Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Exit Bavavus?

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 21 nov 2011 16:07

Dames & Heeren,

heb ik dat nou goed gezien, levert Batavus medio 2012 geen racefietsen meer?

Zeg dat 't niet waar is!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 21 nov 2011 16:11

Ik denk dat het waar is, batavus kon eigenlijk al jaren niet meer mee met de top. Produceerden alleen nog een paar simpele alu frames waar verder niets mis mee was, maar er was niet veel meer te halen voor ze.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 21 nov 2011 16:30

Ik denk al jaren: doe het goed of stop ermee. Ben blij dat ze in ieder geval een keuze maken. Gelukkig heeft de eigenaar van Batavus nog andere merken, zoals Lapierre, waar mooie racefietsen vandaan komen (zonder het image van oerdegelijk en saai). Maar goed, het is toch anders. Gelukkig timmert dat andere Nederlandse merk weer een beetje aan de weg met hun Silhouet.
Laatst gewijzigd door ponsteen op 23 nov 2011 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 nov 2011 16:36

BeOne is toch gewoon het nieuwe racemerk van Batavus?

kurvenmeister
Forum-lid

kurvenmeister 21 nov 2011 17:17

havana schreef:BeOne is toch gewoon het nieuwe racemerk van Batavus?
Nee.Beone was ooit van Batavus, werd zelfstandig en ging een aantal jaar geleden failliet. De naam is vervolgens overgenomen door Blomson, een groothandel.

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 21 nov 2011 19:56

ponsteen schreef:Ik denk al jaren: doe het goed of stop ermee. Ben blij dat ze in ieder geval een keuze maken. Gelukkig heeft de eigenaar van Batavus nog andere merken, zoals Lappiere, waar mooie racefietsen vandaan komen (zonder het image van oerdegelijk en saai). Maar goed, het is toch anders. Gelukkig timmert dat andere Nederlandse merk weer een beetje aan de weg met hun Silhouet.
Toen P3-Transfer en het eerste jaar Vacansoleil op Batavus reden, waren dit toch gewoon Lapierre frames met Batavus sticker?
Beide merken zijn eigendom van de Accel-groep.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 21 nov 2011 20:23

jiwitri schreef:
ponsteen schreef:Ik denk al jaren: doe het goed of stop ermee. Ben blij dat ze in ieder geval een keuze maken. Gelukkig heeft de eigenaar van Batavus nog andere merken, zoals Lappiere, waar mooie racefietsen vandaan komen (zonder het image van oerdegelijk en saai). Maar goed, het is toch anders. Gelukkig timmert dat andere Nederlandse merk weer een beetje aan de weg met hun Silhouet.
Toen P3-Transfer en het eerste jaar Vacansoleil op Batavus reden, waren dit toch gewoon Lapierre frames met Batavus sticker?
Beide merken zijn eigendom van de Accel-groep.
Dat verhaal hoor ik niet voor het eerst..

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2011 20:30

Zelfs Redline = Accell, en toch kun je in NL nergens een Monocog krijgen! :evil:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 22 nov 2011 09:52

Batavus zit in zwaar weer. Ze hebben afgelopen jaar veel marktaandeel verloren in de gebruiksfiets. Oorzaak is een stagnerering in hun assortiment gebruiksfietsen. Hierdoor zijn er geen middelen meer vrij voor nice markten markten als race. Wat in Nederland een relatief kleine markt is.

Accel directie heeft ingegrepen en onder andere de directie van Batavus gekuist.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2011 10:12

Vroeger maakte batavus nog degelijke fietsen. Mijn oude batavus flying dutchman ( http://ciclimonasteria.com/start/?page_id=132" onclick="window.open(this.href);return false; ongeveer dit model ) is de beste stadsfiets die ik ooit gehad heb. Nauwelijks roest goed staal en er gaat niets aan kapot. Mijn nieuwere batavus waarmee ik 6 jaar na de middelbare school ben gefietst had problemen aan alle kanten. Spatborden die afbraken, versnellingen die het niet doen. Remmen die exploderen etc. En lang niet zo'n goed rijgevoel als mijn aloude vertrouwde fiets. Maar dit geld ook voor de andere grotere merken. De fietsen worden ingewikkelder, duurder, maar met goedkoper materiaal gemaakt. Het gevolg is allerlei onderdelen die het door de jaren heen gewoon niet gaan overleven. Een fiets gaat bij de gemiddelde Nederlander geen rustig leven tegemoet en het is tijd dat de producenten dat eens inzien. Een moderne fiets die ook nog 40 jaar meegaat bestaat niet meer.

Niet dat dit iets met racefietsen te maken heeft. Maar dat batavus in zwaar weer zit kan ik wel begrijpen. Vroeger stonden ze voor degelijkheid, die nu bij alle normale fietsmerken (Niet alleen batavus ) ver te zoeken is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 22 nov 2011 12:48

Dankzij de geweldige kwaliteit van batavus opoefietsen ben ik al meer dan 25 jaar de gelukkige bezitter van 3 stiftanden. Voorvork brak spontaan af toen ik een viaduct opstormde. Misschien heeft die kwestie het verval van Batavus ingeluid (smartegeld.... :mrgreen: ).
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2011 12:52

Met mijn ontploffende achterrem was ook erg spektaculair :) Na een sprintje eens vol je achterrem aantrekken. Vond hij niet leuk, met als gevolg dat het hele binnenwerk van de rem door het wiel vloog.

Plaats reactie