Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

E-Bikes ,bedreiging of niet

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2011 21:03

Jup, elektrische fietsen met starthulp leveren bijv 750 Watt bij 't weg rijden. Net launch control, in 1 keer automatisch vol vermogen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5538
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 okt 2011 23:11

amclassic-fan schreef:@Student, het is wel duidelijk dat je niet gehinderd wordt door enige vorm van medische kennis. Wat dacht je van de honderdduizenden oudere met artrose in bijv de knieën? Die zijn gewoon 'lui' geworden volgens jouw? :roll:
Excuses er is een doelgroep waarvoor het nuttig kan zijn. De meeste mensen waarvoor het echt werkt hebben er ook een. Maar nu het een beetje ingeburgerd raakt richt de marketing zich juist op de mensen die er nog geen hebben. Zie de reclames waarin op een klein heuveltje een electrische fiets met een gewone fiets wordt vergeleken. Die reclames zijn op gewone mensen gericht, puur voor de gemakzucht. Moe worden lijkt wel een taboe in Nederland. Als fietsen werkelijk lichamelijk moeilijk wordt oke, maar als je met een beetje inspanning ook vooruit komt vind ik het overbodig.

Voor ouderen / mensen met een beperking die niet normaal meer kunnen fietsen snap ik ook dat het gezond kan zijn. Maar voor iedereen die bij wat tegenwind liever een elektrische fiets heeft? Gezonder dan de auto is het gelukkig nog wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 10 okt 2011 00:20

Wil je nu zeggen dat die fabrikanten zich niet mogen richten tot de nog fitte mensen :)? Geld is geld hé, of het nu van een oudje komt of van een jonger iemand.
De tijd dat de gemiddelde Nederlander of Belg nog over enige conditie beschikte is inderdaad wel een tijdje voorbij. Dat is spijtig ja, maar daar ga jij weinig aan veranderen denk ik zo. Trouwens zijn er ook een hoop jonge mensen die zo'n fiets kopen om naar het werk te rijden en daar niet bezweet aan te komen, en met zo'n fiets gaan ze ook al eens sneller de auto thuislaten. Overlaatst zag ik een 17-jarige (schat ik) naar school rijden met een E-bike, dat is er wel wat over ja. Maar zolang er ouders bestaan die €2000 betalen om dit aan hun zoon te geven, tsja ...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2011 08:38

Ik zie het probleem niet zo. Mensen die vroeger een snorfiets of brommer kochten kopen nu een e-Bike. Lijkt mij een verbetering. Mensen zijn altijd op zoek naar meer gemak, kijk even wat er allemaal aan elektrische apparaten en computers in je huis staat vergeleken met 10 jaar geleden.

Ik heb juist veel meer moeite met de grote groep senioren die een e-bike heeft aangeschaft. In de praktijk blijken velen van hen namelijk niet in staat normaal en veilig te fietsen. Vooral de 'uitstippelde' fietsroutes en aparte fietspaden zijn bijna niet meer begaanbaar, zeker in het weekend. Vandaar dat ik ook meer en meer kies voor boerenlandweggetjes, want daar kom je ze niet tegen.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 10 okt 2011 10:24

Ik was een tijd geleden bij mijn fietsenmaker om mijn vernellingsnaaf van mijn stadsfiets een beurt te geven. Als (kersvers) lid van de plaatselijke toerclub krijg je bij die FM 10% korting dus vertelde ik die mijnheer dat ik lid was en begonnen we te keuvelen over racefietsen en MTB's. Toen begon ik erover dat ik stilaan op zoek was naar een nieuwe woon-werk fiets en wat hij mij zou aanraden. Ik voelde mij gewoon echt een beetje beledigd (ik ben 29). Wel moet ik toegeven dat het laatst best prettig was om met felle tegenwind in het wiel te gaan hangen van een dame met trapondersteuning :)
Overigens ga ik volgende week wel even bij de e-bikes kijken als ik naar bikemotion ga. Mijn moeder is alles behalve fit en heeft deze zomer voor het eerst een fietstocht met een e-bike van een vriendin gemaakt en ze vond het heerlijk dat ze eens wat verder kon rijden. Ik denk dat het voor haar juist een stimulans zal zijn om wat vaker te gaan fietsen en dan maakt het niet uit dat ze dan alsnog minder moeite moet doen om dat rondje te rijden, ze doet het tenminste!

Wat betreft de sportieve e-bikes, ik ben het ermee eens dat je fiets om de sport maar wat voor de ene een minimale inspanning is is voor de ander heeeeel erg zwaar. Ik zou dat soms wel eens prettig vinden om dan een groep wat makkelijker te kunnen volgen. Ik heb zeker geen slechte conditie maar 2u aan meer dan 30km/u rijden is voor mij heel erg pittig met als resultaat dat ik slechter geconcentreerd ben en meer kans heb op ongevallen. Aan het begin van het seizoen ben ik door vermoeidheid flink gevallen waardoor ik een beetje huiverig ben om langere tochten met een groep te maken. Een klein extra zetje zou voor mij echt wel het verschil kunnen maken tussen net niet en net wel. Uiteindelijk ben ik na die val niet meer met die groep gaan fietsen en ook met andere mannen durfde ik eigenlijk niet meer mee. Het resultaat was dat ik minder op de racer stapte omdat ik het alleen minder leuk vind dan in groep...

Je moet ook niet vergeten dat de accu een erg beperkende factor is. Voor de beeldvorming, de gemiddelde e-bike weegt tussen de 25 en 30 kg en heeft een actieradius van ongeveer 40 - 50 km, al zijn er ook die bijna 70km halen terwijl andere er na 25km al weer de brui aan geven. Als je verder wil komen moet je dus gedoseerd gebruik maken van je motor anders mag je het volle gewicht naar huis slepen.

Ik ben niet echt bang dat er meteen hele hordes MTB'ers bijkomen in de bossen. Als je een technisch parcours hebt dan ga je volgens mij meer op techniek rijden en je snelheid wordt daar eerder door beperkt dan door je eigen vermogen. Wel kan je het misschien wat langer volhouden dan zonder motor maar dat vind ik dan weer zo leuk aan MTB'en, ik ben na een uurtje al lekker moe :)

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 10 okt 2011 11:07

Bij mij om de hoek, (figuurlijk), zitten deze mannen: http://www.fietsunie.nl/. Voor 1200 euro bouwen ze je mtb om, om vervolgens iedereen naar huis te rijden. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... imV9RAxw#!
Bliede met mien fietse

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 okt 2011 20:05

heinrich-gs schreef:Bij mij om de hoek, (figuurlijk), zitten deze mannen: http://www.fietsunie.nl/. Voor 1200 euro bouwen ze je mtb om, om vervolgens iedereen naar huis te rijden. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... imV9RAxw#!
En met zo'n apparaat op de openbare weg pleeg je een misdrijf.

Buiten de discussie van dit soort fietsen die geen fietsen meer zijn. Punt is dat steeds meer nog gezonde personen op een e-bike gaan rijden, met als ergste de groep scholieren. We leven in een wereld waar obesitas een steeds groter probleem wordt, er steeds minder bewogen wordt. Een stukje fietsen kan met een E-bike voortaan ook aan een kwart van 't vermogen. Bij iemand van 15 komt de kracht en conditie wel weer terug als hij over een paar jaar weer normaal gaat fietsen. Maar bij iemand van 40+ zal 't toch al een stuk meer tijd en doorzettingsvermogen kosten om de conditie weer op een beetje acceptabel niveau te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 22 okt 2011 23:03

NoChain schreef:Wil je nu zeggen dat die fabrikanten zich niet mogen richten tot de nog fitte mensen :)? Geld is geld hé, of het nu van een oudje komt of van een jonger iemand.
De tijd dat de gemiddelde Nederlander of Belg nog over enige conditie beschikte is inderdaad wel een tijdje voorbij. Dat is spijtig ja, maar daar ga jij weinig aan veranderen denk ik zo. Trouwens zijn er ook een hoop jonge mensen die zo'n fiets kopen om naar het werk te rijden en daar niet bezweet aan te komen, en met zo'n fiets gaan ze ook al eens sneller de auto thuislaten. Overlaatst zag ik een 17-jarige (schat ik) naar school rijden met een E-bike, dat is er wel wat over ja. Maar zolang er ouders bestaan die €2000 betalen om dit aan hun zoon te geven, tsja ...
Er is een verschil tussen wat niet mag, en wat niet passend is. In een groep peloton wordt verwacht dat de renner of ploeg met het meeste vermogen het meeste op kop fietst. helemaal mee eens... maar zo is het ook niet passend om met een E-MTB mensen te gaan inhalen. maar dat gaat vanzelf toch gebeuren... Iederreen is zichzelf dan aan het testen, maar iemand met een E-MTB is zijn fiets aan het testen.!
(Persoonlijke mening)Ik ben zelf niet tegenE-bikes voor de doelgroep ouderen, zodat ze nog kunnen blijven fietsen, maar vindt het niet horen in het vak van de sportieve fietsen... (/Persoonlijke mening)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 23 okt 2011 07:08

simen schreef:En die begrenzing is niet te kraken?(Je scootertje was immers ook begrenst toen je het kocht)
Kwestie van tijd,tuningspulletjes en wat handigheid en het gaat 30 tot 40 per uur.

Wat mij meer stoort is de vergelijking met MTB ,wat toch echt iets heel anders is.
De begrensing van een E-bike is te kraken. Daardoor gaat zo'n bike ook harder wat wel als gevolg heeft dat de actiradius evenredig afneemt. Dus gewoon zorgen dat de mountainbike wedstrijden langer duren dan een accu van een E-bike aankan en opgelost is dat probleem.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 okt 2011 09:54

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen zich zo druk maken over hulpaandrijving. Laat een ieder het voor zich uitmaken. Voor wedstrijden kun je duidelijke regels stellen (wat mij betreft verbieden), maar voor de rest? Ik zou er zelf geen willen hebben, maar niemand wordt gedwongen zo'n ding aan te schaffen. Leven en laten leven wat mij betreft.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 23 okt 2011 21:29

ajhoff schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen zich zo druk maken over hulpaandrijving. Laat een ieder het voor zich uitmaken. Voor wedstrijden kun je duidelijke regels stellen (wat mij betreft verbieden), maar voor de rest? Ik zou er zelf geen willen hebben, maar niemand wordt gedwongen zo'n ding aan te schaffen. Leven en laten leven wat mij betreft.
Maar dan ga je voorbij aan de moeilijke weg die er vaak bewandeld is om een mtb route te realiseren.
Het wordt langzamerhand , zij het aarzelend, geaccepteert dat er gefietst wordt in natuurgebied.
Deze accufietsen zetten ongewild de verhoudingen tussen wandelaars en fietsers weer op scherp.
Zij is ook tegen

Glenn_J
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jun 2011 22:29

Glenn_J 23 okt 2011 22:28

Een koppel waarmee ik af en toe meerij hebben ook een e-bike.
Nu, als ze de zwaarste stand (3) opzetten en meetrappen dan gaat die vlot tegen de 30 per uur.
En zelfs nog sneller als ze harder trappen.
Er is niet aan gesleuteld en ze zijn nieuw aangekocht.
Lang kunnen ze dat niet doen natuurlijk vanwege een beperkte actieradius.
Vraag is, hoe komt dat of gebeurt dat meer?

Voordeel is wel, als de ketting onderweg breekt, wat de man heeft voorgehad.
Kan hij nog steeds trappen zonder ketting en bied zo ook voldoende ondersteuning.

Plaats reactie