Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke wielset heb ik (niet) nodig?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2011 16:57

Niemand geeft duidelijk antwoord op die ene terugkerende vraag van de TS... Dus bij deze: Een colnago race 24 is niet echt een wielset. Colnago maakt geen wielen zelf, en heeft waarschijnlijk een fabriekswielset gepakt en er een stikker overheen gedaan. Een Mavic CXP22 is een velg en geen wiel. Het is opzich een prima velg (stevig maar niet super licht), en het hangt een beetje van de naaf af of dit een goedkoop wielset is, of een best goed trainingssetje...

Zonder exacte details te weten van zowel de colnago wielen als de mavics, gok ik dat het geen bijzondere wielen zijn. als je wil upgraden, koop een mooi wielsetje, en zet de oude op de tacx. Wil je geen geld uitgeven, en ben je tevreden met je huidige wielen, zoek dan iets goedkoops voor op de trainer.

Verkooppraatje: Ik heb nog wel een setje Chrina's met miche naven (campa) voor je liggen voor weinig als je de laatste optie zou willen kiezen...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 okt 2011 17:55

Jurjenvh schreef:@de zwarten, wat je wilt zeggen is dat de fulcrum 5 of 7 geen verbetering zijn t.ov. mijn huidige wielset?
inderdaad.
En ik ben dus de eerste (nog vóór mda1 ;)) die op jouw vraag heeft geantwoord.(of het duidelijk was, laat ik in het midden :) )

Ter vervollediging/aanvulling: die Colnago wielen en de CXP22 kunnen best heel goed zijn (ik ga ervan uit dat ze beiden handgebouwd zijn, want het zijn inderdaad geen wielen die je noemt, maar herstickerde wielen voor de 'nago, en CXP zijn velgen), en dus niet minder dan fulcrum 7. Zeer waarschijnlijk zijn ze ongeveer even goed (niet merkbaar beter of slechter). Dus Fulcrum 5 kan al merkbare verbetering zijn, maar voorzichtigheidshalve heb ik geopperd dat fulcrum 3 of 1 écht een merkbare verbetering KAN geven.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 18 okt 2011 19:13

Op het internet heb ik het volgende over de wielset van de Giant kunnen vinden:

Velgen Mavic CXP22
Naven Formula sealed Cartridge Bearing 24/28h
Spaken SAPIM Race, 14/15g

Zijn dit kwalitatief sterke spaken en naven?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 okt 2011 20:32

Het hangt ervan af hoeveel je weegt. Het zijn geen topwielen.
Ik zou deze in je tacx/trainer/dinges steken, en nieuwe kopen voor op de weg.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2011 20:43

Ik ben het eens met de zwarten. Geen super wielen. Wel probleemloze trainingswielen met sealed bearing formula naven. Eigenlijk prima winterwielen :D

Met fulcrum 5 heb je betere wielen, en met fulcrum3 of 1 heb je echt serieus betere wielen. Campa Zonda's (gelijk aan fulcrum 3) zijn nu in de aanbieding bij Bike components voor 300 euro.

En als je niet wil investeren in wielen, dan staat mijn aanbieding nog steeds (en die chrina's zijn weer net wat minder dan jouw mavic's).

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 18 okt 2011 21:12

Over de Colnago race 24 is op internet geheel niks te vinden. Ik vind het moeilijk in te schatten wat hiervan de kwaliteit is. Is er een mogelijkheid om aan het wiel zelf te controleren welke naven en spaken er zijn gebruikt?

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 19 okt 2011 07:32

Hoe zit het trouwens met de tandwielen? Stel je koopt een 2e hands set waar al een cassette opzit, kan je die dan gewoon gebruiken of is dat slecht voor de ketting?

Plaats reactie