Weet iemand of er overeenkomst is tussen fietsen tegen de wind in of een helling op fietsen?
Zo ja met welke windkracht komt dan het hellingpercentage overeen?
Ik heb op forum gezocht maar niets kunnen vinden.
Tegenwind of helling
Ben je van plan om iets in te gaan stellen op je Tacx?
Ik kan je er geen zinnig antwoord op geven maar...
Wind in fietsen vind ik eigenlijk niet lekker, bergop fietsen wel.
Met bergop fietsen kan ik gaan staan en met wind in fietsen laat ik dat wel uit mijn hoofd.
Ik kan je er geen zinnig antwoord op geven maar...
Wind in fietsen vind ik eigenlijk niet lekker, bergop fietsen wel.
Met bergop fietsen kan ik gaan staan en met wind in fietsen laat ik dat wel uit mijn hoofd.
Dat hangt van je snelheid af. Zonder in detail te treden: Bij rijden op het vlakke neemt het vermogen dat je moet leveren toe met de derde macht van de snelheid (2x zo hard is 8x zoveel vermogen), Bij een helling opfietsen is deze relatie lineair (2x zo hard is 2x zoveel vermogen). Als je zelf wilt rekenen
Tegenwind:
vermogen = k*(snelheid_fietser + snelheid_tegenwind)^2*snelheid_fietser
(snelheden in m/s, k is afhankelijk van m.n. je houding op de fiets en zit in de range 0.25-0.35)
Helling:
vermogen = 9.81*snelheid_fietser*totaal_gewicht*helling%
(helling% in decimalen, dus 10% helling = 0.1; totaal_gewicht = fietser+fiets)
NB bovenstaande is een sterke vereenvoudiging, houdt geen rekening met rolwrijving, en gaat er vanuit dat bij een helling op fietsen de snelheid zo laag is dat luchtwrijving verwaarloosbaar is
Succes met rekenen
Tegenwind:
vermogen = k*(snelheid_fietser + snelheid_tegenwind)^2*snelheid_fietser
(snelheden in m/s, k is afhankelijk van m.n. je houding op de fiets en zit in de range 0.25-0.35)
Helling:
vermogen = 9.81*snelheid_fietser*totaal_gewicht*helling%
(helling% in decimalen, dus 10% helling = 0.1; totaal_gewicht = fietser+fiets)
NB bovenstaande is een sterke vereenvoudiging, houdt geen rekening met rolwrijving, en gaat er vanuit dat bij een helling op fietsen de snelheid zo laag is dat luchtwrijving verwaarloosbaar is
Succes met rekenen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt voor de reactie en de uitleg. Ik ga eens rekenen
Wat bij mij ook nog meespeelt is de psychische factor.
Bij bergop fietsen aanvaard ik direct de afgenomen snelheid naar bv 15 km/u, terwijl ik bij tegen de wind in fietsen boven de 30 km/U zou willen blijven rijden.
Wat bij mij ook nog meespeelt is de psychische factor.
Bij bergop fietsen aanvaard ik direct de afgenomen snelheid naar bv 15 km/u, terwijl ik bij tegen de wind in fietsen boven de 30 km/U zou willen blijven rijden.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time
//Winter : Time
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Er is zeker vergelijking mogelijk. Zo kun je met een stevige tegenwind je cadans omlaag brengen naar bv 60-70 RPM, waarmee je als het ware je cadans bergop simuleert. Als je je hartslag vervolgens goed in de gaten houdt, dan is er niet zoveel verschil met bergop fietsen. Mijn ervaring is wel dat je een behoorlijk stevige wind nodig hebt om dit te simuleren, dus (schat ik in) minimaal 6 Bft.
Edit: En je hebt natuurlijk een lang stuk rechte weg nodig zodat je de wind lange tijd tegen hebt.
Edit: En je hebt natuurlijk een lang stuk rechte weg nodig zodat je de wind lange tijd tegen hebt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Sterker nog, op een helling sta je daadwerkelijk eerder stil.-eric- schreef:waarom je voor je gevoel op een helling sneller stil staat als je stopt met trappen....
Vlakke = hoge snelheid (veel kinetische energie), weinig weerstand (weinig vertraging bij benen stilhouden) = lang uitrollen
Bergop = lage snelheid, veel weerstand en dus snel stilstaan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ja, maar ik bedoel dat je bij Vermogen X je bij helling Y en Tegenwind Z allebei dezelfde snelheid fietst en je stopt met trappen je op de helling eerder stilstaat dan met de tegenwind..scepticus schreef:Sterker nog, op een helling sta je daadwerkelijk eerder stil.-eric- schreef:waarom je voor je gevoel op een helling sneller stil staat als je stopt met trappen....
Vlakke = hoge snelheid (veel kinetische energie), weinig weerstand (weinig vertraging bij benen stilhouden) = lang uitrollen
Bergop = lage snelheid, veel weerstand en dus snel stilstaan.
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
@eric: jouw voorbeeld kan alleen maar als je de zwaartekracht uit zet
EDIT: ik moet beter lezen; je staat idd eerder stil op de helling, vanwege de andere 'soort' weerstand. Zie ook mijn eerdere post.
EDIT: ik moet beter lezen; je staat idd eerder stil op de helling, vanwege de andere 'soort' weerstand. Zie ook mijn eerdere post.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?