Canyon
Afgelopen zomer werd ik nog uitgelachen dat ik Shimano montagepasta bij m'n snelspanners deed, werkte namelijk bij mijn Trek altijd goed tegen kraken. Zal ook maar weer wat extra bij de Canyon gebruiken (heb nu ook beter vet van Finish Line), bedankt voor de tip
Denk dat de hoek van de stuurbuis (kopbuis zoals jij zegt) niet het verschil gaat maken.bruno2000 schreef:Ik heb me net een Canyon Aeroroad maat L besteld.
Ik meet 183, bbl 89cm.
Mijn zit-)positie is als volgt: zadelhoogte ct 77cm, stuurhoogte vanaf center wiel - onderkant stuur 56cm, top zadel Regale - midden stuur 56cm.
Lengte kopbuis bij de Aeroroad is 170mm, en ct meet een maat L 55cm.
Momenteel rijd ik met een Kuota Kom Evo - maat L. Deze heeft een kop van 160mm en dezelfde lengte zitbuis van de Aeroroad.
Aangezien ik 2cm spacers heb zal de hogere kopbuis van de Aeroroad geen probleem vormen.
Ik twijfel vooral voor de lengte van d ebovenbuis die bij de Aeroroad 57.5cm bedraagt.
De Kuota heeft een bovenbuis 56cm en daar heb ik een stuurpen 120mm maar de hoeken bij de Kuota zijn totaal anders (73° zitbuis en 72.5° kopbuis).
Zou ene Aeroroad maat L met stuurpen 110mm dan een juiste keuze zijn? Stuurpen 100mm?
Heb je het idee dat je nog langer kan zitten dan je nu zit? Want met de 110mm stuurpen ga je 5mm langer zitten.
Of denk je het dan te ver zit? Dan zou ik voor een 100mm stuurpen gaan waardoor je 5mm korter zit.
Ik moet er bij zeggen dat ik niet 100% weet wat de hoe van de stuurbuis doet op de lengte van de pen. Hopelijk zijn er anderen die je hier wel duidelijkheid over kunnen geven. Succes!
Bij mijn Canyon lag het kraken niet aan de fiets, maar aan het pedaal in combinatie met het schoenplaatje.
Na alles flink te hebben ingevet hoor ik geen gekraak meer.
Je kunt met je fietsschoenen dan beter niet door de kamer lopen.
Na alles flink te hebben ingevet hoor ik geen gekraak meer.
Je kunt met je fietsschoenen dan beter niet door de kamer lopen.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time
//Winter : Time
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 22 feb 2007 18:00
Padje van de achterderailleur van het frame afhalen en het gehele kontaktvlak van het padje met het frame invetten, dan weer monteren, uitvaleinden waar naaf en spanner het frame raken ook een beetje invetten en het kraken zou verdwenen moeten zijn.rufio schreef:Mijn 2010 CF SLX frame blijft helaas kraken (vooral bij kracht op rechter crank), ondanks dat ik de bracket+crank (Sram Red) en pedalen (Speedplay) goed gesmeerd heb, alles opnieuw heb vast gezet (ook kettingbladen), het gebeurt ook bij verschillende wielen (snelspanners zitten goed vast) en ook als ik sta (dus ligt niet aan zadel of zadelpen). Hoort dit misschien bij het frame of moet ik nog verder zoeken, balhoofd misschien? Al lijkt het vanuit het bracket te komen... alvast bedankt voor het meedenken!
Jongens ik heb even een vraag over de zitbuishoek.
Mijn huidige frame heeft een zitbuishoek van 73graden. Het zadel zit 7,4cm achter het bracket.
Wanneer ik nu een ander frame koop (Canyon Ultimate CF) met een 74graden zitbuishoek. Ik zorg ervoor dat ik met de setback weer op 7,4cm achter het bracket kom. Kom ik dan ook dichterbij het stuur te zitten? of is dit geen verschil? (voor het gemak er even vanuit gaan dat de bovenbuis even lang is).
Mijn huidige frame heeft een zitbuishoek van 73graden. Het zadel zit 7,4cm achter het bracket.
Wanneer ik nu een ander frame koop (Canyon Ultimate CF) met een 74graden zitbuishoek. Ik zorg ervoor dat ik met de setback weer op 7,4cm achter het bracket kom. Kom ik dan ook dichterbij het stuur te zitten? of is dit geen verschil? (voor het gemak er even vanuit gaan dat de bovenbuis even lang is).
Heb 'm losgemaakt en alles goed ingevet, maar helaas is het niet de oplossing: kraak (of eerder "tik") is bij staand fietsen elke keer aanwezig. Dan toch iets in de pedalen? Of misschien moet ik nog even de snelspanner voor nakijken...petercanyon schreef: Padje van de achterderailleur van het frame afhalen en het gehele kontaktvlak van het padje met het frame invetten, dan weer monteren, uitvaleinden waar naaf en spanner het frame raken ook een beetje invetten en het kraken zou verdwenen moeten zijn.
Begin met die snelspanner (likje vet is geen werk), maar de pedalen lijken mij de meest logische oorzaak.rufio schreef: Heb 'm losgemaakt en alles goed ingevet, maar helaas is het niet de oplossing: kraak (of eerder "tik") is bij staand fietsen elke keer aanwezig. Dan toch iets in de pedalen? Of misschien moet ik nog even de snelspanner voor nakijken...
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 22 feb 2007 18:00
Een kraakje kan (helaas) veel oorzaken hebben, in principe kan dit op iedere verbindingsplaats veroorzaakt worden. Het padje van de achterderailleur is vaak de oorzaak. Indien dit bij u niet de oorzaak is, kan u het best systematisch alle verbindingen controleren/invetten. Eventueel zou een van de trapaspotten wat los kunnen zitten (dit komt echter maar hoogst zelden voor) Pedalen kunnen verder inderdaad ook de oorzaak zijn, het best een ander setje proberen. Ook patjes van de voorvork van wat vet voorzien. Komt u er niet uit dan het best een afspraak in onze werkplaats maken.rufio schreef:Heb 'm losgemaakt en alles goed ingevet, maar helaas is het niet de oplossing: kraak (of eerder "tik") is bij staand fietsen elke keer aanwezig. Dan toch iets in de pedalen? Of misschien moet ik nog even de snelspanner voor nakijken...petercanyon schreef: Padje van de achterderailleur van het frame afhalen en het gehele kontaktvlak van het padje met het frame invetten, dan weer monteren, uitvaleinden waar naaf en spanner het frame raken ook een beetje invetten en het kraken zou verdwenen moeten zijn.
Kan ik op een Aeroad een van onderstaande Ritchey carbon stuurpennen monteren:
http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 26207.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=474032" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij beide stuurpennen staat dat ze voor 1 1/8" zijn, maar op de Canyon site staat Acros Ai-69 1⅛" - 1¼" .
Het is blijkbaar niet mogelijk om bij de bestelling te kiezen voor een carbon stuurpen, vandaar deze vraag om zeker te zijn wanneer ik een andere koop.
http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 26207.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=474032" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij beide stuurpennen staat dat ze voor 1 1/8" zijn, maar op de Canyon site staat Acros Ai-69 1⅛" - 1¼" .
Het is blijkbaar niet mogelijk om bij de bestelling te kiezen voor een carbon stuurpen, vandaar deze vraag om zeker te zijn wanneer ik een andere koop.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens mij gebruikte de aeroad wel een normale 1 1/8 stuurpen en zouden alleen de F10 modellen met 1 1/4 zijn uitgerust.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik stelde die vraag ook al aan Canyon zelf om een andere stuurpen (in Carbon) te bestellen maar dat doen ze blijkbaar niet. Beide links naar die stuurpennen stuurde ik door naar hen en kreeg dit als antwoord:thestudent schreef:Volgens mij gebruikte de aeroad wel een normale 1 1/8 stuurpen en zouden alleen de F10 modellen met 1 1/4 zijn uitgerust.
Iedere stuurpen die geschikt is voor een carbon vorkbuis, 1 1/8 diameter heeft en een stuurpassing van 31,8mm. is geschikt voor de Aeroad CF
Zou dus wel moeten werken volgens hen, maar overal lees je dat je voor Canyon frames speciale stuurpennen nodig hebt (1 1/4) vandaar de twijfel..