Garantie op goedkope Shimano wielen?
Hoi,
Ik heb met mijn setje goedkope Shimano WH-R500 wielen op mijn racefiets nooit problemen gehad, tot er vanmorgen op een mooi vlak stukje weg plotseling een spaak in het achterwiel bij de naaf knapte. Na de knal stapte ik af en zag ik dat er op de plek van de geknapte spaak ook een behoorlijke slag zat.
Nou ben ik een behoorlijke leek, dus vraag ik mij allereerst af of deze slag het gevolg kan zijn van de geknapte spaak, of dat de spaak moet zijn geknapt doordat een eerder tijdens de rit ontstane slag in het wiel (waar ik overigens niets van heb gemerkt)?
Omdat ik met een goed verhaal bij de fietsenmaker wil komen, vraag ik me af of de bovenstaande oorzaken nog invloed hebben op de garantie, mocht er al garantie op de wielen zitten. Inmiddels zijn de fiets en de wielen nog net geen jaar oud en heb ik er een kleine 5000km op gefietst. Bovendien ben ik met +/- 73kg ook niet extreem zwaar.
NB: Ik zit voor het nieuwe seizoen ook al een tijdje te kijken naar een nieuwe wielset, waarbij mijn oog op de Fulcrum R5 is gevallen, maar waarom zijn deze wielen opeens zoveel duurder? In de zomer waren ze bij verschillende webshops vanaf 160 euro te koop, maar nu wordt er vrijwel overal zo'n 200 euro voor gevraagd. Terwijl het nog steeds om de 2011-versie gaat.
Ik heb met mijn setje goedkope Shimano WH-R500 wielen op mijn racefiets nooit problemen gehad, tot er vanmorgen op een mooi vlak stukje weg plotseling een spaak in het achterwiel bij de naaf knapte. Na de knal stapte ik af en zag ik dat er op de plek van de geknapte spaak ook een behoorlijke slag zat.
Nou ben ik een behoorlijke leek, dus vraag ik mij allereerst af of deze slag het gevolg kan zijn van de geknapte spaak, of dat de spaak moet zijn geknapt doordat een eerder tijdens de rit ontstane slag in het wiel (waar ik overigens niets van heb gemerkt)?
Omdat ik met een goed verhaal bij de fietsenmaker wil komen, vraag ik me af of de bovenstaande oorzaken nog invloed hebben op de garantie, mocht er al garantie op de wielen zitten. Inmiddels zijn de fiets en de wielen nog net geen jaar oud en heb ik er een kleine 5000km op gefietst. Bovendien ben ik met +/- 73kg ook niet extreem zwaar.
NB: Ik zit voor het nieuwe seizoen ook al een tijdje te kijken naar een nieuwe wielset, waarbij mijn oog op de Fulcrum R5 is gevallen, maar waarom zijn deze wielen opeens zoveel duurder? In de zomer waren ze bij verschillende webshops vanaf 160 euro te koop, maar nu wordt er vrijwel overal zo'n 200 euro voor gevraagd. Terwijl het nog steeds om de 2011-versie gaat.
Op elk consumentenartikel heb je wettelijk recht op 2 jaar garantie, met uitzondering van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
De slag komt inderdaad door de kapotte spaak, maar is gemakkelijk weer te herstellen. Je fietsenmaker zal er een nieuwe spaak inzetten en het wiel opnieuw richten. Voor wat betreft garantie is dit wel een grijs gebied, spaken gaan wel meer stuk.
Prijzen voor wielen e.d. fluctueren nog al eens. Bij Bikepart4U kost de set 189 Euro: http://www.bikeparts4u.nl/shop/product_ ... ts_id=3732" onclick="window.open(this.href);return false;
De slag komt inderdaad door de kapotte spaak, maar is gemakkelijk weer te herstellen. Je fietsenmaker zal er een nieuwe spaak inzetten en het wiel opnieuw richten. Voor wat betreft garantie is dit wel een grijs gebied, spaken gaan wel meer stuk.
Prijzen voor wielen e.d. fluctueren nog al eens. Bij Bikepart4U kost de set 189 Euro: http://www.bikeparts4u.nl/shop/product_ ... ts_id=3732" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Desondanks dat ik ook geen grote fan ben van systeemwielen repareren (en een nog mindere fan van het 'lagere' aanbod Shimano wielen), vind ik dat je niet zomaar wielen moet weggooien omdat er een spaak kapot is.lvgh schreef:R5 voor 155€
Ik vind in dit geval dat garantie moet kunnen, en de prijs van de wielen speelt overigens geen enkele rol om je garantie te verkrijgen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
Het lijkt mij inderdaad dat de prijs van de wielen geen enkele rol speelt bij de garantie. Maar ik vraag me wel af of een spaakbreuk na 5000 km onder de garantievoorwaarden valt, garantie is er immers voor fabricagefouten en niet voor gewone slijtage. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL
Tja, spaakbreuk is geen slijtage, dit komt toch echt door een fabricageonnauwkeurigheid.....
Dat is te kort door de bocht. Wat heb je ermee gedaan. Wezen toeren op alleen asfalt, of een criterium over klinkers, of iedere combinatie die er tussenin ligt.baron062 schreef:Tja, spaakbreuk is geen slijtage, dit komt toch echt door een fabricageonnauwkeurigheid.....
Nu denk ik dat dit wel garantie is. Ik heb een zo'n 2de hands setje van deze wielen op mijn woonwerk racefietsfiets, en na 10000 km nog steeds geen slinger of iets te bekennen, en echt niet alleen asfalt.
Ik rijd er alleen mee over asfalt. Geen wedstrijden, wel zo nu en dan een toertocht. Kom op fietspaden weleens wat boomwortels tegen die de toplaag omhoog drukken, dus zo nu en dan een drempel pakken is zo goed als onvermijdelijk. Al met al doe ik er geen rare dingen mee, en de spaak knapte ook op een volledig vlak stuk weg. Ik dacht ook altijd dat een spaakbreuk doorgaans aan de velzijde gebeurt, maar in dit geval brak de spaak dus bij de naaf. Hoe dan ook, fiets vanmorgen naar de fietsenmaker gebracht. Verder niet over garantie gehad omdat ik snel door moest naar m'n werk. Vanavond haal ik hem op, dus dan zie ik wel of en wat ik moet betalen.
Dat is zeker niet kort door de bocht:fietsernl schreef:Dat is te kort door de bocht. Wat heb je ermee gedaan. Wezen toeren op alleen asfalt, of een criterium over klinkers, of iedere combinatie die er tussenin ligt.baron062 schreef:Tja, spaakbreuk is geen slijtage, dit komt toch echt door een fabricageonnauwkeurigheid.....
Nu denk ik dat dit wel garantie is. Ik heb een zo'n 2de hands setje van deze wielen op mijn woonwerk racefietsfiets, en na 10000 km nog steeds geen slinger of iets te bekennen, en echt niet alleen asfalt.
Spaken gaan stuk door vermoeiing, veroorzaakt door de schommelbelasting van het draaien van het wiel en niet door kortstondige impulsen van aanzetten of wortels. Die vermoeiing gaat sneller dan verwacht omdat de spaakspanning op die spaak te hoog is door fabricageonnauwkeurigheden.
Aan de TS: gewoon claimen die garantie, en je niet laten afschepen met de melding dat het een slijtagedeel is.
Ik ben het ermee eens dat dit garantie zou moeten zijn, maar de vraag is of je deze garantie ook gaat krijgen. Bij Mantel tweewielers deden ze bij mij vorig jaar al moeilijk, toen ik na de eerste tocht meteen een slagje in mijn wiel had (shimano wh rs80). Ze wilden me laten betalen voor het richten van het wiel. Na wat discussie hebben ze hem toch kosteloos gericht en tot op heden is hij kaarsrecht.
Daar maak ik me dus ook een beetje zorgen om. Als ik een paar euro moet betalen ben ik eerlijkgezegd niet van plan om daar moeilijk over te doen. Ze hebben me al vaak genoeg voor niets geholpen en ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet heel handig ben als het om afstellen van een racefiets en dergelijke gaat. Dus dan is het handig als je een fietsenmaker hebt die dat voor je kan doen. Dan lijkt het me niet handig om het contact met de fietsenmaker onder druk te zetten door koste wat het kost garantie af te dwingen.
En daar mee wordt je dus gepiepeld ja....klaasjenl schreef:Dan lijkt het me niet handig om het contact met de fietsenmaker onder druk te zetten door koste wat het kost garantie af te dwingen.