Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

TV ik vertrek

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 dec 2011 09:49

Ik vind het wel grappig al die opmerkingen over je droom waarmaken. Er is niets rooskleurigs aan je droom waarmaken of je hart volgen. Een jaar geleden ben ik volledig als freelancer gaan werken en stukkies over fietsen gaan schrijven. Hartstikke gaaf natuurlijk, ik hoef niet meer op tijd op mijn werk te zijn, ik mag met een kopje koffie en mijn laptop op schoot afreizen naar profrenners om ze wat te vragen, ik kom bij wedstrijden, ik mag de hele dag over fietsen praten ik krijg hier en daar mooie fietsspulletjes en heb alle vrijheid om 's morgens te werken in de middag te fietsen en 's avons de rest van mijn werk te doen. Helemaal mooi toch?
Maar toch is dit voor de meeste mensen niet een optie, puur en alleen omdat ze 1 het talent niet hebben en 2 er niet voor gemaakt zijn en 3 hun leven staat het niet toe. Want in dit jaar ben ik regelmatig blut geweest en niet blut dat ik nog maar 50 euro heb, maar blut nadat ik mijn laatste 50 cent uitgaf. Ik heb weleens geld moeten lenen om het treinkaartje naar een interview te betalen of met mijn laatste geld de koffie betaald van iemand die ik interviewde, want dat is wel zo netjes.
Ik heb wel gehad dat ik niet zeker wist of ik de juiste keuzes maakte, of het stuk wat ik schreef wel okay was en dan had ik geen collega's die me konden helpen.
Zo'n eerste jaar is hartstikke zwaar en vermoeiend en geeft nul zekereheid voor het volgende jaar. Natuurlijk zit er een stijgende lijn in en ben ik beretrots op wat ik heb gedaan,maar het gros van de nederlanders kan deze gok niet wagen. Als ik kinderen of een hypotrheek had gehad had het niet mogelijk geweest. Dus maar roepen dat je je droom moet leven... nou nee, zo simpel is dat niet en wat die mensen in Zweden deden, ik had het niet gedaan. Ze hebben kinderen, dan kies je niet meer alleen voor jezelf. Die vader komt op mij over als een egoistische onvolwassen man.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 29 dec 2011 10:36

@superose bedankt voor je relativerende analyse.
No pain no gain, no guts no glory!

simen
Forum-lid

simen 29 dec 2011 14:05

Lekker op maandag pas weer aan je werk gaan denken je hoeft er alleen maar op tijd te arriveren.
Wel horen wat je daar moet gaan doen,dat bedenkt je baas wel.
Geen zorgen te hebben over het binnenhalen van werk daar ga je niet over.
Eind van de maand je geld gestort krijgen, vakantie staat vast.
Daar zou je als zelfstandige zomaar over kunnen gaan dromen als het tegenzit.
Wat is vrijheid als je geld wil verdienen?
Kortom ,alles wat je moeite bereikt geeft de meeste voldoening maar komt op een gegeven moment toch in een ander licht te staan.
@superrose,Dat hoor ik vaker dat de eerste jaren tropenjaren zijn.maar als er uitzicht is op beter is het denk ik toch de moeite waard om deze berg te overwinnen.Alleen al voor je zelfbeeld en je kijk op de maatschappij.
Zij is ook tegen

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 29 dec 2011 14:11

simen schreef:@superrose,Dat hoor ik vaker dat de eerste jaren tropenjaren zijn.maar als er uitzicht is op beter is het denk ik toch de moeite waard om deze berg te overwinnen.Alleen al voor je zelfbeeld en je kijk op de maatschappij.
Als het alleen de eerste jaren maar waren was het niet zo erg. Ook ik ben zelfstandige, al meer dan 10 jaar, en moet worstelen om boven te blijven in de huidige markt. Als de markt goed is, is het hosanna, als het slecht is heb je helemaal niets. Dat is de essentie van ondernemen. Ondernemen is daarom iets wat in je wezen zit, niet iets wat je erbij doet of waar je voor naar het buitenland moet.

Veel van deze mensen die een droom najagen doen inderdaad niet meer dan dat. Een droom najagen, geen realiteit creëren.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 dec 2011 14:22

dat is wel zo, ondernemer ben je of dat ben je niet. Een ondernemer is met zijn werklust ook rete irritant als personeel.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2011 15:50

@superrose, ondernemen doe je of niet. Dat zijn keuzes die je maakt. En ik was ook zelfstandig ondernemer, en heb lang getwijfeld of ik ermee door wilde gaan.
Deze 'droom' opgegeven en hoop deze toch ooit weer op te starten als de markt zich ervoor leent.
Maar moest ook worstelen... maar verzuipen doe je in NL haast niet.
Ik verromantiseer niets, want het is hard werken. Maar je weet wel waarvoor je het doet, geen baas die je tegenhoudt. Bovendien geef je het zelf ook aan, je hoeft niet op tijd te komen bij je werkgever enz enz.
Maar ik blijf erbij dat ik liever nu mijn dromen/ambities najaag nu het nog kan, dan later me te moeten afvragen "had ik toen maar".
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2011 15:56

PS Leuke stukjes Rose! Lachuh over bandenspanning en klikles....
Je durft je wel open te stellen voor lacherig gedrag, houdt ik wel van.
Ga zo door..

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 dec 2011 16:40

Dankjewel :) inderdaad ik schaam me niet zo om mijn eigen gestuntel en geloof ook wel dat ik door het te benoemen in stukjes mensen kan helpen. Misschien toch maar een winkeltje beginnen in zweden LOL

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 29 dec 2011 17:37

mikethebike schreef:@superrose, ondernemen doe je of niet. Dat zijn keuzes die je maakt. En ik was ook zelfstandig ondernemer, en heb lang getwijfeld of ik ermee door wilde gaan.
Deze 'droom' opgegeven en hoop deze toch ooit weer op te starten als de markt zich ervoor leent.
Maar moest ook worstelen... maar verzuipen doe je in NL haast niet.
Ik verromantiseer niets, want het is hard werken. Maar je weet wel waarvoor je het doet, geen baas die je tegenhoudt. Bovendien geef je het zelf ook aan, je hoeft niet op tijd te komen bij je werkgever enz enz.
Maar ik blijf erbij dat ik liever nu mijn dromen/ambities najaag nu het nog kan, dan later me te moeten afvragen "had ik toen maar".
Nou, moet jij eens opletten hoeveel zzp'ers en ondernemers het afgelopen jaar verzopen zijn of de komende jaren gaan verzuipen.
Er is geen sociale zekerheid of werkloosheidswet voor ondernemers. Natuurlijk heb je nog de bijstand maar daar betaal je geen hypotheek van.
Nu doet een gemiddelde hypotheekverstrekker niet moeilijk over een achterstand van een maand, als dit echter vaker voorkomt of verder oploopt gaat je huis per opbod verkocht worden en dat is ver onder de vraagprijs.
Dan heb ik het nog niet over de belastingdienst....

Ondernemen heeft weinig met ambitie te maken, meer met inzicht in vraag en aanbod en als je mazzelhebt kun je jouw ambitie daar in passen.
Ik denk dat je het ondernemerschap sterk romantiseert of nog sterker onderschat. Het 'niet op tijd hoven komen' vind ik wel een erg slechte drijfveer overigens. Het gaat naar mijn idee meer om de bestuurlijke vrijheid, het nemen van beslissingen en het hebben van verantwoordelijkheid naar opdrachtgevers toe.

Uiteraard geeft het een grote voldoening als je dit alles goed in de hand hebt.

DMP Bikes
Forum-lid
Contact

DMP Bikes 29 dec 2011 18:06

Ik deel de mening (en ervaring) van Roos dat elke zelfstandige het in de opstartfase moeilijk heeft. Toch geloof ik niet dat het hebben van een hypotheek en kinderen de belemmering moet zijn om een eigen onderneming te starten. Ik heb zelf een huis en 3 kinderen, en ben toch op 1 oktober 2011 mijn eigen bedrijf Dutch Made Precision Bikes gestart (http://www.dmpbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ; bouwen van Synus handgemakte racefietsen en import Rolf Prima wielsets). De zaken gaan voorspoedig, toch heb ik er voorlopig nog een part time baan bij als overgangsfase.

Ik heb de uitzending van ik vertrek gezien en wat mij meteen opviel was het totale gebrek aan voorbereiding en ondernemerschap, en daar lag naar mijn idee het probleem. Ik ben er van overtuigd dat als je een goed idee hebt, onderscheidend bent in de markt en bereid bent keihard te werken, je moet doen waar je talenten en ambities liggen, hypotheek of niet.

En over romantiseren : als mensen mij vragen of ik het ondernemerschap kan aanraden dan zeg ik altijd : als je bereid bent de eerste jaren keihard te werken voor weinig, als je het niet erg vindt om eerst veel teleurstellingen te moeten verwerken, als je het leuk vindt om ondanks alle “aanmoedigingen” (type dat lukt nooit!) er uiteindelijk iets van te maken, dan moet je dat doen. Als je opziet tegen één van deze aspecten, dan niet doen.

Moraal van het verhaal ; volg je droom maar ben realistisch, bereid je heel goed voor en werk er keihard aan. Succes allemaal.

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 29 dec 2011 18:28

Hahaha dat is nog eens een mooie eerste post; heb je jezelf gelijk goed op de kaart gezet ;-)
Dat is een prima manier van starten omdat je de zekerheid van een vaste (part time) baan hebt. Dat is net iets anders dan volledig ondernemer zijn met alle overhead vandien.
Ik wil alleen aanvullen dat het helemaal niet gezegd is dat de eerste jaren bestaan uit afzien tegen lage inkomsten. Als dit zo is, dan komt dat in de regel door onervarenheid van de ondernemer. (Ik spreek uit ervaring)
Realiseer je echter ook dat meerjarig bestaan zeker geen garantie is voor een gespreid bedje. Ondernemerschap betekent dat je altijd alert moet zijn. Je ervaring leert uiteindelijk om dit steeds efficiënter te doen ;-)

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2011 22:01

DMP Bikes schreef:Ik deel de mening (en ervaring) van Roos dat elke zelfstandige het in de opstartfase moeilijk heeft. Toch geloof ik niet dat het hebben van een hypotheek en kinderen de belemmering moet zijn om een eigen onderneming te starten. Ik heb zelf een huis en 3 kinderen, en ben toch op 1 oktober 2011 mijn eigen bedrijf Dutch Made Precision Bikes gestart (http://www.dmpbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ; bouwen van Synus handgemakte racefietsen en import Rolf Prima wielsets). De zaken gaan voorspoedig, toch heb ik er voorlopig nog een part time baan bij als overgangsfase.

Ik heb de uitzending van ik vertrek gezien en wat mij meteen opviel was het totale gebrek aan voorbereiding en ondernemerschap, en daar lag naar mijn idee het probleem. Ik ben er van overtuigd dat als je een goed idee hebt, onderscheidend bent in de markt en bereid bent keihard te werken, je moet doen waar je talenten en ambities liggen, hypotheek of niet.

En over romantiseren : als mensen mij vragen of ik het ondernemerschap kan aanraden dan zeg ik altijd : als je bereid bent de eerste jaren keihard te werken voor weinig, als je het niet erg vindt om eerst veel teleurstellingen te moeten verwerken, als je het leuk vindt om ondanks alle “aanmoedigingen” (type dat lukt nooit!) er uiteindelijk iets van te maken, dan moet je dat doen. Als je opziet tegen één van deze aspecten, dan niet doen.

Moraal van het verhaal ; volg je droom maar ben realistisch, bereid je heel goed voor en werk er keihard aan. Succes allemaal.
Ik deel dit! Heb onlangs mijn activiteiten gestopt als "eigen baas", maar je moet wel iets graag willen en daarvoor vechten. Veel mensen durfen niet
en lullen met mooie praatjes maar lekker in de ruimte. Het dikgedrukte vindt ikzelf belangrijker. Zie genoeg "gearriveerde" ondernemers die er niet meer in geloven ondanks hun mooie winkel en grote auto/ego. Dat vindt ik nu zonde! Dan maar hard werken en ervan genieten!

Plaats reactie