Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Tintelende tenen tijdens rit

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 24 okt 2011 09:23

Ik ben een beginnende rijder. En steeds als ik mijn rondje rijd (tussen de 70 en 100km) krijg ik na nog geen uur erge last van tintelende tenen. Ik weet niet of het de kou is, ik fiets in de middag en de temp is meestal tegen de 15 graden.
Beide voeten zijn even erg, mijn schoenen zitten niet te strak.
Herkennen jullie dit? Weten jullie of ik er iets aan kan doen? of is het een kwestie van training?

Thanks,
Sander.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 24 okt 2011 10:07

Het klinkt te simpel om waar te zijn, maar bij werkte het. Als je meerdere straps op je schoenen hebt eerst degene die het dichtst bij je tenen zitten vastmaken en zo omhoog werken naar je enkel. Ik wat direcht van dezelfde klacht verlost jaren terug. (En verder je schoenen niet TE strak doen).
Ach, ik zeg ook maar wat

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 24 okt 2011 19:21

Schoenen niet te strak vastmaken.
Zijn je schoenen niet te smal???
ALs je met klikpedalen fiets is de plaats van het schoenplaatje ook heel belangrijk.
Ik zelf had ook al tijden last van tintelende voetjes totdat ik nieuwe schoenen kocht
afgelopen weekend, deze waren wat breder en zondag de eerste rit met nieuwe brede schoenen en
eindelijk geen tintelende voeten meer.

rsvfrank
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 aug 2009 20:23

rsvfrank 26 okt 2011 15:35

Ik heb het meestal rond de 12 graden, dat de tenen wat gaan tintelen, dan is het voor mij tijd om de overschoentjes weer te gaan gebruiken.

chassepatat
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
Locatie: Amsterdam

chassepatat 26 okt 2011 23:26

Ja, ik zou het eens met overschoenen proberen...

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 26 okt 2011 23:56

Kan meerdere oorzaken hebben. Afknellen, verkeerde positie, kou...
Techniek? Wikkel je je voeten af tijdens de trapbeweging?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 27 okt 2011 08:04

Bedankt voor de reacties zover.
Mijn schoenen voelen aan alsof ze goed zitten, dus te smal lijkt me niet het geval te zijn. En te strak ook niet, want dat heb ik zelf getest door ze flink los te doen, en het probleem was er niet door verholpen.
Die overschoenen ga ik eens proberen, goed idee. Thanks.
En wat betreft de afwikkeling, als je bedoelt of ik mijn enkel niet te ver laat zakken t.o.v. het pedaal, dan heb ik het idee dat dat wel goed zit. Maar wellicht dat ik hier niet precies begrijp wat je bedoelt met afwikkelen....

Sander.

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 27 okt 2011 08:46

Probeer eens of je schoenplaatje goed staat? Kijk hoe Edwin Achterberg het doen: http://www.edwinachterberg.nl/component ... laatjes-47" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 27 okt 2011 09:04

SandervdV schreef: En wat betreft de afwikkeling, als je bedoelt of ik mijn enkel niet te ver laat zakken t.o.v. het pedaal, dan heb ik het idee dat dat wel goed zit. Maar wellicht dat ik hier niet precies begrijp wat je bedoelt met afwikkelen....
Ik bedoel dat je je voet mee laat bewegen met de omwenteling.
Maw als je de trapper omhoog trekt dan gaat je hiel omhoog tov je tenen en als je de trapper omlaag duwt dan gaan je tenen omlaag tov je hiel. En dat dan met een vloeiende overgang.
Niet dat dit persé moet. Er zijn genoeg topcoureurs geweest die dit niet deden.
Maar je beweegt je voet beter, dynamischer. En dat is dan in ieder geval weer beter voor de doorbloeding. En goede doorbloeding kan helpen tegen tintelen.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

flapuit
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2011 12:09

flapuit 28 okt 2011 22:23

ophetkantje schreef:Het klinkt te simpel om waar te zijn, maar bij werkte het. Als je meerdere straps op je schoenen hebt eerst degene die het dichtst bij je tenen zitten vastmaken en zo omhoog werken naar je enkel. Ik wat direcht van dezelfde klacht verlost jaren terug. (En verder je schoenen niet TE strak doen).
Fantastische tip, werkt uitstekend, bedankt!

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 29 okt 2011 19:50

En hoe is 't met de tintelende tenen van Sander?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 30 okt 2011 08:06

farelli schreef:En hoe is 't met de tintelende tenen van Sander?
Ga vandaag weer fietsen, fiets eenmaal per week, dus kan er later pas wat van zeggen.
farelli schreef:Maw als je de trapper omhoog trekt dan gaat je hiel omhoog tov je tenen en als je de trapper omlaag duwt dan gaan je tenen omlaag tov je hiel.
trapper omhoog -> hiel omhoog tov tenen
trapper omlaag -> tenen omlaag tov hiel
Dat is hetzelfde....
Ik neem aan dat je bedoelt bij trapper omhoog dat de hiel omlaag gaat tov de tenen? Want als ik trap probeer ik meestal mijn tenen af te laten wikkelen naar beneden als ik de trapper omlaag duw.

Plaats reactie