Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

cyn0
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2009 20:14

cyn0 01 nov 2011 13:48

Hoi allemaal,

Ik ben voor een canyon aeroad aan het kijken, maar zit te twijfelen tussen maat S en M.

Als ik voor maat S (bovenbuis 545mm) zou gaan dan zou er een 120mm stuurpen op moeten samen met balhoofd topcap van 16mm en 15mm aan spacers.
Of maat M (bovenbuis 560mm) met 100mm stuurpen en balhoofd topcap van 4,5mm en 1 spacer van 5mm.

Hierbij ga ik er vanuit dat de reach van het Ritchey Wcs curve stuur 73mm is, deze zit standaard op de aeroads. (of is deze anders?)


Nu fiets ik nog op een bianchi via nirone maat 53, met deze geometrie:
http://members.home.nl/keyl/Bike/bianch ... ometry.JPG
Met een stuurpen van 120mm, balhoofd topcap van 15mm en 10mm aan spacers, reach van het stuur is 80mm.
Ik fiets nu met een drop van 11 cm, dit fietst voor mij goed maar nog dieper gaan zitten lijkt me niet lekker.

Ben zelf 1,78cm. binnenbeenlengte van 87 / 88 cm.

Iemand misschien advies?

Josken
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 sep 2011 10:26

Josken 01 nov 2011 20:11

FYI: ik ben 1m83, bbl van 87cm en heb een Aeroad maat L. Past mij perfect.

Vandaag eerste rit mee gedaan. Bolt echt super. Ik had nooit gedacht dat het verschil tussen fietsen zo groot kon zijn.

lopert
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2011 12:10

lopert 02 nov 2011 19:28

Ik heb de Aeroad 2011, waarschijnlijk geen geometrieverschil met de 2012, maat M zonder spacers. Ik ben 1.79 met bbl 88.

Omdat ik geen spacers heb denk ik wel eens dat ik een maatje kleiner had kunnen nemen. Ik heb me van te voren wel laten opmeten door Lucas Bos in Renkum en die adviseerde mij maat M, de 56.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 nov 2011 22:20

cyn0 schreef:Hoi allemaal,

Ik ben voor een canyon aeroad aan het kijken, maar zit te twijfelen tussen maat S en M.

Als ik voor maat S (bovenbuis 545mm) zou gaan dan zou er een 120mm stuurpen op moeten samen met balhoofd topcap van 16mm en 15mm aan spacers.
Of maat M (bovenbuis 560mm) met 100mm stuurpen en balhoofd topcap van 4,5mm en 1 spacer van 5mm.

Hierbij ga ik er vanuit dat de reach van het Ritchey Wcs curve stuur 73mm is, deze zit standaard op de aeroads. (of is deze anders?)


Nu fiets ik nog op een bianchi via nirone maat 53, met deze geometrie:
http://members.home.nl/keyl/Bike/bianch ... ometry.JPG
Met een stuurpen van 120mm, balhoofd topcap van 15mm en 10mm aan spacers, reach van het stuur is 80mm.
Ik fiets nu met een drop van 11 cm, dit fietst voor mij goed maar nog dieper gaan zitten lijkt me niet lekker.

Ben zelf 1,78cm. binnenbeenlengte van 87 / 88 cm.

Iemand misschien advies?
Zelf zou ik in jouw situatie voor de M gaan. Ik vind namelijk een 10cm stuurpen op een 56 frame beter passen, dan een 12cm op een 54frame. Bij die laatste zijn de verhoudingen een beetje zoek, de stuurpen lijkt mij te lang in verhouding met de lengte van de bovenbuis. Daarbij komt nog dat 15mm spacers bovenop een topcap van 16mm vrij fors is, we hebben het dan over 3cm tussen het balhoofd en de pen...
Als je dan kijkt naar de 56 dan heb je maar 5mm spacers nodig, je kan dus, als je wil nog 5mm dieper zitten, maar je geeft zelf al aan dat je de grens qua diepte wel hebt bereikt..

Een langer frame is vaak wat minder nerveus (weet niet of dat verschil tussen een 54 en 56 te merken is) en kan er vaak voor zorgen dat je net iets langer kan zitten wat ik zelf persoonlijk lekker vindt voor mijn rug. Vroeger heb ik een te kort frame gehad waardoor ik alsware een kattenrug had op de fiets, hierdoor had ik altijd last van mijn onderrug, sinds ik op een langer zit is mijn rugpijn over. Bij het 56 frame heb je dus nog marge om er bijvoorbeeld een 11cm stuurpen op te zetten. Die marge heb je bij het 54 frame niet.

Ik ben geen expert. Dit is puur mijn eigen visie en bevindingen en wat ik heb gelezen op internet. Hopelijk heb je wat aan het advies.
Als ik ergens naast zit dan hoor ik dat ook graag aangezien ik volgend jaar ook weer om een nieuwe fiets wil :)

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 12 nov 2011 17:46

wedstrijdfiets:

hey,
ik ben verleden jaar omwille van rugklachten (bulging L4-L5) overgestapt van een ultimate al naar een specialized roubaix. De oorzaak van mijn rugprobleem lag mi. niet in het fietsen maar misschien heeft het er wel toe bijgedragen. Ondertussen zijn we een jaartje verder, ik heb flink wat km's gedaan (ik rij jaarlijks 8000 km) en heb het gevoel dat mijn rugklachten fel verminderd zijn. De conditie is goed en ben wat aan het denken om volgend seizoen wat wedstrijdjes en cyclosportieven te rijden. Nu heb ik in dit forum al herhaaldelijk bevestigd gezien wat ik na mijn overstap ervaarde. Namelijk dat de ultimate al een fantastische wedstrijdfiets is. Licht, wendbaar, stabiel in de bochten,accelereert heel erg snel en elke trap is raak.
Ik ben dan ook geneigd om voor wedstrijden mijn ultimate al terug boven te halen. Wel dacht ik deze winter rustig verder te trainen op mijn Roubaix. Dit is ook een fantastische fiets en omwille van het comfort verteer je hier nu eenmaal beter de km's op. Zeker voor de lange duurtrainingen in de winter kan dit tellen. Voor wedstrijden vind ik hem persoonlijk wat aan de logge en zware kant. Ook is mijn houding daarop een stuk rechter.
Dit leidt me naar mijn vraag, kan het kwaad een groot gedeelte van de trainingen op een fiets met een andere geometrie te doen dan de wedstrijdfiets? ( Het verschil tussen beide is zo'n vier cm drop. )
Hebben jullie hier ervaring mee?
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 12 nov 2011 18:48

@Ð carldv : het zal best wel kunnen, maar ideaal vind ik het niet. Juist met de fiets waar je het hardst moet op rijden (cfr afzien) ben je het minst gewend.

Stel : Je rijdt de hele week met je eigen wagen en in het weekend ga je met aan andere wagen (ander merk, ander type) rally rijden. Zal wel lukken, maar ...

Ik zelf het 2 identieke fietsen (beide Canyon). Eentje voor te trainen en eentje voor te koersen. Want eerlijk gezegd vind ik het ook niet ideaal om heel de week met je 'goede' fiets door weer en wind te hotsen. Kans op slijtage is dan toch wel weer wat groter.

alleen moet je je misschien afvragen hoe ver je erin wilt gaan / wat je ervan wilt verwachten. Als het gewoon wat meebollen is dan is er veel mogelijk en zou ik er niet van wakker liggen
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 12 nov 2011 19:31

Voor wat betreft het wedstrijd seizoen ben ik het eens met perrush, maar voor de wintertraining ervaar ik het zelf niet als een probleem. Ik vind het heerlijk om lange rustige wintertrainingen op een comfortabele fiets met dito geometrie/afstelling te rijden. Tijdens het wedstrijdseizoen kan je dan ook gewoon je koersfiets met trainingen pakken... desnoods met een ander wielsetje (of bij slecht weer alnog je trainingsfiets) Meestal ben ik met een paar weken wel weer helemaal gewend aan de extra drop.
Overigens kunnen je rugklachten natuurlijk wel veroorzaakt zijn door de drop van je wedstrijdfiets. Probeer het eens met 2 of 3 centimeter verschil.

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 12 nov 2011 20:24

Ik wil zeker niet al te fanatiek beginnen rijden hoor.
Als ik nu wat met de vrienden begin te dollen op training mis ik echt dat sportief karakter van de canyon. Het Gilbert gevoel heb je ook helemaal niet met de roubaix :)
Maar het is zoals feddek zegt, het is heerlijk om die lange trainingen te rijden met een comfort fiets.
Omdat men aanraadt om bij wijzigingen van afstelling dit steeds in kleine stapjes te doen ben ik wat bevreesd voor lichamelijke problemen. Het verschil kleiner maken zal moeilijk zijn. De canyon heeft 1 cm spacer en staat op zijn hoogst, de Roubaix heeft geen spacer. Ik veronderstel dat mensen die ook met mountainbike of tijdritfiets rijden ook regelmatig tussen twee houdingen moeten aanpassen. Vandaar dat ik dacht dat het wel moet lukken maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen hierin.
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 12 nov 2011 20:30

Je kan je stuurpen nog omdraaien, maar daar wordt je fiets niet mooier op.. :)

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 14 nov 2011 20:30

daar begin ik niet aan, ik had net gekozen voor een spacerloos leven :)
zal in april mijn bevindingen weten vertellen.
Tips over een goed setje wedstrijdwielen voor onder de canyon zijn altijd welkom. Mijn hart gaat uit naar campa shamal, maar mijn portefeuille heeft het eerder over campa zonda. Maar ik denk dat ik daar in een ander topic voor moet zijn
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 nov 2011 17:54

Ik zou wel eens willen zien dat ze een hoekmeter bij de zitbuis van Gilbert zijn fiets houden. Ik denk namelijk dat hij niet op dezelfde geometrie rijdt als de 74graden van Canyon. Bij 74graden zit je namelijk veel te ver naar achteren. Alle top merken werken met een zithoek van 73graden, dit blijkt het beste te zijn. En denk maar niet dat 1 graden geen verschil maakt...dit maakt het wel degelijk :)

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 15 nov 2011 17:59

Ze gaan echt geen peperdure mal maken voor 1 persoon... Tenzij hij het zelf betaald, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

Plaats reactie