Lichter verzet
Laatst in de bergen gefietst, mijn verzet was te zwaar voor lange klimmen, in de toekomst wil ik zeker nog vaker in de bergen fietsen alleen dan met een lichter verzet. Op mijn racefiets zit nu een B52 39 cranckset en 9 speed 11-25 cassette, allemaal van shimano 105. Het vervelende is alleen dat het 39 blad niet ingewisseld kan worden voor een kleinere (misschien dat een 38 nog kan, maar dat is de moeite nouwelijks waard).
Nu moet ik dus ofwel de cassette of het hele cranckstel vervangen.
Ik dacht zelf dat de cassette vervangen het makkelijkst is, maakt het uit welke cassette ik er onder zet en werkt alles zolang het er maar 9 zijn? Moet ik bijvoorbeeld de derailleur vervangen/aanpassen? Maakt het type ook uit? Bijvoorbeeld MTB of andere merken cassettes?
Als dit allemaal af te raden is, moet ik dan meer aanschaffen dan alleen een nieuwe triple cranck?
Nu moet ik dus ofwel de cassette of het hele cranckstel vervangen.
Ik dacht zelf dat de cassette vervangen het makkelijkst is, maakt het uit welke cassette ik er onder zet en werkt alles zolang het er maar 9 zijn? Moet ik bijvoorbeeld de derailleur vervangen/aanpassen? Maakt het type ook uit? Bijvoorbeeld MTB of andere merken cassettes?
Als dit allemaal af te raden is, moet ik dan meer aanschaffen dan alleen een nieuwe triple cranck?
Beetje eigen onderzoek kan geen kwaad. Kijk eens op de site van Klimmer (Kaleberg), daar staat 't meeste wel uitgelegd.
Goeie tip, havana!
Omdat je 9v hebt, heb je de gemakkelijkste keuze. Zoals Nochain zegt, kun je met een triple wegderailleur (9v of 10v) tenminste tot 30t schakelen, soms 32t. Goedkoper is 9v cassette tot 32t of 34 of 36t en een Deore 9v achterderailleur (is goedkoop en effectief). GS (medium-range) is voldoende, bij 36t SGS. Misschien ketting iets langer en geen gekke combinaties schakelen.
Dat Shimano tot 28t opgeeft (voor 10v) komt omdat zij een range cassettes aanbieden die tot 28t gaan. Enkele jaren geleden was dat 27t, want groter gingen de cassettes ook niet. Nu ze ook 12-30t cassettes voor Tiagra 10v aanbieden, zullen de derailleurs dat ook aankunnen. Uit eigen ervaring kan ik melden dat dat 12 jaar geleden ook al kon met de 105 5503 derailleur.
Het schakelbereik van achterderailleurs is soms sterk afhankelijk van het formaat derailleuroog waar ze op gemonteerd zijn. Derailleurs krijgen een steeds groter bereik, ook de voorderailleurs. Een c/c maat voor het derailleuroog van 29mm is nodig voor grote cassettes. David Millar reed de Zoncolan met 36t achter (SRAM). De mecanicien had daarvoor een extreem lang derailleuroog gefreesd. Trouwens: Contador reed met 32t. Dan hoeft dus niemand zich daarvoor te schamen.
Omdat je 9v hebt, heb je de gemakkelijkste keuze. Zoals Nochain zegt, kun je met een triple wegderailleur (9v of 10v) tenminste tot 30t schakelen, soms 32t. Goedkoper is 9v cassette tot 32t of 34 of 36t en een Deore 9v achterderailleur (is goedkoop en effectief). GS (medium-range) is voldoende, bij 36t SGS. Misschien ketting iets langer en geen gekke combinaties schakelen.
Dat Shimano tot 28t opgeeft (voor 10v) komt omdat zij een range cassettes aanbieden die tot 28t gaan. Enkele jaren geleden was dat 27t, want groter gingen de cassettes ook niet. Nu ze ook 12-30t cassettes voor Tiagra 10v aanbieden, zullen de derailleurs dat ook aankunnen. Uit eigen ervaring kan ik melden dat dat 12 jaar geleden ook al kon met de 105 5503 derailleur.
Het schakelbereik van achterderailleurs is soms sterk afhankelijk van het formaat derailleuroog waar ze op gemonteerd zijn. Derailleurs krijgen een steeds groter bereik, ook de voorderailleurs. Een c/c maat voor het derailleuroog van 29mm is nodig voor grote cassettes. David Millar reed de Zoncolan met 36t achter (SRAM). De mecanicien had daarvoor een extreem lang derailleuroog gefreesd. Trouwens: Contador reed met 32t. Dan hoeft dus niemand zich daarvoor te schamen.
Bedankt! Ik vond 28 tanden inderdaad te weinig verschil, 30 tanden wordt de moeite waard Mooi dat Deore er op gezet kan worden, dat zal al stukken schelen, en prijs valt inderdaad alles mee. Een compact met 34t kan ook al het verschil maken, iets duurder maar lijkt me wel makkelijk wisselen voor uitstapjes naar bergen (even uitgerekend wat het verschil is: 13% lichter dan huidig met een compact, 17% als ik een cassette neem van 30). Nadeel van cassettes veranderen is dat ik daar dan ook in Nederland mee fiets. Even afwegen maar ik denk dat ik de Deore ga monteren. Nu nog een klusweekendje plannen
Van 25 naar 28 is een zeer duidelijk voelbaar verschil hoor.Abel H schreef:Bedankt! Ik vond 28 tanden inderdaad te weinig verschil,
Goedkoopste optie is een losse 28 achter je cassette te zetten en de 13 ofzo er tussenuit te laten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Let op: de Tiagra 12-30t cassette is 10v! Met jouw shifters kun je die niet schakelen. Stel zelf een 9v cassette samen of koop er een, zoals shimano of Marchisio ze aanbieden. Voor 32t en meer kies voor een ATB cassette 9v.
Ik weet niet hoe jij sleutelt, maar een cassette wisselen is max 10 minuten werkAbel H schreef:Een compact met 34t kan ook al het verschil maken, iets duurder maar lijkt me wel makkelijk wisselen voor uitstapjes naar bergen
[...]
Nadeel van cassettes veranderen is dat ik daar dan ook in Nederland mee fiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Maak daar maar 5 minuten van.
Met een klimcassette op het vlakke fietsen is een groot drama, met 9v is dat nog erger dan met 10v.
Met een klimcassette op het vlakke fietsen is een groot drama, met 9v is dat nog erger dan met 10v.
- timofietst
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
- Locatie: Hoogerheide
Klopt, de beste 9v cassette die ik heb kunnen vinden is de 12-23 Deore (of Ultegra volgens mij). Al mist daar wel de 18 maar met 14-15-16-17 als bruikbare combinaties met de 39 prima te doen.
Heb heel weinig tijd dus even alles snel gescant, zal binnenkort (hopelijk deze week) even langsgaan bij de FM voor de Marchisio cassette's
Cassettes verwisselen voor een fietstochtje is inderdaad niet zoveel werk, doelde meer op de achter derailleur. Ging er daar min of meer van uit dat ik een atb groep er op zou zetten met een nieuwe achter derailleur (langere kooi). Moet ik voor het switchen van de cassette's van vlak terein ook de derailleur de-monteren en vervangen voor mijn oude race-derailleur? Iedere keer versnellingen opnieuw monteren voor een fietstocht in de bergen is een beetje overkill.scepticus schreef:
Ik weet niet hoe jij sleutelt, maar een cassette wisselen is max 10 minuten werk
Een atb achterderailleur (zoals Deore GS) schakelt ook een wegcassette tot 25t. Kleiner wordt hakerig schakelen. Eigen ervaring.