Welke Tune Snelspanner: DC14 of AC14
- boswielrenner
- Forum-lid
DC14 is het nieuwe type en is slechts 33g per set.
De AC14 is al jaren lang de referentie op lichtgewicht snelspanners geweest en nog steeds met 45g erg licht.
Mijn vraag: Zijn de nieuwe DC14 kwalitatief een verbetering?
De AC14 is al jaren lang de referentie op lichtgewicht snelspanners geweest en nog steeds met 45g erg licht.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Nee, kwalitatief zijn ze geen verbetering, ze zijn alleen lichter (voor hetzelfde geld).boswielrenner schreef:DC14 is het nieuwe type en is slechts 33g per set.
Ook ik gebruik een setje DC14 naar tevredenheid. Een aantal stilisten op dit forum zal de AC14 prefereren.
- boswielrenner
- Forum-lid
I s er veel verschil in het gebruikte klemsysteem? de DC14 werkt iets anders, naar ik meen. Ik ben wel een mening tegen gekomen op het net van iemand die de DC14 niet zo goed vond klemmen op het achterwiel, waardoor een paar keer per rit naspannen nodig was.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
Waarom hebben de DC14 snelspanners geen veertjes meer?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik ben niet zo tevreden over de Tune DC14 snelspanners. Ik vind de klemkracht in orde, maar het wiel kan nog steeds beetje zijwaarts heen en weer flexen. Als ik de Fulcrum spanners gebruik is er geen sprake van enige flex. De wielen zitten bombproof in het frame zonder de hevel idoot strak te hoeven zetten. Iemand een idee?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ik heb beide gebruikt. Ik vind de ac ondertussen wat "passé". Ik heb nu al een tijdje de dc14. Naar alle tevredenheid! Op mtb heb ik kcnc staan. estetisch niets mis mee, maar ik heb kwalitatief liever de Tune. Kwa klemkracht is dit meer dan ok; Het is idd een feit dat velen hun snelspanner veel te hard doen spannen zeker de zwaardere zoals mavic en shimano's...die kan je keihard aanspannen en is verder voor niets nodig. De tune's hebben precies een ietsje fragieler gevoel bij het aanspannen waardoor je automatisch je klemkracht wat verminder door de moer wat terug te draaien. Ik zou opnieuw de dc versie nemen indien ik er weer zou kopen...of als elke gram telt kan je de U20 nemen voor 169eurokes............
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik ga mijn Tune DC14 snelspanners verkopen. Klemkracht in orde, maar ik hou zijwaarts flex van het wiel, ook al zitten ze enorm stevig vastgeklemd in het frame.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
daar begrijp ik helemaal niks van, ik heb nergens last van.boswielrenner schreef:Ik ga mijn Tune DC14 snelspanners verkopen. Klemkracht in orde, maar ik hou zijwaarts flex van het wiel, ook al zitten ze enorm stevig vastgeklemd in het frame.
Die hefboompjes zijn gemaakt om toch wel wat kracht mee te zetten hoor.
Dan zie ik niet in waarom ze minder zouden klemmen dan Fulcrum (ik heb ook Campa=Fulcrum en voel geen verschil).
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik begrijp het ook niet. Als ik de tune snelspanner gebruik op het voorwiel, dan krijg ik deze wel zonder zijwaartse flex goed vast gezet. De Tune spanner moet ik dan bizar stevig vastzetten.
Op het achterwiel krijg ik de tune spanners echt niet speling vrij (er blijft zijwaartse flex van het wiel mogelijk), terwijl de fulcrum spanners (zelfs met minder stevig vastzetten) geen enkel probleem geven. Met andere woorden; het zit 'm dus niet in de naven.
Op het achterwiel krijg ik de tune spanners echt niet speling vrij (er blijft zijwaartse flex van het wiel mogelijk), terwijl de fulcrum spanners (zelfs met minder stevig vastzetten) geen enkel probleem geven. Met andere woorden; het zit 'm dus niet in de naven.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29