Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano triple shifter kapot???

bas45
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:13

bas45 08 jan 2012 22:50

Ik ben bezig aan een klein project.
Mijn oude kader weer aan het opbouwen als reserve/slechtweer fiets.
Alles gemonteerd ziet er tof fietsje uit. Achterder afgesteld, maar dan begon ik aan mijn voorder.
Op het eerste zicht heel makkelijk, stond bijna goed.
MAAR opeens doet die shifter niets meer. Ik kan de 2 hendels nog bewegen voor te schakelen maar hij klikt niet meer en blijft dus niet in de verschillende standen staan.
Ik heb de kabel losgemaakt en dan geeft de shifter nog steeds niets.. bizar, ik weet het echt niet want toen ik eraan begon klikte hij zoals het moest.
Is er iets kapot in het mechanisme van de shifter of ??? kan iemand mij hierbij helpen?

Het is met de oude reeks waar de kabels nog in bogen/lussen voor het stuur lopen.


Alvast bedankt. Ik zou het probleem zo snel mogelijk willen oplossen om deze fiets nog in de slechte weersomstandigheden van de komende maanden te gebruiken.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 09 jan 2012 10:27

Er staan al 2 andere topics over niet werkende shifters op de eerste pagina in het Techniek forum...

Om toch maar een antwoord te geven, probeer de boel eens goed in te spuiten met WD40.

Verder is het zaak om bij het afstellen nogal voorzichtig te werk te gaan. Zeker bij het afstellen van de stelschroef voor het grootste blad op de derailleur. Als die niet 'ruim genoeg' staat om naar het grootste blad te schakelen en je doet dit toch met teveel kracht, is er al een vrij groot risico op een defect. Let wel, met teveel kracht bedoel ik dus teveel kracht voor de shifter, dat hoeft helemaal niet daadwerkelijk als veel kracht te voelen. Als dat het geval is, kun je op zoek naar een andere shifter.

Plaats reactie