Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Black Dog
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2011 18:36

Black Dog 20 nov 2011 17:19

Ik heb toch een minder leuk verhaaltje over Hong Fu.

Iets meer dan een jaar geleden heb ik me gewaagd om een Chineesje te kopen bij de Chinese fietsboer. Na zowat alle topis te hebben gelezen op een ander (amerikaans) forum waar er al meer "expertise" over te zeggen was heb ik besloten om een frame te kopen bij DengFu. Superblij, nog altijd trouwens, met m'n FM028.

Nu... M'n buur, ook een fietsfanaat, had na m'n bolide te zien ook besloten de stap te wagen. Die kocht z'n FM001 bij HongFu. Na enige tijd begon z'n frame toch steeds te kraken bij het bracket... trapas voor de anderstaligen :mrgreen: . Nu was z'n frame wit gespoten en zag hij en barst onderaan die waarschijnlijk dat kraken veroorzaakte. Bij de fietsenmaker ermee en die gaf dezelfde diagnose. Frame opsturen dus.

Die Chinese post is blijkbaar spotgoedkoop want om een frame op te sturen naar China is de goedkoopste manier 120€. Was al effe slikken voor de buurman. Na een maand ofzo kreeg hij het frame terug... En kreeg hij terug. Hetzelfde frame maar gewoon "hersteld". Ze hadden na de herstelling wel een nieuwe witte verflaag gelegd en op het eerste zicht kon je nit zien dat het hetzelfde frame was, maar op de plaats van de reparatie zag je bij het goed opletten dat er een verdikking was. Extra laagje(s) carbon dus. En het markering die hij binnenin maakte voor hem terug op te sturen was natuurlijk ook een dikke hint. :mrgreen:

Toch maar gemonteerd, maar dezelfde miserie. Kraken bij elke trap. Boze mail...hup terug het frame opgestuurd, weer 120€ (en had bij het aannemen van het herstelde frame ook al taksen betaald) en er was een nieuw frame beloofd.

Na een maand ofzo krijgt hij een brief van de douane om z'n fiets in te klaren. Particulier, geen btw nummer, frame die terugkomt van garantie. Toch moest hij een geschatte prijs invullen (verplicht). 2 weken later krijgt hij de rekening toegestuurd... 250€ om de fiets op te halen. Viel hij bijna achterover. Had hij 250€ als prijs aangegeven. Blijkbaar had hij ook die dumpingtaks aangesmeerd gekregen bovenop de gewone Btw en invoertaks.. en die dumpingtaks bedraagt 50% van aangegeven waarde+btw. Dus (250€ + 52€):2= 150€ ... komt daarbij de gewone taksen 21% btw+ 6% taks. (52€+ 16€) = 68€. Dus 150€+68€= 218€. Komt daarbij de "bij ons overbekende maar niemand weet voor wat het dient" aanbiedingskost van 25€.

Totaal moest ie dus 243€ betalen op een aangegeven waarde van 250€. En zelfs na bellen en mailen dat het om een omruiling gaat van een defecte kader...geen zeggen aan.

Hij heeft gewoon de moeite niet meer gedaan om ze te betalen. Al die miserie voor een frame die waarschijnlijk toch niet eens nieuw zou geweest zijn. Nu probeert hij moedeloos z'n geld terug te krijgen van de Hong Fu gezien ze het frame terug werd opgestuurd naat zender na het niet ophalen.


Om maar aan te duiden dat het ook serieus scheef kan lopen en wat kan kosten als het niet loopt zoals je wenst.


Kleine nota... ja, dat was in België. Maar gezien de dumpingtaks iets Europees is kan je in theorie in Nederland net hetzelfde voorhebben.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2011 18:36

Allemaal leuk en aardig dat verhaal, maar is het niet veel handiger om die garantie nooit te claimen en zo'n frame gewoon hier te laten repareren. Dat kost qua reparatie gewoon net zo veel als dat opsturen en opnieuw moeten inklaren. Ik zou die moeite dus nooit gedaan hebben. Waarschijnlijk is het ook nog veel sneller gerepareerd. Goede garantievoorwaarden moet je voor dat geld natuurlijk niet verwachten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dennad
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2009 20:34
Locatie: Heerhugowaard

dennad 20 nov 2011 20:09

En waarom dumpingtaks? Frame was toch geen replica?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2011 12:33

Omdat die dumpingtaks niets met replica's te maken heeft. Die belasting geldt volgens mij voor inprincipe alle frame uit China, alleen in Nederland heb ik nog niemand gehoord die 't moest betalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 nov 2011 14:15

thestudent schreef:Allemaal leuk en aardig dat verhaal, maar is het niet veel handiger om die garantie nooit te claimen en zo'n frame gewoon hier te laten repareren. ..... Goede garantievoorwaarden moet je voor dat geld natuurlijk niet verwachten.
+1. Prijzen zijn van dien aard dat kapot vervangen is. Repareren is duurder dan een nieuw frame
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 nov 2011 14:46

Naja een klein breukje kan tegenwoordig voor redelijk weinig gerepareerd worden. Waarschijnlijk toch voor minder dan een nieuw frame. Maar ik heb het vooral om deze reden niet zo op deze carbon frames. Ze zullen meestal ok zijn, maar bij een probleem kan je eigenlijk nergens aankloppen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dennad
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2009 20:34
Locatie: Heerhugowaard

dennad 21 nov 2011 16:35

amclassic-fan schreef:Omdat die dumpingtaks niets met replica's te maken heeft. Die belasting geldt volgens mij voor inprincipe alle frame uit China, alleen in Nederland heb ik nog niemand gehoord die 't moest betalen.
Aha..

Dacht dat die taks er alleen bij kwam bij de Chinarello's e.d.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2011 17:11

thestudent schreef:Naja een klein breukje kan tegenwoordig voor redelijk weinig gerepareerd worden. Waarschijnlijk toch voor minder dan een nieuw frame. Maar ik heb het vooral om deze reden niet zo op deze carbon frames. Ze zullen meestal ok zijn, maar bij een probleem kan je eigenlijk nergens aankloppen.
Dit is nu al de zoveelste keer dat je beweerd dat zaken makkelijk gerepareerd kunnen worden, ben alleen heel benieuwd hoe jij een scheurend bracket fatsoenlijk denkt te kunnen repareren.. :roll:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 21 nov 2011 19:42

Ik heb ook een probleem met mijn crosser van DengFu.
Er is een scheurtje in de bovenbuis ontstaan en ik kan 2 dingen doen.

1: Frame opsturen voor 120,- euro + nieuw frame teruggestuurd krijgen (met mogelijke extra kosten als inklaring, dumping tax etc.);
2: Frame laten maken bij een van de carbonreparateurs voor prijzen variërend tussen de 75,- en 200,- euro (dit is excl. spuitwerk).

Zelf heb ik besloten om het frame te laten maken (wat mogelijk was volgens de reparateurs) en dan heb ik gekozen voor de middenweg en betaal 160,- euro (heb ik het meeste vertrouwen in).
Ik weet dan zeker dat ik het frame terugkrijg en dat ik niet voor onverwachte extra kosten kom te staan.

Het is balen, maar een nieuw frame is nog altijd duurder.

Ik had gehoopt dat DengFu akkoord was gegaan met de foto's van de schade en dat ze een nieuw frame op zouden sturen (aangezien ik een uniek frame heb qua kleurstelling is het niet zomaar een schade van een willekeurig frame).
Helaas willen zij niet de verzendkosten betalen, ondanks dat ze het frame terug willen hebben voor het onderzoeken op productiefouten.

Het is dus een keuze die men maakt.

Zou wel graag willen weten of meer mensen 'problemen' hebben ondervonden qua breuken oid.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 21 nov 2011 19:44

Daar ben ik ook benieuwd naar ;) Volgens mij is je bracket 1 geheel van carbon matten en epoxy en als daar een breuk of scheur in ontstaat lijkt mij dat het gehele verband weg is en dat is niet zomaar te herstellen met een 'patch' en wat epoxy (ietwat gechargeerd)

Maar om een ander forumlid vrij te citeren: maar ja, ik kan het mis hebben...... 8-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 nov 2011 20:30

Sorry Amclassicfan ik bedoelde niet dat een gescheurd bracket helemaal gerepareerd kan worden. Ach gewoon sowieso geen china frame halen:P Je weet niet waar je blijft.

En je kan altijd beter nog hier proberen of het te repareren valt dan het door die chinezen half te laten doen. Als het niet kan dan wordt dat je ook gewoon eerlijk verteld lijkt me.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pedro koi
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 jun 2011 18:19

pedro koi 27 nov 2011 22:09

hier ook een garantie geval met een mtb frame van flyxii
2 scheuren van een 3 tal cm in de boven buis gisteren foto door gestuurd vandaag reactie dat het frame 6 maand garantie geniet en dus geen problemen zou mogen geven
nu hing de verkoper alles door sturen naar fabrikant en dan terug contact op nemen

intussen ook na gevraagd wat de herstel kosten zouden zijn hier in belgie en dat komt op 120 euro lakken inbegrepen
we wachten dus af indien het frame terug moet en dus duurder is word het gewoon hersteld

mvg pedro

Plaats reactie