Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 sep 2010 12:24

Hoi,
SWijland schreef:Dat Zinn tubes lekkerder vindt rijden, wil niet zeggen dat daarmee ook de rolweerstand opeens omlaag is gegaan van tubes.

Fdegrove, je mag dan wel een fan zijn van tubes, maar tubes hebben gewoon nadelen.


Wat Leonard Zinn ervan van denkt zal me worst wezen, ik zeg gewoon dat die cijfers niet kloppen.
Al Morrison geeft in revisie nummer 9 van zijn testen grif toe dat de methode waarmee hij de tubes verlijmde niet de optimale crr waarden leverde.

De nieuw gemeten waarden liegen er echt niet om.
Bovendien herhaal ik nogmaals dat als je met een bandje in de buurt van die cijfers wil komen je toch een latex biba moet monteren en ook dat heeft zo zijn nadelen...

Tubes, net zoals bandjes, hebben zeker hun nadelen maar dat doet echt niet terzake.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 26 sep 2010 12:48

Mijn tube wieltjes met vittoria evo's rijden echt een stuk lekkerder (en lichter/sneller, althans zo voelt het) dan mijn wielen met ultremo's of hutchinson tubeless. GP 4000's had ik in het verleden en werd ik niet echt blij van.
Tubes rij wel ik alleen als het droog is, want op een lekke band zit ik niet echt te wachten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2010 14:35

Hutchinson tubeless is een stugge en zware band, je bent dan appels met peren aan 't vergelijken.

Op z'n minst 95% van wat er geclaimd wordt met fijner rijden zit gewoon puur tussen de oren. Als je blind zou testen dan wordt 't een heel ander verhaal. De verschillen zijn namelijk gewoon zeer gering.

Ik heb zelf het hele seizoen met GP4000s bandjes gereden en qua tubes Sprinters en Competition. En het kan met echt niet schelen waarmee ik rij. Nu zijn dit volgens de tube liefhebbers dan ook waardeloze tubes. Maar goed dat ik er niet mee lek gereden heb vind ik wel zo fijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 26 sep 2010 16:52

Hallo,

Wat ik dan niet begrijp is dat je met clinchers en met tubes rijdt???
Je voelt het verschil toch niet zeg je!?!?
Op zijn minst vreemd....
Mijn advies: koop eens een keer een "echte" soepele tube met hoge tpi-waarde en latex binnenband. Eens kijken of je het dan nog niet merkt.

Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 sep 2010 18:36

Hoi,
Ik heb zelf het hele seizoen met GP4000s bandjes gereden en qua tubes Sprinters en Competition.
Van de drie is de GP400S dan nog veruit de meest soepele ook al mag je bij Conti niet uitgaan van de opgegeven TPI waarden.

Jawel, tussen een Veloflex (of dergelijk) Black met latex biba en een gelijkaardige tube voel ik ook niet het verschil.
Tussen bovenvermelde en een Conti met butyltje daarentegen....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2010 19:01

Het zal aan mij liggen, maar ik voel serieus het verschil niet tussen een GP4000s met vittoria butyl biba en of met een latex biba. Heb met beide veel ervaring, de hele zomer met 2 wielsets gereden met deze 2 configuraties.
Die discussie is IMHO echt de grootst mogelijke onzin die vooral tussen de oren zit.

Over tubes kan ik mij niet uitlaten aangezien ik er niet mee heb gereden; de nadelen wegen niet op tegen het minimale voordeel.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2010 19:15

eric69 schreef:Hallo,

Wat ik dan niet begrijp is dat je met clinchers en met tubes rijdt???
Je voelt het verschil toch niet zeg je!?!?
Op zijn minst vreemd....
Mijn advies: koop eens een keer een "echte" soepele tube met hoge tpi-waarde en latex binnenband. Eens kijken of je het dan nog niet merkt.

Grtz, Eric
Is toch vrij logisch, carbon tube wielen zijn goedkoper, lichter en sterker dan de varianten voor draadbandjes. Dus wat Mackers stelde, ik koers meestal met carbon tube wielen. Soms train ik er ook wel mee, maar meestal gewoon op draadbandjes, wel zo veilig qua lekrijden. Want ik heb echt geen om een tube mee te slepen (Vittoria Pitstop wel, maar je weet nooit zeker of 't werkt).

Vind 't wel grappig dat een forumlid met 22 podiumplaatsen dit jaar in criteriums ook geen specifiek verschil tussen bandjes en tubes merkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 592
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 sep 2010 19:22

Daniel1975 schreef:Het zal aan mij liggen, maar ik voel serieus het verschil niet tussen een GP4000s met vittoria butyl biba en of met een latex biba. Heb met beide veel ervaring, de hele zomer met 2 wielsets gereden met deze 2 configuraties.
Die discussie is IMHO echt de grootst mogelijke onzin die vooral tussen de oren zit.


Moet toch wat nieuwe biba's bestellen, zal meteen eens 2 van die latexen doen.... Voor wie er wel verschil voelt (ik merkte tussen standaard en light butyl ook al verschil), is er nog een bepaald merk aan te raden? Michelin OK?

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 26 sep 2010 19:35

Hallo,

Toen ik nog met veloflex black reed, koos ik voor de vredestein latex biba.
In mijn optiek de beste combi.

Succes!
Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 sep 2010 20:02

Hoi,
Daniel1975 schreef:Het zal aan mij liggen, maar ik voel serieus het verschil niet tussen een GP4000s met vittoria butyl biba en of met een latex biba. Heb met beide veel ervaring, de hele zomer met 2 wielsets gereden met deze 2 configuraties.
Die discussie is IMHO echt de grootst mogelijke onzin die vooral tussen de oren zit.

Over tubes kan ik mij niet uitlaten aangezien ik er niet mee heb gereden; de nadelen wegen niet op tegen het minimale voordeel.


Ik heb wel al een tiental keren gemeld dat een latex biba in een stugge band nonsens is. Je voelt er niks van behoudens het eventuele lagere gewicht.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor stugge tubes. Een Conti Comp met een latex biba erin heeft al evenmin zin ook al maakt Conti die dan wel voor sommige Pro Teams.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 592
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 sep 2010 20:11

Ik ga ze in mijn Vittoria Open Corsa EVO CX'en proberen. Alle testen even buiten beschouwing gelaten: toen ik jaaaaaaaaaaaaren terug met de tubeversie reed kon ik in de criteriums schofterig hard door natte klinkerbochten heen jakkeren. Volgens Tour lig ik dan wel zo'n beetje als eerste op mijn bek...

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 26 sep 2010 20:56

Precies! Dat bedoel ik nou, bochtenwerk is onovertroffen met een goede tube. Toen ik jaren geleden definintief de overstap maakte naar tubes , was dat een ongelofelijk verschil in vergelijking met clinchers.
Comfort en het veel direktere gevoel bij het aanzetten zijn bij een tube duidelijk beter,dus wat mij betreft geen enkele spijt .
Wat vooral bij veel mensen het probleem is,is dat ze het vervelend vinden als men lek rijdt.
Wanneer je echter weet hoe kinderlijk eenvoudig het is om onderweg een tube te wisselen, dan snap ik vaak al dat commentaar niet. Hier zijn echter op dit forum al diverse uitwijdingen over gedaan... zie topics fdegrove.

Grtz, Eric

Plaats reactie