Advies: training op een Taxc
Hallo allemaal,
Ik ben 45 jaar en weeg ongeveer 80 kg en afgelopen jaar ben ik in mei overgegaan naar het trappen van tussen de 90 en 100 omwentelingen per minuut. Dit in combinatie met een 'lichtere' versnelling (39/16 denk ik, ik heb een triple). Wat ik zag was een stijging van mijn gemiddelde snelheid (toch soms al boven de 30 km/uur) en (sinds mijn Garmin Edge) een gemiddelde hartslag van 145 BPM bij ritten tot maximaal 3 uur. Vond het 'draaien' van die omwentelingen voor mijzelf een verademing want ik heb dus jaren te 'zwaar' getrapt, dus op kracht en nu meer op conditie.
Mijn vraag aan jullie is of iemand mij kan adviseren over welke wijze ik zou moeten gaan trainen op mijn Taxc Satori gedurende de 'donkere' maanden:
-moet ik bijvoorbeeld gedurende een bepaalde tijd constant een zwaar verzet draaien waarbij ik tot een bepaalde hartslag ga.
-of moet ik bijvoorbeeld gedurende een bepaalde tijd constant een bepaalde hoeveelheid omwentelingen draaien met een lichte versnelling, weer kijkend naar mijn hartslag.
Het doel wat ik wil bereiken met het trainen op mijn Taxc Satori is, dat ik qua start in 2012 goed conditioneel de winter door kom.
Alvast bedankt voor het geven van jullie advies!
Ik ben 45 jaar en weeg ongeveer 80 kg en afgelopen jaar ben ik in mei overgegaan naar het trappen van tussen de 90 en 100 omwentelingen per minuut. Dit in combinatie met een 'lichtere' versnelling (39/16 denk ik, ik heb een triple). Wat ik zag was een stijging van mijn gemiddelde snelheid (toch soms al boven de 30 km/uur) en (sinds mijn Garmin Edge) een gemiddelde hartslag van 145 BPM bij ritten tot maximaal 3 uur. Vond het 'draaien' van die omwentelingen voor mijzelf een verademing want ik heb dus jaren te 'zwaar' getrapt, dus op kracht en nu meer op conditie.
Mijn vraag aan jullie is of iemand mij kan adviseren over welke wijze ik zou moeten gaan trainen op mijn Taxc Satori gedurende de 'donkere' maanden:
-moet ik bijvoorbeeld gedurende een bepaalde tijd constant een zwaar verzet draaien waarbij ik tot een bepaalde hartslag ga.
-of moet ik bijvoorbeeld gedurende een bepaalde tijd constant een bepaalde hoeveelheid omwentelingen draaien met een lichte versnelling, weer kijkend naar mijn hartslag.
Het doel wat ik wil bereiken met het trainen op mijn Taxc Satori is, dat ik qua start in 2012 goed conditioneel de winter door kom.
Alvast bedankt voor het geven van jullie advies!
Ik zou op de tacx vooral interval achtige trainingen doen. Vooral omdat een lange tijd 1 tempo/hartslag nogal saai kan worden op de tacx. Een goed startpunt hiervoor zijn bijvoorbeeld de trainingsschema's van tacx (http://www.tacx.com/tacx-coach/training ... /index.dot" onclick="window.open(this.href);return false;) waarbij vooral de extensieve intervallen geschikt zijn voor het onderhouden van conditie. Maar variatie is natuurlijk altijd goed.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Het is best goed om ook af en toe wat zwaarder te trappen, bijvoorbeeld blokjes met een lage cadans. Dat is goed voor je kracht. Je kan die blokjes met een cadans van 60 rijden.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 nov 2011 20:44
- Locatie: Tilburg
- Contact
In principe is het in de winter een kwestie van de basisconditie goed te onderhouden.
Als je hebt geleerd om op souplesse te rijden zou ik dat zeker ook tijdens de winter doen op de tacx.
Ik zou kiezen voor duurtraining op lage hartslag op souplesse/veel omwentelingen op de tacx, maar daarnaast ook af en toe wat interval training om het leuk te houden en kracht te behouden.
Als je hebt geleerd om op souplesse te rijden zou ik dat zeker ook tijdens de winter doen op de tacx.
Ik zou kiezen voor duurtraining op lage hartslag op souplesse/veel omwentelingen op de tacx, maar daarnaast ook af en toe wat interval training om het leuk te houden en kracht te behouden.
- Trainslim.nu
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
- Locatie: Amsterdam
- Contact
Ik zou proberen je souplesse te behouden en er af en toe blokjes met lagere RPM tussen lassen. Blokken van 5 tot 10 minuten heeft al effect en kan de training een stuk 'spannender' maken. 3 uur op de tacx met een lage hartfrequentie is wel een enorme uitdaging, dus probeer met eventueel wat intervallen de training leuk te houden. Maar train alsjeblieft altijd met je hartslagmeter!
Ook kun je proberen om een serie of film te gaan kijken en jezelf beloven om niet af te stappen voordat het is afgelopen. Je begint dan met een serie van 30 minuten en je eindigt met de Godfather-trilogie!
Succes!
Ook kun je proberen om een serie of film te gaan kijken en jezelf beloven om niet af te stappen voordat het is afgelopen. Je begint dan met een serie van 30 minuten en je eindigt met de Godfather-trilogie!
Succes!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Of Madmen, Sopranos, Dexter, etc. Dan krijg je ook 189 uur vol http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... nd#p699636" onclick="window.open(this.href);return false;Trainslim.nu schreef:Ook kun je proberen om een serie of film te gaan kijken en jezelf beloven om niet af te stappen voordat het is afgelopen. Je begint dan met een serie van 30 minuten en je eindigt met de Godfather-trilogie!
Succes!
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Inderdaad boeiende film opzetten en draaien maar. Doe ik het zonder dan ga ik te intensief rijden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Oplossing Ergvideo.stillekracht schreef:Inderdaad boeiende film opzetten en draaien maar. Doe ik het zonder dan ga ik te intensief rijden.
What makes the boat go faster?
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
ik schrijf mijn blokjes op tape en plak t op mijn bovenbuis,vooral de ingewikkelde trainingen, met een blokje in een blokje
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Op de tacx website staan extensieve interval trainingen. Dit is eigenlijk een duurtraining met de afwisseling van interval.
De intervallen zijn dus kort en licht van aard. Ideaal om verveling tegen te gaan en toch effectief. Ik ga maandag op mijn tacx beginnen, dus zal het je laten weten of het bevalt.
Doel is alpd'huzes
De intervallen zijn dus kort en licht van aard. Ideaal om verveling tegen te gaan en toch effectief. Ik ga maandag op mijn tacx beginnen, dus zal het je laten weten of het bevalt.
Doel is alpd'huzes
Bedankt voor al jullie reacties!
Rij gemiddeld 40 minuten op de Taxc. De ventilator staat dan aan. Rij gemiddeld rond de 95 omwentelingen per minuut op een lichte versnelling. Plus ik zet de versnelling soms flink wat zwaarder en probeer dat dan 2 minuten vol te houden. Daarna weer terug naar een lichtere versnelling. Kortom een beetje variatie. Probeer deze training dan 3 keer in de week te doen.
Op de PC draait dan bijvoorbeeld de docu van Thomas Dekker of een documantaire over de TI-Raleight ploeg. Vandaag is gekeken naar 'Better than therapy' (over de The Police). Al met al, afleiding met beeld en geluid werkt goed.
Daarnaast heb ik me opgegeven voor de Ven2-4Cancer (7 september, max 4 x de Mont Ventoux op voor de bestrijding van kanker), voor mij het ultieme doel voor 2012! Eindelijk is een echte berg beklimmen!
Aan mijn motivatie zal het niet gaan liggen, ik ga zo door op de Taxc, vind deze manier van trainen wel lekker (benen voelen ook goed na een verfrissende douche).
Ben benieuwd hoe dat zich uiteindelijk gaat vertalen als we weer op de weg gaan rijden.
Goed weekend
Rij gemiddeld 40 minuten op de Taxc. De ventilator staat dan aan. Rij gemiddeld rond de 95 omwentelingen per minuut op een lichte versnelling. Plus ik zet de versnelling soms flink wat zwaarder en probeer dat dan 2 minuten vol te houden. Daarna weer terug naar een lichtere versnelling. Kortom een beetje variatie. Probeer deze training dan 3 keer in de week te doen.
Op de PC draait dan bijvoorbeeld de docu van Thomas Dekker of een documantaire over de TI-Raleight ploeg. Vandaag is gekeken naar 'Better than therapy' (over de The Police). Al met al, afleiding met beeld en geluid werkt goed.
Daarnaast heb ik me opgegeven voor de Ven2-4Cancer (7 september, max 4 x de Mont Ventoux op voor de bestrijding van kanker), voor mij het ultieme doel voor 2012! Eindelijk is een echte berg beklimmen!
Aan mijn motivatie zal het niet gaan liggen, ik ga zo door op de Taxc, vind deze manier van trainen wel lekker (benen voelen ook goed na een verfrissende douche).
Ben benieuwd hoe dat zich uiteindelijk gaat vertalen als we weer op de weg gaan rijden.
Goed weekend