Nieuwe eerste racefiets kopen
Hallo allemaal,
Ik ben Sander, 36 jaar en wil graag mijn eerste racefiets aanschaffen. (voor meer info zoals lievelingskleur en dergelijke zie het stel-je-eens-voor-topic)
Lichaamslengte: ±1,74, gewicht: ± 60 kg (klein manneke dus )
Doel: recreatief toeren en zeker de Zuid Limburgse heuvels eens bezoeken, vanaf Venlo zijn die tenslotte niet zo heel ver.
Budget voor de fiets is € 1000,-.
Volgende week Vrijdag heb ik een dagje vrij en wil ik naar Salden in Limbricht.
Hopelijk is het dan niet te druk en kunnen ze me een beetje adviseren aangezien ik op het gebied van racefietsen nog zo groen als gras ben. (zie mijn avatar maar )
Qua afmontage zit ik aan Shimano 105 te denken, en wat crankstel betreft neig ik na links en rechts wat informatie op te hebben gedaan naar een triple, als ik het goed begrijp is dit wat veelzijdiger. Klopt dit?
Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, maar hieronder een drietal fietsen waar mijn interesse wel naar uitgaat:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2909
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2929
Zit hier iets tussen voor een beginnende fietser, of moet ik iets anders zoeken?
Alvast bedankt voor jullie advies en expertise!
Ik ben Sander, 36 jaar en wil graag mijn eerste racefiets aanschaffen. (voor meer info zoals lievelingskleur en dergelijke zie het stel-je-eens-voor-topic)
Lichaamslengte: ±1,74, gewicht: ± 60 kg (klein manneke dus )
Doel: recreatief toeren en zeker de Zuid Limburgse heuvels eens bezoeken, vanaf Venlo zijn die tenslotte niet zo heel ver.
Budget voor de fiets is € 1000,-.
Volgende week Vrijdag heb ik een dagje vrij en wil ik naar Salden in Limbricht.
Hopelijk is het dan niet te druk en kunnen ze me een beetje adviseren aangezien ik op het gebied van racefietsen nog zo groen als gras ben. (zie mijn avatar maar )
Qua afmontage zit ik aan Shimano 105 te denken, en wat crankstel betreft neig ik na links en rechts wat informatie op te hebben gedaan naar een triple, als ik het goed begrijp is dit wat veelzijdiger. Klopt dit?
Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, maar hieronder een drietal fietsen waar mijn interesse wel naar uitgaat:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2909
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2929
Zit hier iets tussen voor een beginnende fietser, of moet ik iets anders zoeken?
Alvast bedankt voor jullie advies en expertise!
Fietsen moet je leren!
ik kies voor de Trek, het is je eerste (en vermoedelijk enige) prestatie fiets. Je kunt er spatborden op kwijt, dus je kunt de winter niet als excuus gebruiken (zoals velen doen) om je conditie niet min of meer op peil te houden. De Giant is ook ok. Je keuze is sowieso ok. laat de fiets goed aanmeten. Ik kom vaak bij Ralph Salden (vader Math is met pensioen): laat je echt opmeten, dat zie ik daar erg weinig. Ze zijn zeer behulpzaam, doe daar ook een beroep op.
Gezien je lengte, ongeveer de mijne, kom je bijna zeker op het kleinste frame dat ze hebben staan. Laat je nooit een grotere fiets aanpraten dan je lekker vindt. Bedenk dat een iets te kleine fiets eenvoudig groter te maken is, maar andersom is veel lastiger, lees niet mogelijk.
In dat opzicht is de gewoonte van wielerzaken om de vorkpijpen van racefietsen alvast inkorten eigenlijk absurd. Inkorten kan altijd nog, nadat jij het geprobeerd hebt. Langer maken is zonder noodgrepen niet mogelijk.
Gezien je lengte, ongeveer de mijne, kom je bijna zeker op het kleinste frame dat ze hebben staan. Laat je nooit een grotere fiets aanpraten dan je lekker vindt. Bedenk dat een iets te kleine fiets eenvoudig groter te maken is, maar andersom is veel lastiger, lees niet mogelijk.
In dat opzicht is de gewoonte van wielerzaken om de vorkpijpen van racefietsen alvast inkorten eigenlijk absurd. Inkorten kan altijd nog, nadat jij het geprobeerd hebt. Langer maken is zonder noodgrepen niet mogelijk.
Je keuze voor een triple vind ik verstandig: je kunt dan overal terecht zonder tandwielen te wisselen. Kies dan een cassette die tot minimaal 25 tanden gaat.
Alleen de Trek is volledig 105, bij de andere modellen zijn of de remmen of het crankstel niet van Shimano.
Verder is het inderdaad verstandig je te verdiepen in de benodigde maat. Hier op het forum vind je daar genoeg informatie over.
Verder wordt de voorvork ingekort (afgezaagd). Ik zou echter wat reserve houden, door een spacer boven de stuurpen aan te houden. Lager kan altijd nog, maar hoger niet meer.
Ik zou voor de Trek gaan.
Alleen de Trek is volledig 105, bij de andere modellen zijn of de remmen of het crankstel niet van Shimano.
Verder is het inderdaad verstandig je te verdiepen in de benodigde maat. Hier op het forum vind je daar genoeg informatie over.
Verder wordt de voorvork ingekort (afgezaagd). Ik zou echter wat reserve houden, door een spacer boven de stuurpen aan te houden. Lager kan altijd nog, maar hoger niet meer.
Ik zou voor de Trek gaan.
prj
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 12 aug 2011 13:25
- Locatie: Weesp
+1
Lijkt me inderdaad goed om voor een triple te gaan. Zeker voor ritjes in de heuvels. Voor wedstrijden zou ik kiezen voor een double, maar dat is voor jou zeker niet handig.
Ook zou ik voor de Trek gaan. Deze is ook goed afgemonteerd. Opmeten is zeer belangrijk. Zo kun je zien of je wel goed op een fiets 'past'. De geometrie is erg belangrijk voor je zithouding.
Veel succes!
Lijkt me inderdaad goed om voor een triple te gaan. Zeker voor ritjes in de heuvels. Voor wedstrijden zou ik kiezen voor een double, maar dat is voor jou zeker niet handig.
Ook zou ik voor de Trek gaan. Deze is ook goed afgemonteerd. Opmeten is zeer belangrijk. Zo kun je zien of je wel goed op een fiets 'past'. De geometrie is erg belangrijk voor je zithouding.
Veel succes!
Niet zeuren, gewoon doorfietsen
Hoi allemaal,
Allereerst hartelijk dank voor jullie adviezen, ik zal ze volgende week zeker meenemen.
De Trek klinkt goed, ik vind het een mooie fiets en dat is ook meegenomen.
Dat de andere fietsen niet volledig 105 zijn was me nog niet opgevallen.
Ik heb hier op het forum wel vaker gelezen dat het opmeten bij een fietsenzaak vaak niet al te veel voorstelt.
Doen ze dit niet graag, is het lastig of zo? Het is wel iets waar ik zeker om zal gaan vragen omdat ik ook nog geen enkel vergelijkingsmateriaal heb.
Verder zag ik hier een topic over de bike fit calculator op internet, zou dit helpen bij het bepalen welke fiets 'past', of kan ik het beter bij de speciaalzaak laten doen?
Wat bedoelen jullie precies met het inkorten van de voorvork? Wordt de vork op maat afgezaagd nadat de fiets is afgesteld?
Hoe moet ik me dat voorstellen?? Waar wordt er dan gezaagd?
@prjz Je raadt me een cassette aan die tot minimaal 25 tanden gaat, zou je me uit kunnen leggen waarom? Heeft dit voordelen?
Op de site staat bij de Trek een cassette (als ik het goed interpreteer) van 11-28. Is deze ok?
@Hkneef Omdat ik nul komma niks ervaring met racefietsen heb, ga ik liever voor een nieuwe fiets. Ik kan niet beoordelen of een 2e hands fiets technisch in orde is, en of de fiets 'past' zoals ze hier zo mooi zeggen. Het lijkt wel kleren kopen
Wederom alvast bedankt voor jullie reacties!
Allereerst hartelijk dank voor jullie adviezen, ik zal ze volgende week zeker meenemen.
De Trek klinkt goed, ik vind het een mooie fiets en dat is ook meegenomen.
Dat de andere fietsen niet volledig 105 zijn was me nog niet opgevallen.
Ik heb hier op het forum wel vaker gelezen dat het opmeten bij een fietsenzaak vaak niet al te veel voorstelt.
Doen ze dit niet graag, is het lastig of zo? Het is wel iets waar ik zeker om zal gaan vragen omdat ik ook nog geen enkel vergelijkingsmateriaal heb.
Verder zag ik hier een topic over de bike fit calculator op internet, zou dit helpen bij het bepalen welke fiets 'past', of kan ik het beter bij de speciaalzaak laten doen?
Wat bedoelen jullie precies met het inkorten van de voorvork? Wordt de vork op maat afgezaagd nadat de fiets is afgesteld?
Hoe moet ik me dat voorstellen?? Waar wordt er dan gezaagd?
@prjz Je raadt me een cassette aan die tot minimaal 25 tanden gaat, zou je me uit kunnen leggen waarom? Heeft dit voordelen?
Op de site staat bij de Trek een cassette (als ik het goed interpreteer) van 11-28. Is deze ok?
@Hkneef Omdat ik nul komma niks ervaring met racefietsen heb, ga ik liever voor een nieuwe fiets. Ik kan niet beoordelen of een 2e hands fiets technisch in orde is, en of de fiets 'past' zoals ze hier zo mooi zeggen. Het lijkt wel kleren kopen
Wederom alvast bedankt voor jullie reacties!
Fietsen moet je leren!
Nee, dat rijdt op het vlakke tamelijk dramatisch omdat je enorme gaten tussen de versnellingen hebt en bovendien maar een klein aantal bruikbare versnellingen hebt. 12-25 is al iets beter, 13-25 (met een 18) erin is een nog betere keuze al is dit officieel een juniorencassette. Het voordeel hieraan: je hebt mooie kleine stapjes en tóch een verzet dat licht genoeg is voor Zuid-Limburg.Op de site staat bij de Trek een cassette (als ik het goed interpreteer) van 11-28. Is deze ok?
Er zit een stuurbuis aan de poten, die door het frame loopt. Die buis is standaard 30cm. Dat is meestal te lang. Daar wordt stukje afgesneden, nadat jij bent opgemeten. Advies is dus er wat minder af te laten snijden. Ben je gewend aan een lage zitpositie, kun je het nog altijd definitief af laten snijden. In de tussentijd kun je met de opvulringen boven en onder de stuurpen varieren totdat je de optimale hoogte gevonden hebt. Ik was vandaag bij Salden en viel me op dat men veel kant en klare fietsen had staan met hoge stuurbuizen opgevuld met spacers=opvulringen. Dus er wordt rekening mee gehouden. Goede zaak.Knip schreef:Hoi allemaal,
Wat bedoelen jullie precies met het inkorten van de voorvork? Wordt de vork op maat afgezaagd nadat de fiets is afgesteld?
Hoe moet ik me dat voorstellen?? Waar wordt er dan gezaagd?
Met een bikefit calculator heb je zelf in ieder geval een idee van wat je moet hebben en sta je t.o.v. de verkoper steviger in je schoenen.
Daarnaast wil het oog van de timmerman (lees goede fietsenzaak) natuurlijk ook wat zeggen.
Daarnaast wil het oog van de timmerman (lees goede fietsenzaak) natuurlijk ook wat zeggen.
prj
Kijk, alweer wat wijzer geworden, allemaal bedankt voor jullie uitleg.
Dan zou ik dus moeten vragen om de cassette te wisselen, is dit iets wat veel tijd kost, of kan ik erop wachten?
Mocht ik een fiets vinden, dan wil ik hem natuurlijk het liefst meteen mee kunnen nemen!
Oke, ik begrijp nu dat de stuurbuis die door het frame steekt ingekort wordt, da's duidelijk.
Maar staat daarmee bij een racefiets de hoogte van het stuur vast?
Het stuur steekt toch los in de vork en kan toch nog versteld worden?
Bij mijn "gewone" fiets is dit tenminste zo. Of haal ik nu de dingen echt door elkaar?
Ik zal van de week ook eens met de bike fit calculator aan de gang gaan, eens kijken wat daaruit komt.
Hebben jullie misschien ook nog wat tips voor schoenen met klik-systeem en bijbehorende pedalen?
Ik heb al begrepen dat ik op moet letten dat er iets speling in zit om blessures te voorkomen.
Zijn er nog meer aandachtspunten?
Dan zou ik dus moeten vragen om de cassette te wisselen, is dit iets wat veel tijd kost, of kan ik erop wachten?
Mocht ik een fiets vinden, dan wil ik hem natuurlijk het liefst meteen mee kunnen nemen!
Oke, ik begrijp nu dat de stuurbuis die door het frame steekt ingekort wordt, da's duidelijk.
Maar staat daarmee bij een racefiets de hoogte van het stuur vast?
Het stuur steekt toch los in de vork en kan toch nog versteld worden?
Bij mijn "gewone" fiets is dit tenminste zo. Of haal ik nu de dingen echt door elkaar?
Ik zal van de week ook eens met de bike fit calculator aan de gang gaan, eens kijken wat daaruit komt.
Hebben jullie misschien ook nog wat tips voor schoenen met klik-systeem en bijbehorende pedalen?
Ik heb al begrepen dat ik op moet letten dat er iets speling in zit om blessures te voorkomen.
Zijn er nog meer aandachtspunten?
Fietsen moet je leren!
Stuurbuis: deze bepaalt de hoogte van je stuur (diepe zit of minder diepe zit).
Het stuur zelf is niet verstelbaar (je kan het hooguit wat kantelen).
Ook bestaan er stuurpennen die verstelbaar zijn, en heb je stuurpennen met verschillende graden (waardoor je stuur ook wat hoger of minder hoog komt).
Maar op de meeste fietsen zit een standaard stuurpen.
Dus nogmaals: laat de vorkpijp niet tekort afzagen (diepe zit). Dit kan altijd nog en je kan dan zelf uitproberen of een diepere zit bevalt, dus één of meer van de opvulringen boven je stuur te monteren.
Kliksysteem: pedalen als van Shimano en Look zelf hebben geen spelling. Je kan er wel schoenplaatjes bijkopen met verschillende graden van spelling.
Zo heeft Look zwarte (geen spelling), rode (veel speling) en grijze ( er tussenin) schoenplaatjes.
Het stuur zelf is niet verstelbaar (je kan het hooguit wat kantelen).
Ook bestaan er stuurpennen die verstelbaar zijn, en heb je stuurpennen met verschillende graden (waardoor je stuur ook wat hoger of minder hoog komt).
Maar op de meeste fietsen zit een standaard stuurpen.
Dus nogmaals: laat de vorkpijp niet tekort afzagen (diepe zit). Dit kan altijd nog en je kan dan zelf uitproberen of een diepere zit bevalt, dus één of meer van de opvulringen boven je stuur te monteren.
Kliksysteem: pedalen als van Shimano en Look zelf hebben geen spelling. Je kan er wel schoenplaatjes bijkopen met verschillende graden van spelling.
Zo heeft Look zwarte (geen spelling), rode (veel speling) en grijze ( er tussenin) schoenplaatjes.
prj
Ik zou voor de giant gaan ,mooie fiets en degelijk afgemonteerd! 105 is prijs kwaliteit een zeer goede groep!
Een via nirone heb ik zelf ook gehad en ik vind die fiets persoonlijk te comfortabel en niet stijf genoeg.
Waarom ga je niet voor een compact? Zelf heb ik bij mijn ultegra de 105 cassette 12-27 steken en daar kan je normaal in Nederland overal mee terecht.
Minder onderhoud en beter schakelen dan bij een tripel.
Ik ga ervan uit dat je regelmatig gaat fietsen en dan wordt je sowieso al sterker
Een via nirone heb ik zelf ook gehad en ik vind die fiets persoonlijk te comfortabel en niet stijf genoeg.
Waarom ga je niet voor een compact? Zelf heb ik bij mijn ultegra de 105 cassette 12-27 steken en daar kan je normaal in Nederland overal mee terecht.
Minder onderhoud en beter schakelen dan bij een tripel.
Ik ga ervan uit dat je regelmatig gaat fietsen en dan wordt je sowieso al sterker