Is het mogelijk om een Sram XX mtb derailleur te gebruiken in combinatie met Sram Red groep? De standaard Sram Red derailleur kan officieel tot kransje 28 schakelen. Om nu voor in de hoge bergen een 12-32 cassette te kunnen gebruiken in combinatie met een Compact (50/34) heb je een achter derailleur nodig met een langere kooi. Een Rival derailleur zou natuurlijk kunnen, maar ik vroeg me af of een XX mtb derailleur ook zonder problemen mogelijk is.
Alvast dank!
XX mtb derailleur i.c.m. Sram Red
- boswielrenner
- Forum-lid
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
Beiden inderdaad 10 speed.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Alleen of het beide 10v is, is niet voldoende. De schakelratio van weg- en mtb groepen is bij SRAM verschillend. Een mix tussen wegshifter en MTB RD gaat niet of zeer gebrekkig. Oplossing: een SRAM Apex derailleur mid-cage gaat zeker tot 32, wellicht ook nog 34t. Gewoon proberen. Met een langer derailleuroog ook tot 36t, zoals David Millar op de Zoncolan liet zien.
- boswielrenner
- Forum-lid
weet je het zeker? Schakelratio is toch hetzelfde bij race en mtb groepen sram. Bij shimano is het verschillend.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Bij shimano is het tot en met 9v hetzelfde, eigen praktijkervaring. De Dynasys 10v mtb groepen SLX, XT, XTR hebben inderdaad een heel ander schakelratio, zowat 1:1.
Ik ga voor SRAM af op de deskundigheid van AMClassicfan, die is in de regel goed geinformeerd.
Ik ga voor SRAM af op de deskundigheid van AMClassicfan, die is in de regel goed geinformeerd.
-
- Forum-lid HC
DE XX derrie is er alleen met lange kooi en die is erg lang
Ik zou voor een medium gaan daar rijd ik op de (MTB triple) ook mee.
Apex lijkt mee een prima keuze waarom.
Ik zou voor een medium gaan daar rijd ik op de (MTB triple) ook mee.
Apex lijkt mee een prima keuze waarom.
- boswielrenner
- Forum-lid
Apex en Rival medium kooi derailleurs zijn toch bijna hetzelfde?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
inderdaad bijna: voor 2012: prijs en gewicht verschillen, het eerste hoger, dan het andere lager. De modellen voor 2011 verschillen op meer punten.