Eindresultaat SS Project - Koga Proracer
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Ik denk ook dat het qua diameter gaat passen, maar let op de schroefdraad! die van een baanlockring is omgekeerd en de diameter is een stukje kleiner.
Een lockring voor freewheel heb ik hier nog liggen, doe er niets mee en wil die ook wel kosteloos opsturen, maar post eerst eens een scherpe foto van de achternaaf.
Een lockring voor freewheel heb ik hier nog liggen, doe er niets mee en wil die ook wel kosteloos opsturen, maar post eerst eens een scherpe foto van de achternaaf.
U vraagt, wij draaien!
Zover ik kan zien moet de (baan)lockring net wel/net niet gaan passen (1.29 inch = 32.7 mm). In dat geval koop ik een setje spacers, zet mijn kransje er tussen en gooi er een lockring tegenaan. Zou me een hoop werk schelen als het zo simpel is..
Dit was de het kransje dat fungeerde als lockring
Zover ik kan zien moet de (baan)lockring net wel/net niet gaan passen (1.29 inch = 32.7 mm). In dat geval koop ik een setje spacers, zet mijn kransje er tussen en gooi er een lockring tegenaan. Zou me een hoop werk schelen als het zo simpel is..
Dit was de het kransje dat fungeerde als lockring
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Haha wat raar, zo heb ik het dus nog nooit gezien.
Maar een baanlockring heeft omgekeerde schroefdraad, hij draait immers de andere kant op terug. je moet een gewone lockring hebben.
Maar een baanlockring heeft omgekeerde schroefdraad, hij draait immers de andere kant op terug. je moet een gewone lockring hebben.
Dan kan je toch de baanlockring er counter-clockwise opdraaien. Of je draait hem gewoon om. Dat zou in principe niet uit moeten maken toch? De draairichting is immers alleen anders.
Ik ga overigens wat mooie spulletjes bestellen:
Pedalen:
Spacers:
Lockring:
Ik ga overigens wat mooie spulletjes bestellen:
Pedalen:
Spacers:
Lockring:
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Je hebt voor een singlespeed helemaal geen lockring nodig!
Het tandwiel wordt tijdens gebruik alleen maar vaster gedraaid; op het moment dat je stopt met trappen
of achteruit trapt komt het vrijloopmechanisme in werking; anders had de cassette nu ook wel een lockring gehad.
Laat staan dat een baanlockring past; deze draait tegen de klok in vast(om een naastgelegen tandwiel dat losdraait tegen te houden)
terwijl het schroefdraad op je naaf met de klok mee moet draaien... anders zou het kleinste tandwiel onder belasting losdraaien.
Omdraaien zoals je suggereert heeft geen nut, echt niet .
Wat ik wel zou doen is een extra tandwiel ergens tussen de spacers plaatsen.
Dit type cassette wordt, zoals gezegd, uitelkaar gehaald door het kleinste tandwiel met een kettingzweep los te draaien.
Om het vrijloopmechanisme te 'blokkeren' wordt een ander tandwiel, in tegengestelde richting vastgepakt met een andere kettingzweep.
Zonder extra tandwiel kan je in het vervolg dus geen grip meer krijgen en je tandwiel nooit(lees: zonder geweld/schade) meer vervangen.
Have fun
Het tandwiel wordt tijdens gebruik alleen maar vaster gedraaid; op het moment dat je stopt met trappen
of achteruit trapt komt het vrijloopmechanisme in werking; anders had de cassette nu ook wel een lockring gehad.
Laat staan dat een baanlockring past; deze draait tegen de klok in vast(om een naastgelegen tandwiel dat losdraait tegen te houden)
terwijl het schroefdraad op je naaf met de klok mee moet draaien... anders zou het kleinste tandwiel onder belasting losdraaien.
Omdraaien zoals je suggereert heeft geen nut, echt niet .
Wat ik wel zou doen is een extra tandwiel ergens tussen de spacers plaatsen.
Dit type cassette wordt, zoals gezegd, uitelkaar gehaald door het kleinste tandwiel met een kettingzweep los te draaien.
Om het vrijloopmechanisme te 'blokkeren' wordt een ander tandwiel, in tegengestelde richting vastgepakt met een andere kettingzweep.
Zonder extra tandwiel kan je in het vervolg dus geen grip meer krijgen en je tandwiel nooit(lees: zonder geweld/schade) meer vervangen.
Have fun
Capt. Obvious to the rescue
Dit had ik ook al bedacht inderdaad, maar ik moet iets verzinnen om de spacers tegen te houden zonder dat ze van de naaf afvallen. Het is mijns inziens gewoon lelijk om dat kleine tandwiel er als tweede tandwiel op te houden. Hier heb ik dus die lockring voor nodig. In principe zou dan zo'n baanlockring volstaan (kan ik dan met een multihook ook makkelijk weer loskrijgen), alleen moet ik dan een rechtsdraaiende threading hebben. Weet jij toevallig waar ik die kan halen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Ik snap volgens mij wat je bedoelt... echter ging ik van het volgende uit:
De kans is groot dat, om een rechte kettinglijn te verkrijgen, het tandwiel op het opschroefdeel van de naaf moet worden geplaatst.
Dit betekent dat alle benodigde spacers door het tandwiel worden vastgeklemd.
Vandaar ook de opmerking om er een extra tandwiel tussen te schuiven, zeg bij de spaken oid.
Als het tandwiel inderdaad aan beide zijden moet worden voorzien van spacers, om een rechte ketting te verkrijgen,
dan is een lockring inderdaad nodig en ga je het met jouw specifieke naaf lastig krijgen; deze is nogal apart.
Normale uniglide cassettenaven gebruiken, net als jouw naaf, het laatste tandwiel om de boel te vast te zetten.
Het schroefdraad hiervan is (redelijk?) compatibel met de schroefdraden ouderwetse trapassen met BSA draad; 1,37*24 tpi.
Een lockring van een oude BSA trapas zou al voldoen.
Maar bij jouw naaf is het schroefdraad in diameter een slag kleiner; een lockring van een BSA trapas zal er gewoon overheen vallen.
Volgens mij heb je een oude dura ace naaf te pakken die hadden in de 'uniglide only' tijd dergelijke schroefdraden om een kleiner
kleinste tandwiel te verkrijgen. Een van deze jongens dus:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergelijk 'm maar eens met het iets modernere broertje van z'n tijd; met hyperglide compatible splines en op het einde zowel
extern schroefdraad om een unliglide krans op te schroeven en intern schroefdraad om een hyperglide lockring in te schroeven:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=20" onclick="window.open(this.href);return false;
(en dus wel geschikt voor een BSA lockring)
Anders dan het kleine tandwiel als lockring gebruiken wordt volgens mij moeizaam... het lijkt wel een gespiegelde baanloring.
Maar er zijn mogelijkheden:
Optie 1:
Als het tandwiel inderdaad om het 'opschuifgedeelte' komt kan je van het sluittandwiel de tanden afslijpen en er sleuven inslijpen.
Zodat je het tandwiel met een normale 'trapaslockringafnemer' vastzetten en loskrijgen.
Vervolgens kan je een willekeurig uniglide tandwiel gebruiken voor aandrijving.
Als het tandwiel toch op het opschroefgedeelte moet komen kan je eveneens dezelfde truc uithalen
met een via marktplaats/ebay opgedoken tandwiel.
Optie 2:
Een 'normale' uniglide/hyperglide body van eerdergenoemde z'n modernere broer afhalen.
Dit 'moet' er een van z'n modernere broer wezen en niet een van shimano 600/ultegra/105... eigenlijk geen enkele andere naaf.
Het systeem van passing/montage van bodies is binnen shimano redelijk gestandardiseerd echter pas na introductie van de 7400 naven.
(de 7400 groepen verschillen ook wat betreft derailleurs/cable pull/shifters)
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan als het noodzakelijk is om een lockring te gebruiken
en anders gewoon het sluittandwiel gebruiken voor aandrijving.
Sterkte met besluiten!
De kans is groot dat, om een rechte kettinglijn te verkrijgen, het tandwiel op het opschroefdeel van de naaf moet worden geplaatst.
Dit betekent dat alle benodigde spacers door het tandwiel worden vastgeklemd.
Vandaar ook de opmerking om er een extra tandwiel tussen te schuiven, zeg bij de spaken oid.
Als het tandwiel inderdaad aan beide zijden moet worden voorzien van spacers, om een rechte ketting te verkrijgen,
dan is een lockring inderdaad nodig en ga je het met jouw specifieke naaf lastig krijgen; deze is nogal apart.
Normale uniglide cassettenaven gebruiken, net als jouw naaf, het laatste tandwiel om de boel te vast te zetten.
Het schroefdraad hiervan is (redelijk?) compatibel met de schroefdraden ouderwetse trapassen met BSA draad; 1,37*24 tpi.
Een lockring van een oude BSA trapas zou al voldoen.
Maar bij jouw naaf is het schroefdraad in diameter een slag kleiner; een lockring van een BSA trapas zal er gewoon overheen vallen.
Volgens mij heb je een oude dura ace naaf te pakken die hadden in de 'uniglide only' tijd dergelijke schroefdraden om een kleiner
kleinste tandwiel te verkrijgen. Een van deze jongens dus:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergelijk 'm maar eens met het iets modernere broertje van z'n tijd; met hyperglide compatible splines en op het einde zowel
extern schroefdraad om een unliglide krans op te schroeven en intern schroefdraad om een hyperglide lockring in te schroeven:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... &AbsPos=20" onclick="window.open(this.href);return false;
(en dus wel geschikt voor een BSA lockring)
Anders dan het kleine tandwiel als lockring gebruiken wordt volgens mij moeizaam... het lijkt wel een gespiegelde baanloring.
Maar er zijn mogelijkheden:
Optie 1:
Als het tandwiel inderdaad om het 'opschuifgedeelte' komt kan je van het sluittandwiel de tanden afslijpen en er sleuven inslijpen.
Zodat je het tandwiel met een normale 'trapaslockringafnemer' vastzetten en loskrijgen.
Vervolgens kan je een willekeurig uniglide tandwiel gebruiken voor aandrijving.
Als het tandwiel toch op het opschroefgedeelte moet komen kan je eveneens dezelfde truc uithalen
met een via marktplaats/ebay opgedoken tandwiel.
Optie 2:
Een 'normale' uniglide/hyperglide body van eerdergenoemde z'n modernere broer afhalen.
Dit 'moet' er een van z'n modernere broer wezen en niet een van shimano 600/ultegra/105... eigenlijk geen enkele andere naaf.
Het systeem van passing/montage van bodies is binnen shimano redelijk gestandardiseerd echter pas na introductie van de 7400 naven.
(de 7400 groepen verschillen ook wat betreft derailleurs/cable pull/shifters)
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan als het noodzakelijk is om een lockring te gebruiken
en anders gewoon het sluittandwiel gebruiken voor aandrijving.
Sterkte met besluiten!
Capt. Obvious to the rescue
Leuk project, mijn eerste singlespeed was een soortgelijke Koga: http://www.trendingbike.nl/gerwald/koga ... nglespeed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga eens langs bij de FM en vraag hem of ze geen oude sluitring hebben voor op je cassettenaaf, de afgedankte cassettes die ze erbij andere fietsen afhalen e.d. worden toch als oud-ijzer beschouwd, dus krijg je die zonder problemen mee. Ikzelf heb ook een fixie gehad met cassettenaaf, body gelast, pvc-buis op maat gesneden en als spacer gebruikt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
.... kijk eens goed naar de gestuurde foto's.
Zie je soms ergens intern schroefdraad om een reguliere lockring van een cassette in te schroeven?
De body is net even ouder dan normale hyperglide bodies en gebruikt een andere diameter voor het kleinste tandwiel dan de bekendere Uniglide bodies.
(Anders was 'ie met de de lockring van een trapas al klaar geweest)
Zie je soms ergens intern schroefdraad om een reguliere lockring van een cassette in te schroeven?
De body is net even ouder dan normale hyperglide bodies en gebruikt een andere diameter voor het kleinste tandwiel dan de bekendere Uniglide bodies.
(Anders was 'ie met de de lockring van een trapas al klaar geweest)
Capt. Obvious to the rescue
Klopt inderdaad als een bus Captain.
Nog bedankt voor je uitgebreide uitleg trouwens. Ik ga denk ik voor optie 1. Hopelijk kost me dat niet teveel moeite, en anders kan ik vast wel ergens een metaalwerkplaats vinden die het in 5 minuutjes kunnen klaarmaken. Ik blijf het toch gek vinden dat er voor zo'n 'simpel' probleem geen makkelijke oplossing lijkt.
Intussen is het verder trouwens wachten op de onderdelen die nog binnen moeten komen. Zodra ik weer wat nieuws heb, zullen er weer updates komen!
@gerwald: Bedankt! Mooie fiets heb je trouwens.
@marsfiets: spacers zijn al besteld (zie vorige pagina), het enige heikelpunt is dus nu het in orde krijgen van de lockring.
Nog bedankt voor je uitgebreide uitleg trouwens. Ik ga denk ik voor optie 1. Hopelijk kost me dat niet teveel moeite, en anders kan ik vast wel ergens een metaalwerkplaats vinden die het in 5 minuutjes kunnen klaarmaken. Ik blijf het toch gek vinden dat er voor zo'n 'simpel' probleem geen makkelijke oplossing lijkt.
Intussen is het verder trouwens wachten op de onderdelen die nog binnen moeten komen. Zodra ik weer wat nieuws heb, zullen er weer updates komen!
@gerwald: Bedankt! Mooie fiets heb je trouwens.
@marsfiets: spacers zijn al besteld (zie vorige pagina), het enige heikelpunt is dus nu het in orde krijgen van de lockring.
Inmiddels wat spulletjes binnen gekregen en al gemonteerd op de fiets. Op dit moment is het wachten op het afdraaien van de tandjes van mijn kleinste kransje, zodat ik die als lockring kan gaan gebruiken.
Nieuw spul:
- Spacers
- Pedalen
- Bandjes
Fiets op dit moment (betere foto's volgen als de fiets af is):
Nieuw spul:
- Spacers
- Pedalen
- Bandjes
Fiets op dit moment (betere foto's volgen als de fiets af is):