Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Tomac Type X of sparen voor 29-er?

alexd
Forum-lid

alexd 30 okt 2011 21:33

hallo, ben zoals vorig jaar na het wegseizoen weer op de MTB beland, of eigenlijk dan een hybride omgebouwd tot 29-er.
(Zie ander topic: heb mijn Cube Pure hybride met 29 inch banden (1.8 inch breed) uitgevoerd, zodat wat ruwer terrein beter gaat)

Maar kreeg nu een erg verleidelijk aanbod:
Een carbon Tomac Type X met geheel XTR afgemonteerd, weinig gebruikt voor een zeer scherpe prijs. Heel erg verleidelijk!
Maar dan mijn vraag: ik ga het verschil natuurlijk flink merken, maar lees her en der ook over de nieuwe ontwikkeling van 29-ers. Is het slimmer om deze superdeal over te slaan en te wachten op betaalbare lichtgewicht top gemonteerde 29-ers?

Wie heeft zelf vergelijkingsmateriaal en wie kan mij helpen deze keuze te maken?
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

JurjenVos2
Forum-lid

JurjenVos2 30 nov 2011 09:41

De TU in de delft heeft onderzoek gedaan naar een 29'er, misschien is dit iets om te gaan bekijken! Wel een verleidelijk aanbod ja!
Niet geschoten is altijd mis!

Zannata Z82 ultegra :)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 nov 2011 12:10

29 is weer een andere markt binnen de mtb. Zaterdag voor het eerst op gereden 500m in een straat.

Je voelt het meteen, het loopt lichter, stuurt iets logger, confromtabeler en is nog makkelijker te rijden. Ik ga voor een 29"
Maar als je een mooie 26 kan krijgen voor weinig waarom niet..... lastige keuze.

Hoe lang ben je? als je onder de 180 bent is er minder meerwaarder op een 29"

alexd
Forum-lid

alexd 30 nov 2011 14:33

Ja, was wel even nadenken. Heb voor de Tomac gekozen. Heb hem net, nu alleen nog aan het 'mooi maken' met andere bidonhouders en zadel. Eerste ritjes waren erg goed! Toch een behoorlijk verschil met de oude fiets: vooral in de technisch lastigere stukken merk je bijvoorbeeld betere grip en het lichtere gewicht en daardoor betere wendbaarheid.
Zal binnenkort nog wel even een foto posten.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie