Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cosmic Carbone vs. Red Wind vs. Bullet

Leon.
Forum-lid

Leon. 10 jan 2012 12:21

jsparie schreef:Dit soort schade (nippel door de velg getrokken) komt volgens mij meestal door een te hoge spaakspanning door te strak naspannen. Maar is dat niet het geval dan kan ik me voorstellen dat je niet blij bent. Wel een mooie dwarsdoorsnede. Lees regelmatig dat de carbon kap niets aan stijfheid toevoegt. Kijk dan maar eens goed naar de onderliggende platte aluminium velg en probeer een dergelijke velg met 20 spaken in het achterwiel goed strak te krijgen. Dat gaat je niet lukken. En cosmic carbone wielen zijn dat zonder meer wel. Die holle carbon kap helpt dus wel degelijk.

Denk dat er nog er weinig ervaringen zijn met de bullet en red wind wielen, maar de naven van deze merken staan toch redelijk goed bekend en de velgen zijn niet extreem licht. Dat moet toch wel een strak setje wielen opleveren zou je zeggen. Ik vind alleen de stickers/decals niet mooi. Dat kan echt veel beter....
Helemaal mee eens, heb hier eens testen mee gedaan en die carbon 'kap' is een heel belangrijk onderdeel van het wiel.

Persoonlijk zou ik gaan voor voor de Mavic's. De andere 2 zijn nieuw en zullen wellicht nog wat verbeterpunten hebben.

Rey953
Forum-lid

Rey953 10 jan 2012 12:32

kc82 schreef:
Rey953 schreef:

Het voordeel van de Mavic wielen is dat de spaken niet vast zitten in het carbon, maar in de aluminium velg. Dit resulteert wat mij betreft toch in een sterker wiel.
Dat verschil met de Campa/Fulcrums viel mij ook direct op. Je zegt "Dit resulteert wat mij betreft toch in een sterker wiel", maar waar baseer je dat op? Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ben benieuwd wat de gedachtegang hierachter is.
Ik zeg dat omdat de Mavic in essentie gewoon een aluminium wiel is, zoals een Mavic Open Pro, of misschien beter te vergelijken met een Ksyrium wiel. Ik denk dat aluminium wielen nog steeds bekend staan als sterker dan carbon, getuige de voorjaarsklassiekers, dus daarom denk ik dat de Mavic Cosmic wielen sterker zullen zijn.

kc82
Forum-lid

Gebruikersavatar kc82 11 jan 2012 09:51

Duidelijk!

Plaats reactie