Beste,
Ben aan het trainen voor in mei naar de Alpen te gaan, en heb de laatse 2 maanden veel getraind op Tacx I - Magic en
in het weekend ook nog veel kunnen rijden. Nu merk ik dat het de laatste week wat minder gaat en mijn motivatie even ver
te zoeken is, kan het dan kwaad even 2 weken rust houden i.v.m. conditie en uithoudingsvermogen, dat dat niet al te veel verminderd?
Rust houden
- thestudent
- Forum-lid HC
Dat lijkt me geen probleem. Twee weken rust is goed te doen. Je gaat pas in mei. Neem tijdens de kerstdagen lekker je rust. Zelfs de profs pakken na hun seizoen een rustperiode. Meestal zo'n twee a drie weken en soms wel meer waarin ze dan ook echt nauwelijks fietsen. Dat heeft je lichaam wel nodig. Ik kan je ook aanraden om eens wat andere sporten te proberen zodat je wat kan afwisselen. Zwemmen, hardlopen, roeien, voetbal you name it. Neem het leven ook niet te serieus he. Je hoeft als je in mei goed wil zijn nu nog niet als een kluizenaar te leven en elke dag op je fiets te zitten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
je hoeft nu nog niet echt zwaar te trainen om in mei in de alpen te gaan rijden.
Als 50+er heb ik de laatste jaren door zware verkoudheden, bronchitis, rugklachten in de winter heel weinig tot zelfs eens 3 maand totaal niks gereden of sport gedaan. Toch slaagde ik er in om met trainingen vanaf begin maart tot eind mei klaar te zijn voor ritten in de alpen en "les 3ballons".
Het voornaamste is dat je in de winter een basisconditie hebt waarna je dan, bvb vanaf eind januari , progressief opbouwt.
Eerst duurtochten en dan steeds meer intensieve ritten afwisselen met steeds langere duurtochten.Dus steeds zwaardere trainingen, en af en toe de nodige rust inlassen natuurlijk.
Als 50+er heb ik de laatste jaren door zware verkoudheden, bronchitis, rugklachten in de winter heel weinig tot zelfs eens 3 maand totaal niks gereden of sport gedaan. Toch slaagde ik er in om met trainingen vanaf begin maart tot eind mei klaar te zijn voor ritten in de alpen en "les 3ballons".
Het voornaamste is dat je in de winter een basisconditie hebt waarna je dan, bvb vanaf eind januari , progressief opbouwt.
Eerst duurtochten en dan steeds meer intensieve ritten afwisselen met steeds langere duurtochten.Dus steeds zwaardere trainingen, en af en toe de nodige rust inlassen natuurlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Herkenbaar. Rust houden is een prima optie om de mentale batterij weer wat op te laden. Zelf ga ik altijd een paar weken skiën in de winter. Wat ik ook nog wel eens doe als het fietsen mentaal niet meer wil, is een periode hardlopen. Je wordt daar niet slechter van en het heeft nog twee belangrijke voordelen: het is efficiënter qua tijd en daardoor makkelijk vol te houden en bovendien prima buiten uit te voeren ondanks duisternis en regen.
-
- Forum-lid
Het kan geen kwaad, in tegendeel, het zal je deugd doen.
Probeer eens iets anders te doen: wandeling, lopen, zwemmen,... Heel relax.
Ik begin pas nu weer wat meer de racer uit te laten, en toch raak ik klaar om in juni de Alpen te bedwinen en tussendoor wat lange toertiochten...
Probeer eens iets anders te doen: wandeling, lopen, zwemmen,... Heel relax.
Ik begin pas nu weer wat meer de racer uit te laten, en toch raak ik klaar om in juni de Alpen te bedwinen en tussendoor wat lange toertiochten...
- Trainslim.nu
- Forum-lid
- Contact
Rust wordt te vaak ondergewardeerd in een trainingsperiode! Zeker als je geen zin meer hebt om te fietsen, laat de fiets alsjeblieft even staan. Lol moet je blijven hebben in het fietsen, zeker als niets verplicht is.
Hersteltraining van een (half) uurtje na een zware periode kan ook wonderen verrichten. Denk goed na over een (zware) trainingsperiode die je in gaat. Zorg voor rustmomenten, zorg voor een duurbasis en wissel dit af met intensievere intervaltrainingen. Kort gezegd: periodiseer!
Geniet van de kerst!
Hersteltraining van een (half) uurtje na een zware periode kan ook wonderen verrichten. Denk goed na over een (zware) trainingsperiode die je in gaat. Zorg voor rustmomenten, zorg voor een duurbasis en wissel dit af met intensievere intervaltrainingen. Kort gezegd: periodiseer!
Geniet van de kerst!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber!