Welk merk biedt hoelang garantie?
-
- Forum-lid
Hoe komen jullie bij een wettelijke termijn van 2 jaar? Als je bv een fiets van 3000eu koopt, mag je er als consument van uitgaan dat deze langer dan 2 jaar meegaat. Dus ook als een fabrikant maar 2 jaar garantie geeft, kan je je beroepen op art. 7:17BW.
overigens is het wel fijn als je problemen gewoon onder de garantie van een fabrikant kan oplossen omdat je dit een hoop gedoe zal besparen.
overigens is het wel fijn als je problemen gewoon onder de garantie van een fabrikant kan oplossen omdat je dit een hoop gedoe zal besparen.
-
- Forum-lid HC
Mij gaat het vooral om een goede crash replacement. Is het dan geen garantie, dan voor niet heel veel nieuw frame. Sommige merkenhouden er nog wel een aardige prijs op na.
Cube bv geeft drie jaar garantie op het frame, (mijn alu MTB van 3 jaar en 4 mnd werd overigens binnen een week van een nieuw frame voorzien voor 0)
Bij Crash replacement van de Elite en Litening betaal je tussen de 600 en 700 euro. das dus ongeveer een derde van de prijs.
Cube bv geeft drie jaar garantie op het frame, (mijn alu MTB van 3 jaar en 4 mnd werd overigens binnen een week van een nieuw frame voorzien voor 0)
Bij Crash replacement van de Elite en Litening betaal je tussen de 600 en 700 euro. das dus ongeveer een derde van de prijs.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat bedrijven aan die 2 jaar moeten voldoen krijg je meestal met niet al te veel moeite wel voor elkaar, maar als je daarna nog garantie wilt krijgen dan zal je in de meeste gevallen de FM voor de rechter moeten dagen. Leuk in theorie, maar ik heb zo'n vermoeden dat de meeste fietsers dat maar laten.E.Giovanni schreef:Hoe komen jullie bij een wettelijke termijn van 2 jaar? Als je bv een fiets van 3000eu koopt, mag je er als consument van uitgaan dat deze langer dan 2 jaar meegaat. Dus ook als een fabrikant maar 2 jaar garantie geeft, kan je je beroepen op art. 7:17BW.
Voor een mooi weer fietser die 3000 km per jaar fietst mag je er inderdaad best vanuit gaan dat een fiets langer dan 2 jaar mee gaat. Maar geldt dat ook voor iemand die 20k km per jaar in weer en wind fietst?
En hoe zit het met die garantie als de fiets niet bij een erkende dealer is gekocht, volgens mij gelden dan weer andere regels en daar lees ik hier niets over? Koop bijvoorbeeld een Bianchi bij Vos of bij een erkende dealer, wat zit daar voor een verschil in??
Cube geeft 3 jaar op alu, op carbon is dat evenwel 2 jaar.wasbeer2006 schreef:Cube bv geeft drie jaar garantie op het frame, (mijn alu MTB van 3 jaar en 4 mnd werd overigens binnen een week van een nieuw frame voorzien voor 0)
Er zijn wel meer merken die als geste kort na de garantieperiode nog een ander frame geven, toch als het gaat om een normale breuk. Want laten we wel wezen, zo'n frame kost echt geen hoop geld. Paar jaar geleden waren wij in Friedrichshafen en daar kon je het wel bekende mtb-frame van GT kopen. 1 dollar, je moest wel een container pakken natuurlijk
-
- Forum-lid
In principe geen. Je hebt een overeenkomst met de FM of Vos, die moet de garantie regelen. Dat hij weer afhankelijk kan zijn van de fabrikant, maakt dat niet anders. Eventueel moet Vos, als niet erkende dealer, dan misschien zelf een gelijkwaardig frame leveren. Dat is in een uiterst geval: hij heeft die fietsen ook legaal verkregen dus zo ver zal het waarschijnlijk niet eens komen.RRon schreef:En hoe zit het met die garantie als de fiets niet bij een erkende dealer is gekocht, volgens mij gelden dan weer andere regels en daar lees ik hier niets over? Koop bijvoorbeeld een Bianchi bij Vos of bij een erkende dealer, wat zit daar voor een verschil in??
Misschien even ter verduidelijking... met het begrip levenslange garantie wordt niet altijd hetzelfde bedoeld.
Sommige bedrijven bedoelen dan inderdaad het leven van de (1e) eigenaar. Er zijn echter ook bedrijven die met levenslange garantie de normaal te verwachten levensduur van het produkt bedoelen. Het is bij levenslange garantie dus wel interessant even te onderzoeken wat ermee bedoeld wordt....
Sommige bedrijven bedoelen dan inderdaad het leven van de (1e) eigenaar. Er zijn echter ook bedrijven die met levenslange garantie de normaal te verwachten levensduur van het produkt bedoelen. Het is bij levenslange garantie dus wel interessant even te onderzoeken wat ermee bedoeld wordt....
-
- Forum-lid
Daar heb je wel een punt... Maar ik denk dat voor de meeste mensen wel geldt dat ze er vanuit gaan dat ze langer dan 2 jaar met hun fiets kunnen doen.amclassic-fan schreef: Voor een mooi weer fietser die 3000 km per jaar fietst mag je er inderdaad best vanuit gaan dat een fiets langer dan 2 jaar mee gaat. Maar geldt dat ook voor iemand die 20k km per jaar in weer en wind fietst?
Even over de garantie:
2 jaar is een europese richtlijn. De verschillende lidstaten kunnen er zelf voor kiezen om deze al dan niet toe te passen in de eigen wetgeving. Nederland doet dit niet! België bijvoorbeeld weer wel. In Nederland is het zo dat de 'garantie-zonder-zeuren' wettelijk 6 maanden is (je krijgt echter vaak 12 maanden), daarbuiten wordt het allemaal erg vaag. Zie: http://www.conformiteit.nl/. Lees dit echter goed en je zult zien dat de garantie in Nederland veel verder gaat dan de europese 2 jaar! Het komt erop neer, gaat je frame na 6 jaar kapot, kun je aantonen dat hij normaal is gebruikt en dat een frame veel langer hoort mee te gaan, dan kun je gewoon aanspraak maken op garantie.
2 jaar is een europese richtlijn. De verschillende lidstaten kunnen er zelf voor kiezen om deze al dan niet toe te passen in de eigen wetgeving. Nederland doet dit niet! België bijvoorbeeld weer wel. In Nederland is het zo dat de 'garantie-zonder-zeuren' wettelijk 6 maanden is (je krijgt echter vaak 12 maanden), daarbuiten wordt het allemaal erg vaag. Zie: http://www.conformiteit.nl/. Lees dit echter goed en je zult zien dat de garantie in Nederland veel verder gaat dan de europese 2 jaar! Het komt erop neer, gaat je frame na 6 jaar kapot, kun je aantonen dat hij normaal is gebruikt en dat een frame veel langer hoort mee te gaan, dan kun je gewoon aanspraak maken op garantie.