltje de beste piloot doet panikeren.
Het materiaal wringt geen milimeter meer mee in bochten en afdalingen.
is alleen goed voor het klimwerk.
Bovendien Kanibaal Eddy Merckx - ervaringsdeskundige EN fietsenbouwer
predikt dit al jaren.
En... beledig me niet met M.Ducrot.
JSpike
Het materiaal wringt geen milimeter meer mee in bochten en afdalingen.
is alleen goed voor het klimwerk.
Bovendien Kanibaal Eddy Merckx - ervaringsdeskundige EN fietsenbouwer
predikt dit al jaren.
En... beledig me niet met M.Ducrot.
JSpike