Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 24 sep 2010 17:19

Misschien wel interessant om te weten wat de oorzaak van de lekke band is.
Steentje, naaldje, stukje staal etc.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

eric69
Forum-lid

eric69 24 sep 2010 22:25

Hallo,

Er zijn en blijven er altijd die het presteren om vaak lek te rijden.
Conti, veloflex, vredestein, dugast, panaracer, michelin enz. heeft daar weinig mee van doen.
Veelal ligt de oorzaak in bandendruk, stuurtalent, het na elke rit inspecteren van de band/tube, bandendruk,opletten waar je rijdt, en last but not least bij goede tubes het laten rijpen.
Als ik je vertel dat ik dit jaar op zo een slordige 10.000km 2x lek heb gereden( waarvan 1x in de regen met een vredestein tube die al ver op was en 1x met een challenge forte tube ook in regenweer) is dat niet bijster veel denk ik.
En soms, heel soms kun je idd wel eens stomme pech hebben...

Grtz, Eric

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 sep 2010 23:11

Leuk die rolweerstand, maar om hoeveel gaat het nou mensen!

Op de MTB rijd ik slecht 7 a 8 % targer dan op de racefiets. Dan heb ik het over banden van 2.25 breed op 3.5 bar met noppen en de hele fiets met een aerodynamica van een koelkast. dus hoeveel scheelt zo,n bandje van een ander merk??? vast veeeeeel minder dan een procent.

Dat je de ene band fijner vind aanvoelen en hem daardoor rijd kan ik me goedvoorstellen, maar om nou de tabellen erbij de pakken en degene te kopen die 1 watt minder rolweerstand heeft gaat me veel te ver.

ik ben wel eens benieuwd naar een band die half versleten is wat zijn dan de waardes?

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 24 sep 2010 23:49

1 Watt!? Tussen de beste en de slechtste band zat wel 20 Watt verschil: meer dan het verschil tussen het beste en slechtste aero voorwiel uit een andere test.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 25 sep 2010 00:48

Hoi,
Dat je de ene band fijner vind aanvoelen en hem daardoor rijd kan ik me goedvoorstellen, maar om nou de tabellen erbij de pakken en degene te kopen die 1 watt minder rolweerstand heeft gaat me veel te ver.
Voor de rolweerstand alleen koop je die band wellicht niet maar het hangt allemaal wel aan elkaar.
Lage rolweerstand betekent bij normale bandendruk ook meer comfort en da's ook niet onbelangrijk.
Dat dit in extreme gevallen als speciale banden voor tijdritten ten koste gaat van de lekbestendigheid is niet meer dan logisch.

Toch blijf ik erbij dat, als we die extremen even laten voor wat ze zijn, een band of tube met lage rolweerstand niet automatisch betekent dat je meer zou lekrijden.
Ik ben zelf eerder geneigd het tegendeel te beweren.

En jawel, er zijn mensen die om de haverklap lekrijden en anderen dan weer nauwelijks niet en dat ligt niet alleen aan de gebruikte band.

Vanavond nog even in de kelder tussen de wijnflessen heen :D de voorraad Veloflex Carbon tubes gaan bekijken.
De oudste dateren van 2006 en hebben nog het oude logo, zo zijn er nog 5 waarvan 2 al een keer hersteld zijn geweest.
Geen van de vijf is versleten en toch hebben ze allemaal al meer dan 6.000km
gereden.
Voorts nog 5 met het nieuwe logo waarvan er 2 momenteel in gebruik zijn.
Niet lekgereden in 2009 en ook (nog) niet in 2010.
Totaal aantal km over 2 jaar en 4 tubes: 24.000km.
Van de 4 is er eentje die tekenen van slijtage vertoont op het loopvlak.
Geen wedstrijdgebruik, wel recreatief en flink doorsjezen door veldwegen en secondaire wegen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 sep 2010 11:51

fdegrove schreef:
En jawel, er zijn mensen die om de haverklap lekrijden en anderen dan weer nauwelijks niet en dat ligt niet alleen aan de gebruikte band.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vraag mij dan ook elke keer weer af hoe die personen dat voor elkaar krijgen.
Laatste 2 jaar slechts 1x lek gereden (Vittoria Evo CX), zat een ijzeren pennetje in (daar had geen enkele band tegenop gekund).
Less is bore

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 25 sep 2010 12:23

Daniel1975 schreef:
fdegrove schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vraag mij dan ook elke keer weer af hoe die personen dat voor elkaar krijgen.
Laatste 2 jaar slechts 1x lek gereden (Vittoria Evo CX), zat een ijzeren pennetje in (daar had geen enkele band tegenop gekund).

Maar ja, als je nooit in de regen rijdt dan is de kans op lekrijden ook een stuk kleiner :D
~live fast, die young ~

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 sep 2010 13:28

Het heeft volgens mij ook te maken met de binnenband die je gebruikt. Als je el-cheopo biba's gebruikt of erg lichte butyl biba's dan loop je veel meer kans op lek rijden dan wanneer je gewoon 'standaard' butyl gebruikt van een A-merk of latex.

swijland
Forum-lid

swijland 25 sep 2010 21:25

Draadbandjes hebben inderdaad een lagere rolweerstand dan tubes. Had ook het idee dat tubes beter waren op dat gebied, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Achter deze link vind je de uitleg waarom: http://velonews.competitor.com/2007/06/ ... ance_12493 (even naar beneden scrollen).

Wellicht dat tubes op hogere druk, een druk die de meeste draadbandjes niet kunnen hebben, wel een lagere rolweerstand hebben. Volgens mij is dat niet getest.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 25 sep 2010 22:37

Hoi,

Vergeet dat maar. Die cijfers dateren nog van toen Tom (BTR) meende met een minimum aan tube lijm betere waarden te zullen meten.
Ondertussen is ie al wat verstandiger geworden... :D
Snobisme is een dure hobby...

swijland
Forum-lid

swijland 26 sep 2010 01:26

Dat Zinn tubes lekkerder vindt rijden, wil niet zeggen dat daarmee ook de rolweerstand opeens omlaag is gegaan van tubes.

Fdegrove, je mag dan wel een fan zijn van tubes, maar tubes hebben gewoon nadelen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2010 11:59

SWijland schreef:
Fdegrove, je mag dan wel een fan zijn van tubes, maar tubes hebben gewoon nadelen.

Precies!
Less is bore

Plaats reactie