Ik heb mijn vriendin besmet met het fietsvirus. Ze komt overigens uit een heel sportieve familie waar behoorlijk fanatiek gefietst en geschaatst wordt, dus ze had het zonder twijfel al onder de leden
We rijden in het weekend tochtjes van rond de tachtig kilometer en bouwen dat langzaam verder op. Misschien gaan we volgend jaar aan een paar toertochten deelnemen van boven de 100 km. In het begin reed mijn vriendin mee op een randonneur fiets die, durf ik te zeggen, ouder is dan de meeste deelnemers aan dit forum (en dat zijn wij ook ). Dat was gezellig maar schoot niet op. Nu heeft ze tijdelijk een fiets te leen met een Ultegra 10 speed groep van een paar jaar geleden, nog met "waslijnen". Een schitterende fiets, de gemiddelden gaan behoorlijk omhoog. Niet in het minst omdat ik zo langzamerhand ook wat beter getraind raak.
Lange inleiding.
Nu is het moment aangekomen dat zij wil gaan uitkijken naar een nieuwe racefiets. Ik rijd zelf met een 105 groep (tripel) en dat bevalt prima. De Ultegra groep op de geleende fiets bevalt ook prima. Maar het budget is helaas vrij beperkt. Ik vraag me af of ze er echt op achteruit gaat als ze een fiets met een Tiagra groep koopt. Zeker nu deze als 10 speed leverbaar gaat worden. Ik lees steeds dat Tiagra minder goed is dan 105, maar nergens waaruit dat dan blijkt. Ik zie ook veel "dames racefietsen" te koop juist met Tiagra of Sora groep. Sora zou voor mij afvallen vanwege die vreemde schakelhendels.
Ik zie weinig verschillen tussen Tiagra en 105. Waarschijnlijk het gewicht, maar dat is geen echt issue op ons niveau. De rem/schakelgrepen lijken volgens mij heel erg op de Ultegra grepen op de geleende fiets (schakelkabels buitenom). Tiagra is nu ook 10 speed, maar zelfs een 9 speed groep lijkt haar (en mij) eerlijk gezegd voldoende.
Wie kan uit ervaring iets zeggen over de merkbare verschillen tussen Tiagra en 105? Is het straks een "stap terug"?
Tiagra of toch 105
Ik had Tiagra op een huurfiets in Canada en ik was blij verrast. Ter info: ik rijd "thuis" met SRAM Red en op mijn winter/reservefiets met Ultegra 10v. Het enige duidelijke nadeel van Tiagra WAS altijd dat het 9v was én dat de meerprijs voor 105 maar heel klein was. Maar nu Tiagra ook 10v is, zou ik lekker Tiagra nemen als ik jou was.
In de praktijk ga je van het verschil in werking echt niets merken. Tiagra is alleen wat zwaarder en zal iets minder duurzaam zijn. Maar ook dat is relatief. Fietsmaatje van me heeft iets van 18000 km met de vorige tiagra 9 spd groep gefietst en toen werkte alles nog steeds prima. Alleen regelmatig kettingen vervangen. Verder niets. Als het budget beperkt is zou ik gewoon voor Tiagra gaan. Niets mis mee.
Mijn vriendin heeft inmiddels de geleende fiets kunnen overnemen tegen een vriendenpijs. Zoals dat soms gaat tussen vrienden: zijn vraagprijs was lager dan het bedrag dat wij zelf hadden bedacht. Uiteindelijk zijn we halverwege uitgekomen .
Het is een Red Bull team SL, een jaar of vijf, zes oud, volledig Utregra afgemonteerd. Nog met "waslijnen", maar wel 3 x 10. Aluminium met carbon voor- en achtervork. Casette en ketting zijn gloednieuw en de fiets is door een perfectionist onderhouden. We hebben alleen de bandjes hoeven te vernieuwen en op termijn zijn er nieuwe velgen nodig. Het remvlak is al redelijk weggesleten doordat de fiets veel op vakantie in de bergen is gebruikt.
Vriendin is erg blij.
Het is een Red Bull team SL, een jaar of vijf, zes oud, volledig Utregra afgemonteerd. Nog met "waslijnen", maar wel 3 x 10. Aluminium met carbon voor- en achtervork. Casette en ketting zijn gloednieuw en de fiets is door een perfectionist onderhouden. We hebben alleen de bandjes hoeven te vernieuwen en op termijn zijn er nieuwe velgen nodig. Het remvlak is al redelijk weggesleten doordat de fiets veel op vakantie in de bergen is gebruikt.
Vriendin is erg blij.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Leuk en proficiat! Een soort win-win situatie dus, iedereen blij !
60 x Ventoux