Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem met rem en ketting

qwerty1234
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 aug 2011 18:08

qwerty1234 11 dec 2011 19:18

Hoi,

Ik heb een campa centaur afgemonteerde fiets.
Aangezien ik een hoop lovende verhalen over squirt dry lube gehoord had, had ik besloten om even zo'n flesje te kopen en dat voortaan te gebruiken.
Maargoed, dan moest wel de cassette schoon, en de ketting schoon. Dus maar meteen een nieuwe ketting gekocht (een KMC) aangezien ik zo rond de 3k kilometer zat.

Alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt, en nu kom ik een probleem tegen... Blijkbaar is mijn ketting per ongeluk 1 schakel te kort geworden... Ik kan nu niet voor op mijn grootste blad zitten, en achter ook. Dan staat mijn derailleur helemaal naar voren en kan hij niet verder waardoor de ketting dus niet op het grote blad wilt.
Kan ik nog een schakel toevoegen?

En de rem... Op de 1 of andere manier wilt mijn rem wel remmen, maar zichzelf niet meer centreren. Dus 1 van de remblokjes blijft de hele tijd tegen het wiel gedrukt, tot ik hem weer terugtrek. Waar kan dat aan liggen?

nelus
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:07

nelus 12 dec 2011 08:05

Met de ketting gaat een probleem worden. Je kan er weer twee schakels met een missing link tussen zetten. Ik zelf denk dat je wel meer dan 1 link mist. Wat je rem betreft zou het zo kunnen zijn dat je de stelschroef moet indraaien. Waardoor er meer spanning op komt te staan zodat hij van de velg gaat. Ook zou het kunnen zijn dat je blokje verkeerd afgeteld staat. Als hij niet goed afgesteld staat kan hij blijven plakken aan de velg. Succes
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"

qwerty1234
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 aug 2011 18:08

qwerty1234 12 dec 2011 12:17

Hij blijft plakken aan de velg ja.
Ik zal er vanavond nog eens mee aan de slag, anders maar even langs de FM. Ik heb dus een KMC ketting, maar dan kan ik volgens mij niet zomaar een extra missing link tussenplakken? De missing link vervangt toch een buitenschakel?

Kan ik wel met behulp van een kettingpons 2 extra schakels (1 binnen, 1 buiten schakel) toevoegen?

qwerty1234
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 aug 2011 18:08

qwerty1234 12 dec 2011 20:46

Ok, ik ben er achter gekomen dat als je bezig bent met je rem, het handig is dat je remkabel niet geblokkeerd wordt :lol:

BjornCycling1
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:03

BjornCycling1 14 dec 2011 12:12

Gelukkig het probleem met de rem verholpen dan haha. Met de ketting wordt lastig. Met de kmc kettingen werken ze met een ketting link. Hierdoor kun je de ketting niet aan elkaar ponsen met een ketting pennetje. Ik zou dus een nieuwe ketting aanschaffen ook al is dit natuurlijk erg zonde.Wil je dit niet zal je met 2 links moeten gaan werken.

Plaats reactie