Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

losse tandwielen vervangen

lenidentite
Forum-lid

Gebruikersavatar lenidentite 06 dec 2011 14:29

Beste medefietsers (en -sters natuurlijk)

Op mijn oude fiets had ik een trippol en reed ik met een 10 speed 12 - 25.
Op mijn nieuwe fiets heb ik een dubbol met een 10 speed 12-27. Ik ben geen klimwonder, dus die 27 mag wel blijven ;)

Nu deed ik in het verleden in winter / voorjaar een beurtje, waarbij onder meer de ketting en cassette werden vervangen. Halverwege het jaar liet ik dan de ketting vervangen en deed er 5 nieuwe tandwielen tussen (14, 15, 16, 17 en 19). Die gebruik je tenslotte het meest.

Nu heb ik nog 5 van deze nieuwe tandwielen liggen, maar ik heb tegenwoordig een 12 - 27.... Nu komt het probleem (en tevens domste vraag sinds het bestaan van dit forum) :
Aangezien de vertanding van de 2 genoemde casettes alleen verschilt in het laatste triotandwiel (namelijk of 21, 23, 25 of 21, 24, 27), ga ik er van uit dat ik deze tandwielen (die 5 die ik eerder noemde) gewoon zou kunnen vervangen in deze cassette. Klopt dat?? Tenslotte komen de 14 tm 19 (muv de 18) gewoon voor in de 12 27.

Mee eens?
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 06 dec 2011 15:41

Volgens mij zit er wel wat verschil tussen de tandwielen voor verschillende cassette's. Met name op het gebied van schakelhulpjes. Ik weet niet of dat ook bij deze 2 cassette's het geval is. Waarschijnlijk niet. Het ergste dat kan gebeuren is dat het iets minder soepel zal schakelen.

Maar ik vraag mij wel af hoeveel je fietst in een jaar dat je 2x per jaar toe bent aan een nieuwe ketting en een stapeltje tandwielen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 06 dec 2011 16:48

Je kunt identieke losse tandwielen zoals je zelf aangeeft vervangen mits van dezelfde fabrikant. Dan zit er ook geen verschil in het patroon van de schakelhulpen.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 06 dec 2011 22:45

Inderdaad. Je kunt de 5 nieuwe tandwielen (van hetzelfde merk) gewoon vervangen. Een tandwiel 17 uit een 12-25 cassette is gelijk aan een tandwiel 17 uit een 12-27 cassette. Een los tandwiel bestel je namelijk ook alleen op merk en niet op cassette-configuratie.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

lenidentite
Forum-lid

Gebruikersavatar lenidentite 07 dec 2011 14:12

StefanJ schreef:Maar ik vraag mij wel af hoeveel je fietst in een jaar dat je 2x per jaar toe bent aan een nieuwe ketting en een stapeltje tandwielen?

Ik rij (reed) bij de sportklasse, dan maak je wel wat km´s, vooral ook in competitieverband. Hoeveel precies weet ik niet, ik rij (bewust) alleen met een hartslagmeter. :ugeek:
Ach, of het 2x per jaar of misschien 3 keer in 2 jaar. In ieder geval doe ik niet altijd alle tandwielen vervangen.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 dec 2011 15:58

lenidentite schreef:
StefanJ schreef:Maar ik vraag mij wel af hoeveel je fietst in een jaar dat je 2x per jaar toe bent aan een nieuwe ketting en een stapeltje tandwielen?

Ik rij (reed) bij de sportklasse, dan maak je wel wat km´s, vooral ook in competitieverband. Hoeveel precies weet ik niet, ik rij (bewust) alleen met een hartslagmeter. :ugeek:
Ach, of het 2x per jaar of misschien 3 keer in 2 jaar. In ieder geval doe ik niet altijd alle tandwielen vervangen.
Ligt ook aan het merk, shimano tot ultegra is als hele cassette niet veel duurder dan losse kransjes, daarnaast slijt ik ook altijd net 1 kransje van een spyder, alsof ze het zo gemaakt hebben....

Plaats reactie