Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

trappers vastgeroest

meteoleo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2011 20:28

meteoleo 08 nov 2011 16:26

Nog even een (misschien wat late) reactie: Heb zelf goede ervaring met een camping-gaz brander bij zowel crank als trapper los te krijgen.
De crank zat muurvast en ook de aluminium schroefdraad waar de crank-trekker in gedraaid moet worden, was uitgelebberd. Toen heb ik een
drie-armige pully trekker gebruikt en deze achter de spaken van de crank gezet. Met de brander even goed heet maken en de crank kwam vrij makkelijk los.
Een vastzittende trapper heb ik in een ander geval los gekregen door eerst de hele trapper te verwijderen zodat alleen de as overblijft. Daarna een goed passende steeksleutel (iets groter model dan de normale trap-assen steeksleutel) . De crank had ik al verwijderd van de crank as. Zet de crank stevig vast in een bankschroef daarna even met de camping gaz brander goed heet maken en voila.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 nov 2011 07:26

mafcase schreef:Jemig, bedankt voor de verduidelijking klimmer.

Heb nu een cranktrekkertje gebruikt en de crankset er, zij het met verrekt veel kracht zetten, afgekregen. Thnx voor de info.
Ik heb de bottom bracket gedemonteerd, zonder veel moeite, en de lagers bleken helemaal droog te staan. Nu zag ik dat, anders dan bij veel frames, de pot geen dichte cilinder/buis is maar je kan (nu de lagers er uit liggen) zo de framebuizen in kijken. Ik denk dat dat ook de reden is dat de lagers helemaal droog stonden. Al 't vet kan immers zo weglopen. Ik ben bang dat als ik ze weer vol lagervet prop, dat het maar beperkt nut heeft. Heeft iemand daar ervaring mee? Vervangen of gewoon invetten en weer monteren??
Het vet loopt niet zomaar weg, maar kennelijk heb je een open trapas. Dat is wel kwetsbaar voor het water wat toch in je frame komt. Vervangen is het advies en koop dan een sealed trapas. De eenvoudigste van Shimano is goed genoeg: BB-UN26. Kost max €10. Een kwaliteit beter kost soms maar €1 meer: BB-UN54. Meet de maat zonder de draadeinden. zal iets van 113-117 of 122mm zijn.
Overigens: de brackethuls moet open zijn in verband met het lassen. Zou de verbinding dicht zijn kan de hitte niet weg en vervormt het materiaal of breekt naderhand. Is ook nog sterker en lichter. Boor een watergaatje onder in de huls, indien dat er niet is.

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 11 nov 2011 08:54

klimmer schreef:omdat je over boutjes spreekt, neem ik aan dat je een spieloos crankstel hebt. Trapstangen is geen Nederlands dus. Crank is het woord en die zitten dus vast aan de trapas, geklemd op de conische uiteinden van de trapas. daarvoor moet je cranktrekker gebruiken. Heb je die wel gebruikt? Advies: zorg dat je weet hoe zaken in elkaar zitten voor je over branders begint en zorg voor (goed) gereedschap! Anders gewoon naar de fietsemaker. Die haalt dat voor paar euro los.
Zet alles in de WD40 een nacht of twee, wanneer de cranktrekker niet zou werken. De trapas is meestal een groter probleem. Meestal droog gemonteerd en dus staal in staal of staal in alu vastgecorrodeerd. Ook goed gereedschap en vakkennis nodig. Schroefdraad L en R enz.
edit: Nu zie ik in de titel staan dat je trappers zijn vastgeroest. Wat is het nou: zijn je pedalen vastgeroest of zitten de cranks vast. Noem aub de dingen bij hun naam. Een trapper is geen crank, dat weet een kind al.
trapstang lijkt mij nederlands en crank engels, elke volwassene zou dat kunnen weten.........

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 nov 2011 15:15

gt56 schreef:
klimmer schreef:omdat je over boutjes spreekt, neem ik aan dat je een spieloos crankstel hebt. Trapstangen is geen Nederlands dus. Crank is het woord en die zitten dus vast aan de trapas, geklemd op de conische uiteinden van de trapas. daarvoor moet je cranktrekker gebruiken. Heb je die wel gebruikt? Advies: zorg dat je weet hoe zaken in elkaar zitten voor je over branders begint en zorg voor (goed) gereedschap! Anders gewoon naar de fietsemaker. Die haalt dat voor paar euro los.
Zet alles in de WD40 een nacht of twee, wanneer de cranktrekker niet zou werken. De trapas is meestal een groter probleem. Meestal droog gemonteerd en dus staal in staal of staal in alu vastgecorrodeerd. Ook goed gereedschap en vakkennis nodig. Schroefdraad L en R enz.
edit: Nu zie ik in de titel staan dat je trappers zijn vastgeroest. Wat is het nou: zijn je pedalen vastgeroest of zitten de cranks vast. Noem aub de dingen bij hun naam. Een trapper is geen crank, dat weet een kind al.
trapstang lijkt mij nederlands en crank engels, elke volwassene zou dat kunnen weten.........
Wat een vriendelijke reactie op een behulpzame post van Klimmer. En bovenal incorrect. 'Trapstang' is west-vlaams dialect, staat niet in de Van Dale, en is dus niet een gangbaar nederlands woord. Als je het in google typt kom je ook enkel belgische sites tegen. Crank daarentegen staat wél in de Van Dale, en is terug te vinden op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crank_(fiets) . Volgende keer dat je iemand op deze toon corrigeert, zorg dan wel dat je het bij het goede eind hebt...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 nov 2011 18:13

gt56 schreef:
klimmer schreef:
trapstang lijkt mij nederlands en crank engels, elke volwassene zou dat kunnen weten.........
Terecht zeg je: "lijkt mij", en dat is dan ook alles wat jij erover kunt zeggen. Kijk eens in nl woordenboek en het groene boekje! Als ik niet zeker van mijn zaak ben, dan zeg ik liever niks. Dat zouden meer mensen moeten doen.

rsvfrank
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 aug 2009 20:23

rsvfrank 14 nov 2011 12:15

Grappig hoe topics regelmatig tot lesjes nederlandsche taal verworden :lol: :lol:
alvast excuus voor eventuele taalfouten.....

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 nov 2011 12:07

mda1 schreef: 'Trapstang' is west-vlaams dialect.
Eigenlijk wel een goed woord! Maar toch ook weer een beetje verwarrend want een stang is toch eigenlijjk een cylindrisch voorwerp? Ik had dus gelijk associaties met de trapas oftewel het bracket.
En bij vastgeroeste trappers dacht ik in eerste instantie aan trappers -pedalen- die niet meer ronddraaien dus waar de lagertjes van zijn vastgeroest.

Anyway, om spieloze cranks van een trapas te verwijderen moet je natuurlijk eerst de crankboutjes (of moertjes) -meestal sleutel 14, of 15 bij Campa- losdraaien. Maar alvorens de cranktrekker er in te draaien zou ik er een gewoonte van maken om eerst te checken of er geen ringen zijn achter gebleven! Zou zomaar kunnen en dan draai je toch echt de draad uit de crank......
Wat ik eigenlijk altijd doe is dus eerst checken op achtergebleven ringen -sluitplaatjes- , dan de cranktrekker erin met een beetje olie op de draad. De cranktrekker zover mogelijk erindraaien met een Bahco -Engelse sleutel, verstelbare moersleutel- en dan met een kleine hamer tikjes op de cranktrekker geven terwijl je 'm aandraait. Dat vergt enige oefening maar zo heb ik 't geleerd van een veteraan.
Waarom? Omdat de crank een conische passing heeft op de trapas en met de kleine tikjes komt ie altijd los.

trjero
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:26

trjero 26 nov 2011 13:44

Ik wil nog een even reageren over het gebruik van een een campingbrander om je crank cq pedalen los te maken. M.i. is dat af te raden met dat warm stoken. Daar wordt het mat. beslist niet sterker van.

Plaats reactie