Tourmagazin bandentest
Ik weet het allemaal niet met die meetwaarden hoor. Een vergelijk tussen tubes en vouwbanden op basis van laboratoriumtest is en blijft vlg mij moeilijk. Wat mij iig opvalt is dat alle banden met gelijke spanning worden getest waar je volgens mij met een tube met meer spanning kunt rijden (bij een vergelijkbaar comfort t.o.v. een vouwband) wat dan weer invloed heeft op de meetresultaten (meer lekkans maar minder rolweerstand).
Volgens mij kiezen veel profs voor tubes in de bergritten en dan met name voor de afdalingen. Minder warmteontwikkeling van de velg op je binnenband wat de kans op lekrijden/klapbanden verminderd. Daarnaast is een tube veiliger als je lekrijdt (zeker in een afdaling) omdat je met een vouwband veel sneller op je velg rijdt.
Feit is wel dat als je met carbonvelgen wilt rijden, tubes verreweg aan te bevelen zijn. Uit een recente test in Roadbike kwamen de draadvarianten carbonwielen er niet best vanaf. Uitgezonderd Lightweight, maar die is (ook prijstechnisch) een andere dimensie.
Voordelen/nadelen is ieder voor zich. Ik vind het wel leuk (beetje ambachtelijk) werk, tubes kitten. Het is idd geen rocket science maar als je het niet ziet zitten (of leuk vindt) wordt het gewoon een grote knoeiboel met lijm.
Ik rijd tubes omdat ik het comfort van zo'n band heerlijk vind en carbonwielen heb. Ik heb in de jaren 80 veel wedstrijden gefietst maar tegenwoordig als toerrijder+ interesseren mij rolweerstanden ed niet echt heel veel. Ik probeer een band en als die bevalt blijf ik erbj
Volgens mij kiezen veel profs voor tubes in de bergritten en dan met name voor de afdalingen. Minder warmteontwikkeling van de velg op je binnenband wat de kans op lekrijden/klapbanden verminderd. Daarnaast is een tube veiliger als je lekrijdt (zeker in een afdaling) omdat je met een vouwband veel sneller op je velg rijdt.
Feit is wel dat als je met carbonvelgen wilt rijden, tubes verreweg aan te bevelen zijn. Uit een recente test in Roadbike kwamen de draadvarianten carbonwielen er niet best vanaf. Uitgezonderd Lightweight, maar die is (ook prijstechnisch) een andere dimensie.
Voordelen/nadelen is ieder voor zich. Ik vind het wel leuk (beetje ambachtelijk) werk, tubes kitten. Het is idd geen rocket science maar als je het niet ziet zitten (of leuk vindt) wordt het gewoon een grote knoeiboel met lijm.
Ik rijd tubes omdat ik het comfort van zo'n band heerlijk vind en carbonwielen heb. Ik heb in de jaren 80 veel wedstrijden gefietst maar tegenwoordig als toerrijder+ interesseren mij rolweerstanden ed niet echt heel veel. Ik probeer een band en als die bevalt blijf ik erbj
De tijd tussen afstappen en opstappen is so boring
Giovanni schreef:
Ik rijd tubes omdat ik het comfort van zo'n band heerlijk vind en carbonwielen heb. Ik heb in de jaren 80 veel wedstrijden gefietst maar tegenwoordig als toerrijder+ interesseren mij rolweerstanden ed niet echt heel veel. Ik probeer een band en als die bevalt blijf ik erbj
Inderdaad, de gemiddelde toerrijder/toerist heeft veel meer aan een band waar hij lang mee doet en weinig lek mee rijdt dan aan een die net dat ietsje beter bolt.
Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk heeft het voor een toerrijder voordeel om een band te hebben die lang meegaat en niet vaak lek gaat, maar het geval is nu juist dat er nogal wat banden zijn die deze beide eigenschappen bezitten. En als je binnen die categorie de beste band kunt kiezen, dan is dat natuurlijk ook voor toerrijders belangrijk.
Als voor toerrijders alleen degelijkheid van belang zou zijn, dan kunnen we (want ik behoor ook tot die categorie) net zo goed met z'n allen terug op onze stalen fietsen stappen met Shimano 105 8-speed met versnellingen op de buis. Want geloof me, dat zijn pas echt fietsen die het altiiiijd blijven doen.
Als voor toerrijders alleen degelijkheid van belang zou zijn, dan kunnen we (want ik behoor ook tot die categorie) net zo goed met z'n allen terug op onze stalen fietsen stappen met Shimano 105 8-speed met versnellingen op de buis. Want geloof me, dat zijn pas echt fietsen die het altiiiijd blijven doen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Walters schreef:Heb je de conti's ook met latex banden geprobeerd? Ben namelijk benieuwd of je dan ook een verschil heb gemerkt.
Nee, totaal geen verschil (eigen ervaring)
Less is bore
Nespresso schreef:1 Watt!? Tussen de beste en de slechtste band zat wel 20 Watt verschil: meer dan het verschil tussen het beste en slechtste aero voorwiel uit een andere test.
Rolweerstand bij 9 bar( 7,5 bar) : Laagste Veloflex Record met 23,2 (25,2) Watt
Hoogste Tufo Elite Ride 40,1 ( 43,2) Watt. De Veloflex Record is een vouwband en de Tufo een tube. Wel vreemd dat de tube het aflegt tegen een vouwband wat rolweerstand betreft.
De hoogste rolweerstand van vouwbanden is van de Michelin Pro3Race met 37,4(41,3) watt.
Zoals reeds gezegd werd de Conti Grand Prix 4000 RS overall de winnaar maar was ook niet op alle criteria de beste.
Al zeggen testen niet alles, zij geven toch wel een behoorlijk nauwkeurige indruk van zo'n band. Ik vind het gemekker als ik lees dat sommige forummers het een bevoordeling van Duitse banden vindt omdat TOUR een Duits magazin is.
Iedere band ondergaat dezelfde testen en wat is daar nu mis mee ?
Als ik mij niet vergis waren de bandentesten in FIETS ook lovend over de Conti's !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Ik vind de Conti's echt fantastisch. Ik rijd op dit moment met conti competition tubes en die zijn zeker op de Hollandse klinkers en drempels uiterst geschikt en comfortabel. Alleen op een mooi glad wegdek rijden Veloflexen, Gommitalia's lekkerder, vind ik. Iedere band heeft mogelijk ook zijn "specialiteit" en kwaliteit. Moeilijk te testen denk ik. In die bewuste Tour test wordt een tijdrit tube (Vittoria) vergeleken met een aantal wegtuben. Beetje appels met peren vergelijken want aan tijdritbanden worden hele andere eisen gesteld (lage rolweerstand en lekbestendigheid niet erg belangrijk). Enige wat ik op zich wel handig vind bij deze testen zijn de resultaten van de lekbestendigheid.
De tijd tussen afstappen en opstappen is so boring
Marconi schreef:Iedere band ondergaat dezelfde testen en wat is daar nu mis mee ?
Als ik mij niet vergis waren de bandentesten in FIETS ook lovend over de Conti's !
Die conti's zijn gewoon bijzonder fijn. Helaas ontbreekt een tubeless versie.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wie zit er nu te wachten op een tubeless wegband, wordt wel leuk gepusht door een aantal fabrikanten, maar het voordeel ervan hebben ze ons nog nooit duidelijk kunnen maken. Op het feit na dat ze niet lek te rijden zijn dan en Gilbert na 20 km al lek had...
Er wordt naar mijn mening met veel te weinig variabelen getest, dat is wel lekker makkelijk voor de testers, maar het komt de betrouwbaarheid echt niet ten goede. Fiets test vaak nog bij Schwalbe en Continental, dan zie je al enorm verschillende resultaten, doordat de protocollen anders zijn. Moet er toch eens een belletje gaan rinkelen als je die testen uitvoert.
Er wordt naar mijn mening met veel te weinig variabelen getest, dat is wel lekker makkelijk voor de testers, maar het komt de betrouwbaarheid echt niet ten goede. Fiets test vaak nog bij Schwalbe en Continental, dan zie je al enorm verschillende resultaten, doordat de protocollen anders zijn. Moet er toch eens een belletje gaan rinkelen als je die testen uitvoert.
Hoi,
Ciao,
Zou het niet eerder omgekeerd zijn, denk je?Ik vind de Conti's echt fantastisch. Ik rijd op dit moment met conti competition tubes en die zijn zeker op de Hollandse klinkers en drempels uiterst geschikt en comfortabel. Alleen op een mooi glad wegdek rijden Veloflexen, Gommitalia's lekkerder, vind ik.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...