Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

spaaknippels, spaken en andere zaken

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 nov 2011 19:03

Je ziet bij Carbon wielen dat de spaken diep in de carbon velg verdwijnen (Easton EC90 of Campa Bora's of Fulcrum racing speed (om de spaakspanning te verhogen of een spaak te vervangen moet de band van de velg) en je ziet dat de spaaknippels op de carbonvelg gemaakt zijn (Zipp 404). Optisch ziet het er strak uit als de spaken in de carbonvelg lopen, maar is dit wel zo handig?
Tevens zie je een constructie waarbij de spaken recht in de naaf geconstrueerd zijn, maar ook dat de spaak een j-bend heeft. Is een bocht in een spaak eigenlijk wel zo sterk?
Tevens heb je nog veschil in type spaak en verschillende merken. De meest gebruikte zijn volgens mij Sapim en DT swiss. Maakt dit veel uit voor de constructie van het wiel?
Kortom; wat is ideaal en welke constructie heeft daarbij het voordeel. Wie kan me wat meer vertellen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2011 20:46

De ideale constructie is een rechte spaak met een interne nippel in de velg. Grote voordeel van het interne nippels in de velg is dat de nippel volledig onder compressie belast wordt en dat de kans van sneuvelen met een aluminium veel kleiner is. Een externe aluminium nippel kan nog wel eens kapot gaan, maar je hebt ook bras nippels. Die zijn een klein beetje zwaarder, maar wel aanzienlijk sterker en dus betrouwbaarder.

Nadeel van rechte spaken is dat je de naven maar op 1 manier kunt inspaken. Daarom zie je dit wel bij systeem wielen, maar nauwlijks bij hand gespaakte wielen. In een goed gespaakt wiel behoren ook J-bend spaken niet te breken, dus zo'n probleem is die bocht niet.

DT Aerolite zijn de beste spaken op de markt, maar daar betaal je de hoofdprijs voor. Sapim CX-Ray is ook goed, maar door de jaren heen hebben er wel eens productie runs met problemen tussen gezeten. De inconsistentie bij CX-ray is wat groter dan bij Aerolite. Je hebt ook goedkopere aerospaken van bijv CNspoke. In principe prima spaken, maar ze zijn niet zo heel mooi afgewerkt en er zitten nog wel eens mindere runs tussen. Zo heb ik een wielset waar de spaken in de nippels door midden braken. Vervelend, maar ook al vervang ik alle spaken dan ben ik alsnog veel goedkoper uit dan als ik direct Aerolite koop. Bij m'n andere wielsets met CN spaken heb ik nooit problemen gehad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 nov 2011 21:23

Hoi amclassic: Wat bedoel je met een geintegreerde nippel in de velg? Bedoel je de constructie zoals bij een Campa Bora, Fulcrum racing speed of Easton EC90 of bedoel je de constructie zoals bij een Zipp 404 (waar je dus de spaaknippel op de velg ziet zitten)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2011 22:50

Ik schreef geintegreerde, maar bedoelde interne nippel. Ik had al 't idee dat er iets niet klopten aan wat ik op schreef.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 15 nov 2011 10:51

Grote voordeel van het interne nippels in de velg is dat de nippel volledig onder compressie belast wordt en dat de kans van sneuvelen met een aluminium veel kleiner is. Een externe aluminium nippel kan nog wel eens kapot gaan, maar je hebt ook bras nippels. Die zijn een klein beetje zwaarder, maar wel aanzienlijk sterker en dus betrouwbaarder.
Interne nippels belasten de velg evenveel als een externe nippel. Het feit dat ze 'in' de velgen zitten, wil niet zeggen dat ze de hele velg belasten. Interne en externe nippels belasten de velg op de zelfde manier. Bij geintegreerde nippels (Mavic R-Sys, Kysrium, Fulcrum) wordt de nippel direct in de velg geschroeft, maar ik geloof niet dat er zekerheid is of dit beter of slechter is dan de gebruikelijke nippels.

Brass (messing) nippels zijn niet heel veel sterker dan alu nippels. Wel is het zo dat messing nippels niet oxideren, wat alu nippels wel kunnen doen. Messing nippels zullen dus lang niet zo snel vast gaan zitten, dan alu nippels. Dit kan echter verholpen worden door bij alu nippels Locktite te gebruiken.

Ik geloof ook niet dat een recht spaak per definitie de beste spaak is. Er zijn voldoende gerenomeerde bedrijven die topkwaliteit wielen compleet leveren, zonder rechte spaken te gebruiken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 nov 2011 10:53

Ik heb 't nergens over de belasting van de velg gehad, maar enkel over de belasting van de nippel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gamiel
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 15 nov 2011 12:53

Rey953 schreef:
Brass (messing) nippels zijn niet heel veel sterker dan alu nippels. Wel is het zo dat messing nippels niet oxideren, wat alu nippels wel kunnen doen. Messing nippels zullen dus lang niet zo snel vast gaan zitten, dan alu nippels. Dit kan echter verholpen worden door bij alu nippels Locktite te gebruiken.
Dat moet je eens uitleggen aan een niet nader te noemen LBS uit Bilthoven .... die gebruiken alu nippels voor MTB wielen :roll: daar kom ik dus niet meer.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

two-one
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:07
Locatie: Eindhoven

two-one 15 nov 2011 13:22

gamiel schreef: Dat moet je eens uitleggen aan een niet nader te noemen LBS uit Bilthoven .... die gebruiken alu nippels voor MTB wielen :roll: daar kom ik dus niet meer.
Ik gebruik al tijden aluminium spaaknippels voor mountainbike doeleinden. Het cruciale hiervan is dat je alles goed moet smeren vantevoren. Ook gebruik ik tegenwoordig een speciaal type nippel dat belast wordt in compressie, ipv tensie... ik heb in de laatste 3 jaar nog geen enkele kapotte terug zien komen!

Ik zou me qua aluminium spaaknippels eerder druk maken om race&trekkingfietsen die veel door zout rijden, en weinig gepoetst worden.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 15 nov 2011 13:43

two-one schreef: Ik gebruik al tijden aluminium spaaknippels voor mountainbike doeleinden. Het cruciale hiervan is dat je alles goed moet smeren vantevoren. Ook gebruik ik tegenwoordig een speciaal type nippel dat belast wordt in compressie, ipv tensie... ik heb in de laatste 3 jaar nog geen enkele kapotte terug zien komen!

Ik zou me qua aluminium spaaknippels eerder druk maken om race&trekkingfietsen die veel door zout rijden, en weinig gepoetst worden.
Agreed, zolang er niets kapot gaat is er niets aan de hand. Maar als er (in mijn geval) 1 alu nippel kapotgaat na 1.5 jaar dan kan het wiel opnieuw gespaakt worden. In mijn geval was 3/4 van alle andere nippels aangetast, vast gaan zitten (niet gesmeerd....), gecorrodeerd en te ver heen om na te stellen. De één na de andere brak/scheurde dus daarna en/of tijdens nastellen. Die problemen heb ik bij brass nooit gehad.

Als het pekelseizoen aanbreekt gaan mijn (race)wielen met alu nippels met winterslaap. Ik gebruik dan een setje handgespaakte DT Swiss/Ultegra met brass nippels - geen centje pijn.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

brik
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jun 2007 15:50

brik 19 nov 2011 14:44

kan er mij iemand zeggen wanneer er 12mm en wanneer er 14mm nippels moeten gebruikt worden?
flandrien

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 nov 2011 21:34

Hangt af van de velg. Sommige producenten vermelden expliciet wanneer er geen 12 mm gebruikt moeten worden.

brik
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jun 2007 15:50

brik 20 nov 2011 12:06

ik ben van plan van een setje te maken met kinlin xr 380 velgen. hoge alu velgen. daarom had ik graag geweten welke nippels ik best gebruik.
flandrien

Plaats reactie