Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ten einde raad; doortrappen

dwaynegraafland
Forum-lid

dwaynegraafland 23 sep 2010 12:07

Hallo,

Ik had een korte maar dringende vraag. Als ik naar de 3e versnelling sckakel (de 3e versnelling aan de linkerkant, dus degene die in één keer 7 omhoog schakelt), dan trapt de fiets (na een tijdje) als ik een beetje kracht zet, door. Dan slaat hij in één keer een half rondje over, en dan rijdt hij weer. Als ik dan weer kracht zet, doet hij het weer. In de lagere versnellingen heb ik daar minder last van, maar wel nog steeds. Kan het aan de kogellagers liggen of is het probleem wel degelijk te verhelpen? Kan a.u.b. iemand mij helpen?

Bedankt alvast!

Dwayne Graafland

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 23 sep 2010 12:28

Geen idee waar je het over hebt. Wat voor versnelling systeem heb je. Merk en type.

daj
Forum-lid

daj 23 sep 2010 16:52

Ik zie twee mogelijkheden: 1. slecht afgesteld of 2. een versleten ketting en cassette.
Dat laatste iets waarschijnlijker.

lior63
Forum-lid

lior63 23 sep 2010 23:00

Toevallig recent de ketting vernieuw, en niet gelijktijdig de kransjes?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2010 02:28

Na wat gekraak van de hersens, denk ik dat ik weet wat de oplossing is van je probleem. je hebt een triple maal 7 versnellingen achter en je grootste kettingblad (voor dus) is versleten.
Ga naar de fietsemaker, want dit is zeker geen klus voor jou.
Je zegt minder last bij andere versnellingen, maar is je ketting niet ook een beetje versleten, hoe lang rij je daar al mee rond? Laat die vakman die fiets eens goed in orde brengen!
Dwayne!... let eens goed op bij wat er gebeurt als je schakelt links, trouwens met rechts ook. Omlaag kijken! Dan weet je hoe je versnellingen werken.

Aanvulling: andere oorzaak: je freewheel is versleten, maar dan staat dat los van welk kettingblad je gebruikt. Je hebt òf een freewheel in de naafbody òf een ouderwets los freewheel geintegreerd met de 7 tandwielen achter. Beiden is mogelijk, meest waarschijnlijk het eerste. Hangt af van het bouwjaar. Beiden zijn nog wel te koop. Zal wel wat moeite en tijd kosten.

simen
Forum-lid

simen 27 sep 2010 22:20

Of je freewheel is vol met vuil geraakt door langdurig gebruik en te weinig onderhoud.
Dan blijven de palletjes even hangen.
Het is schoon te maken maar dat is nogal een gepuzzel met kleine onderdeeltjes en kogeltjes.
Vernieuwen lijkt me te verkiezen.
Omdat er dan meestal ook roest in het spel is en de boel dus nooit meer lekker soepel loopt.
Zij is ook tegen

mbl
Forum-lid

mbl 29 sep 2010 04:06

Je hebt dus een 10 speed cassette achter en vanaf krans 7 tot 10 (de drie grootste) doet het probleem zich voor. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Derailleur niet goed afgesteld of krom
- Cassette of ketting versleten (bij lichtere versnelling lever je meer koppel)
- Freewheel kapot

Je noemt dat ie soms een half rondje overslaat. Dan lijkt me de laatste optie het meest waarschijnlijk. Breng de fiets gewoon ff bij een fietsenmaker. Die kan het eenvoudig nagaan.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

Plaats reactie