Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen van NL naar Dolomieten (IT)

Maan Klomp
Forum-lid

Maan Klomp 20 nov 2011 11:35

Wij zijn ingeloot voor de Dolomieten Marathon 2012. Het plan is om van Nederland (of Duitsland) naar de Dolomieten te gaan fietsen als voorbereiding op de Cyclo. We zoeken mooie, rustige routes. Heeft iemand dit al eens gedaan en wie heeft er tips??
Eindpunt is Corvari in Italie. Alle tips zijn welkom! Groet, Maan

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2011 13:59

Als voorbereiding zou ik het toch niet willen zien of je moet voor de cyclo een week op je gat gaan liggen rusten. Heb je iemand die achter jullie aan wil rijden met de auto? Of kan je enkel dingen in Corvara laten droppen? Hoe ga je weer terug? Slapen in tenten, hostels of hotels?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

goosman
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar goosman 20 nov 2011 18:30

Is deel 1 en 2 van Reitsma's route naar Rome iets?
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

jepebe123
Forum-lid

jepebe123 23 nov 2011 16:06

Meermaals gedaan. Ik noemde het toen fietsvakantie. tentje achterop, tasjes links en rechts aan de bagagedrager en rijden maar. Ik vond het leuk om te doen.

Realiseer je even waarom je die tocht in de Dolomieten rijd: als je voor een toptijd gaat (iha of voor je zelf) dan moet je wel een paar daagjes rust pakken voor het evenement. ls je gewoon aan dat evenement wil meedoen en lekker wat kms in de poten wil, dan kan dit prima. Ik ben mensen tegengekomen die Parijs-Brest-Parijs fietsen (1200 km in 90 uur max) en twee dagen voor het evenement aankomen in Parijs van hun fietsvakantie door de Alpen. Die rijden zo'n ritje ook wel uit.

Duitsland heeft ZEER veel jeugdherbergen en zimmers frei, dus een tentje is niet perse noodzakelijk. Effe zoeken op internet, is wel een lijst en of een interactieve kaart van te vinden.

Koop bij de boekwinkel een paar gedetailleerde kaarten (1:200.000) en zoek de kleine weggetjes op. Daarvan zijn er zoveel, dat je een beetje de voor jou handig lopende weggetjes kiest. Zoek even uit waar je wilt pitten en probeer vooral enige flexibiliteit in je schema te bouwen. Ellende als je je de pestpokken moet haasten door de regen om je gereserveerde overnachting te halen, dus dat pleit weer voor een tentje dat je overal kunt neermikken.

PLannen is leuk, maar in de praktijk fietste ik gewoon een end min of meer de goeie richting op. Bij bestemming Dolomieten bv, bedacht ik dat ik over de Timmelsjoch wilde en een beetje langs het Bodenmeer, dus eerst naar het Bodenmeer en dan zo min of meer de Duits-zwitserse grens aanhouden tot Oostenrijk Heb je nog leuk klimwerk daar. Dan de Timmelsjoch over en de Dolomieten opzoeken.

Mar ik ben er ook wel eens heengereden via Zwitserland en dan eerst al die Zwitserse passen over. (Oberalp, Lukmanier, Grimsel, Furka, Susten, Klausen, en nog meer van die dingen) en nog wat Italiaanse restjes(Stelvio, Gavia, Montegiovo)

Eigenlijk vind ik zo'n tochtje erheen leuker dan zo'n evenement.......

Plaats reactie