Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2010 21:07

Punt is alleen dat we niet meer in "jaren geleden" zijn, maar in het nu. En dat banden gewoon veel meer vooruit gegaan zijn dat tubes. Welke van de 2 nu net een ietsepietsie beter is... tja dat blijft toch discussie. Maar als je claimt dat er een wereld van verschil tussen zit is dat gewoon onzin. En al helemaal als je dat gaat onderbouwen met "ik voel".

Een tube wisselen is echt niet veel werk, ding zit alleen goed vast als je 'm onderweg wisselt. Terwijl band met nieuwe binnenband wel vast zit. En die binnenband neemt ook echt veel minder ruimte in dan een complete reserve tube. Sommige personen doen net alsof een tube kitten rocket science is, dat gaat nergens over. Maar steeds roepen dat een tube zo praktisch is, amai, komop zeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 592
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 26 sep 2010 21:18

Ik heb de Vittoria Open Corsa's dan ook gekocht voordat deze test was gepubliceerd. En op tubes rijden deed ik alleen in de wedstrijden. Vanwege de wat tegenvallende slijtage-ervaringen van de Michelin Pro3 heb ik de Vittoria's gekocht, met in het achterhoofd de ervaringen met de tubes van toen. Ik ben benieuwd hoe ze rijden, en als 't niet helemaal van het is, dan switch ik naar de Conti's of de Schwalbe's. Volgend jaar weer rondjes om de kerk rijden, dus dan kunnen ze zich bewijzen (of niet ;-)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 sep 2010 21:56

Hoi,
Punt is alleen dat we niet meer in "jaren geleden" zijn, maar in het nu. En dat banden gewoon veel meer vooruit gegaan zijn dat tubes.
Is nieuwer altijd beter?

Laat nu net de betere bandjes en tubes gemaakt worden op dezelfde manier als toen in de tijd van opa....
Toegegeven, het domme, goedkope clinchertje van diezelfde periode is er op vooruitgegaan. Sommige dan toch...

Stellen dat tubes niet mee van de ontwikkeling van de draadbanden meeeten is ook wel wat kort ddor de bocht.
Daar denk ik dan ook nog wel bij dat je bij die ontwikkelingen altijd wel op een of ander compromis stuit.
Zijn ze lekbestendiger dan zijn ze vaak nog nauwelijks te pruimen, rijden ze dan wel lekker dan rijden ze lek om de haverklap, slijten zienderogen of beide tegelijk.

Kortom, banden maken is een kwestie van compromissen sluiten. Ik kies het compromis wat best bij mijn gebruik past en voor de rest mag iedereen rijden waar ie graag mee rijdt alleen mogen vaststaande feiten ook wel erkend worden als dusdanig en niet als iets wat tussen de oren zit.
Gek dat het alleen op dit forum is dat men daar vaak zo lastig over doet, toch?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 sep 2010 22:27

Er wordt helemaal niet moeilijk over gedaan, sommige forumleden kunnen gewoon niet op een normale manier discussiëren over dit onderwerp.

swijland
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 okt 2004 20:44

swijland 26 sep 2010 22:35

Eric69, zou je misschien de resultaten van de test kunnen uploaden (inscannen bijvoorbeeld)? Ik ben oprecht benieuwd naar de resultaten. Ik rijd zelf met de Conti Ultra 4000s, maar zie al in een paar tests de Deda Tre RS Corsa band goed naar voren komen. Die schijn je tot 10 bar te mogen oppompen, hebben een lage rolweerstand en zijn goed lekbestendig.

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 26 sep 2010 23:14

Hallo,

Helaas kan ik de test niet inscannen/uploaden. Heb afgelopen week bij een duits warenhuis in Aken de test op mijn gemak door gelezen terwijl mijn vriendin de boodschappen aan het doen was.
Ben al een tijd abonnee af, vanwege het feit dat ik het jammer van het geld vond.
Mbt het heden of jaren geleden, is er op banden/tubes gebied echt niet zoveel veranderd/verbeterd. Integendeel als ik kijk naar de eerste grand prix uitvoeringen van conti(clincher) en ik kijk en rij met de laatste uitvoeringen ,is het rijgedrag zeker niet beter geworden. Laatst met een conti clincher wielset van een fietsmaat nog eens gereden en ik was meteen weer genezen. Dus hou me op over nieuw is beter of iets in die richting.
Heel misschien dat je met de laatste gp 4000 iets minder snel lek rijdt. Erg fijn om te weten, maar voor mij no way.

Grtz, Eric

dominic
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 okt 2005 16:13

dominic 27 sep 2010 01:44

Wie een hele hoop meetwaarden over rolweerstanden van allerlei banden/tubes wil zie
--> http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13737
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 sep 2010 10:33

Das best een intressant artikel.
Ook omdat er gebruikte banden tussen zitten.

Vaak mijn punt met elke banden test, wat veranderd er als ze voor 50% versleten zijn hoe zijn dan de waardes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2010 12:49

Bovendien ga je een verschil van pak 'm beet 5 watt echt niet voelen. En daarbij is het zeker voor niet-wedstrijdrenners ook niet erg relevant.

swijland
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 okt 2004 20:44

swijland 27 sep 2010 14:41

Alle watts zijn meegenomen.

stefan
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 27 sep 2010 17:59

Ik heb dit jaar wedstrijden gereden op Vittoria Corsa CX, Vittoria Rubino en Continental GP4000 en het maakt me werkelijk geen drol uit waarmee ik mijn rondjes rond de kerk mee afhaspel. Alleen bij nat weer is een Rubino wat minder.

Ik snap echt niet waar men zich druk over maakt. Die 5 / 10 of 15 watt maken echt niet het verschil tussen wel of niet in de beslissende kopgroep zitten. Als dat wel zo is ben je gewoon niet goed genoeg. En voor een toerist moet dat al helemaal geen verschil maken. Dan moet je gewoon een goede band hebben waarmee je niet snel lek rijdt. Overigens valt het lek rijden met alle drie best wel mee. Tweemaal lek op 15k. 1x Corsa en 1x Rubino. Beide door een zeer scherp steentje/voorwerp.

Nadeel van de GP4000 vind ik persoonlijk dat hij vrij snel vlak wordt. Ik ben wel iemand die altijd zijn banden tot op de draad rijdt.
Je moet eens proberen een Rubino tot op de draad te rijden. Dan heb je pas een brede vlakke band. :D

Ik ben het er wel mee eens dat het verschil uit maakt of je een band laat hangen in de kelder of niet. Zo'n belegen band kun je echt lang mee doen. Twee losse velgen met een bandje erop moet best passen in de wijnkelder. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13737
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 sep 2010 20:30

Nadeel van de GP4000 vind ik persoonlijk dat hij vrij snel vlak wordt. Ik ben wel iemand die altijd zijn banden tot op de draad rijdt
Dat valt mij ook op na 3 a 400km zijn ze achter al vrij plat vind ik. Maarja op een GP4000s zit ook vrij veel rubber in verhouding tot bv een ultremo, die heeft weinig kans om vierkant te worden

Plaats reactie