"Werkfiets" kopen
@ hanz1963: Ik ben gelukkig niet de enige met die frustratie! Maar vind maar eens een goede woon-werkfiets met Alfine en GEEN schijfremmen... Ik heb mijn oog laten vallen op een VSF, hier vrij onbekend Duits merk behalve dan in de vakantiefietsers scene.
De Treks zijn OK maar zoals gezegd zeker niet top. Een goedkope afmontagehoeft geen nadeel te zijn, het boeit minder als je je fiets niet top onderhoudt want met een kleine investering heb je nieuw spul. Omdat het meteen ook je fiets is voor in je vrije tijd is zou ik wel voor wat beter kiezen, je hebt dan immers maar 1 fiets die je moet vertroetelen!
Alfine of Nexus zou ik niet kiezen voor een fiets waarmee je ook eens een uitstapje wil maken. De fiets is over het algemeen een stuk zwaarder waardoor je zeker in heuvelachtig gebied in het nadeel bent. De naaf is voldoende voor Nederland maar wil je in de Ardennen gaan rijden zou het wel eens krap kunnen worden. Rohloff is uiteraard beter maar voor de pris van de naaf alleen koop je een van de Trek fietsen... Anderzijds, als ik echt elke dag door weer en wind met de fiets naar het werk zou gaan bij een afstand van 20km enkele reis dan zou ik mezelf wel een Rohloff cadeau doen!!
Rij je enkel met mooi weer dan zou ik niet naar een naaf kijken maar naar een fiets waarvan alles op Deore/105 niveau of hoger is. Zoek in ieder geval een fiets uit waar jij lekker op zit en waar je je prettig bij voelt.
De Treks zijn OK maar zoals gezegd zeker niet top. Een goedkope afmontagehoeft geen nadeel te zijn, het boeit minder als je je fiets niet top onderhoudt want met een kleine investering heb je nieuw spul. Omdat het meteen ook je fiets is voor in je vrije tijd is zou ik wel voor wat beter kiezen, je hebt dan immers maar 1 fiets die je moet vertroetelen!
Alfine of Nexus zou ik niet kiezen voor een fiets waarmee je ook eens een uitstapje wil maken. De fiets is over het algemeen een stuk zwaarder waardoor je zeker in heuvelachtig gebied in het nadeel bent. De naaf is voldoende voor Nederland maar wil je in de Ardennen gaan rijden zou het wel eens krap kunnen worden. Rohloff is uiteraard beter maar voor de pris van de naaf alleen koop je een van de Trek fietsen... Anderzijds, als ik echt elke dag door weer en wind met de fiets naar het werk zou gaan bij een afstand van 20km enkele reis dan zou ik mezelf wel een Rohloff cadeau doen!!
Rij je enkel met mooi weer dan zou ik niet naar een naaf kijken maar naar een fiets waarvan alles op Deore/105 niveau of hoger is. Zoek in ieder geval een fiets uit waar jij lekker op zit en waar je je prettig bij voelt.
De reden dat je schijfremmen beter niet op een woon-werk fiets kan zetten is dat je "te weinig" remt en daardoor de "rem" je de schijf onvoldoende schoon waardoor er een vettig laagje op de schijf komt en de remprestaties drastisch minder worden.bibske schreef:De blokken van schijfremmen werken optimaal als ze schoon en warm zijn, bijvoorbeeld in de bergen bij een afdaling zonder modder. Nat, vet en vuil zorgen ervoor dat je remblokken minder goed presteren, ze gaan piepen, vuil zorgt voor schuren omdat de ruimte tussen de blokken en de schijven klein is. Je hoeft ook relatief weinig te remmen waardoor je blokken niet opwarmen tot de temperatuur die ze zouden moeten hebben.
Ik heb schijfremmen op mijn MTB en vind het vreselijk, de blokken slijten verschikkelijk hard, zijn moeilijk af te stellen en maken constant geluidjes. De remkracht is erg goed, zeker in vergelijking met mijn brakke Deore remmen met Hema blokken die op mijn woon-werk fiets zitten. En toch rij ik elke dag zonder problemen met die remmen, ik heb ook nooit het gevoel dat ik niet hard genoeg kan remmmen.
Tot slot zijn de remmen die je op de goedkopere fietsen vindt niet van topkwaliteit. Dan heb ik liever goede V-brakes dan slechte schijfremmen, ze worden immers vooral op dit soort fietsen gezet omdat het er cool uitziet.
Natheid en vuil hebben wel nagenoeg geen invloed op de remprestaties. Wel op eventueel geluidproductie van de remset. Dat je remblokken hard sluiten heeft te maken dat je de blokken niet ingeremd hebt en/of de verkeerde blokken gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld organische remblokken in een omgeving met veel modder dan slijten deze inderdaad hard. Metal blokken slijten in deze conditie bijna niet. Qua afstelmogelijkheden is een schijfrem net zo eenvoudig als een v-brake, je moet het bij beide modellen wel op de juiste manier doen. V-brakes zijn eenvoudiger te onderhouden, echter hebben schijfremmen aanzienlijk meer remkracht, zeker als je deze gaat combineren met grotere schijven (180, 200 mm).
Voor Nederland, zeker een woon-werk fiets, heb je deze grote remkracht echter niet echt nodig. Voor op de weg volstaat een v-brake set prima. Wil je een cyclocrossfiets gebruiken voor op de weg, kan je nadenken of je hier mini v-brakes op zet i.p.v. de meestal standaard cantilever remmen.
Mijn advies voor een woonwerk fiets is een cyclocrosfiets met hierop (achteraf) mini v-brakes gemonteerd. Indien je dit wenst kan je kijken voor een frame met eyelets voor spatborden en bagagedrager montage. Dit laatste kan je ook oplossen met losse spatborden van bijv SKS.
Ik dank in ieder geval iedereen hier voor de spontane reacties en hulp bij het kiezen van een deftige fiets.
Maar... bij de fietsen die jullie eventueel voorstellen zijn jullie denk ik mijn maximum budget van 1000€ uit het oog verloren en dat er zoiezo een maat moet bijzitten voor een groot persoon van 1m97
Anders stel ik voor als jullie een mooi alternatief hebben voor mijn 2 voorgestelde Treks (Trek 7.5 en 7.6 FX) jullie misschien de link even posten...
Moet wel zeggen dat ik een paar mensen ken die met die Trek FX rijden (gedurende 2 jaar) en er wel tevreden over zijn...
Maar... bij de fietsen die jullie eventueel voorstellen zijn jullie denk ik mijn maximum budget van 1000€ uit het oog verloren en dat er zoiezo een maat moet bijzitten voor een groot persoon van 1m97
Anders stel ik voor als jullie een mooi alternatief hebben voor mijn 2 voorgestelde Treks (Trek 7.5 en 7.6 FX) jullie misschien de link even posten...
Moet wel zeggen dat ik een paar mensen ken die met die Trek FX rijden (gedurende 2 jaar) en er wel tevreden over zijn...
Laatst gewijzigd door Jope147 op 12 jan 2012 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je al naar de Stevens fietsen gekeken...???
Bijvoorbeeld:
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gaat tot en met maat 64. En dat zou voor jou moeten passen.
Bijvoorbeeld:
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gaat tot en met maat 64. En dat zou voor jou moeten passen.
Gr Roos
Mooie fiets maar niet wat ik zoek.roos1 schreef:Heb je al naar de Stevens fietsen gekeken...???
Bijvoorbeeld:
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gaat tot en met maat 64. En dat zou voor jou moeten passen.
Ik zoek een vergelijkbare fiets met de Trek 7.5 FX en de Trek 7.6 FX in dezelfde prijscategorie...
Oh ja voor alle duidelijkheid: mijn woon-werkverkeer bedraagt in het totaal per dag ongeveer 40 km...
Laatst gewijzigd door Jope147 op 12 jan 2012 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Als dat is wat je wil en er is een FM die ze verkoopt in je buurt dan ga je daar toch voor?
De prijzen zullen vergeleken met andere merken niet veel uitmaken. En de verkopende FM in de buurt is over het algemeen wel prettig.
De prijzen zullen vergeleken met andere merken niet veel uitmaken. En de verkopende FM in de buurt is over het algemeen wel prettig.
Heb je ook verder gekeken op die site... Ze hebben ook vergelijkbare fietsen zoals de trek.
Maar wil je geen bagagedrager op je fiets hebben?
Ik zelf heb een schurft aan een tas op mijn rug en heb zelfs op mijn crosshybride een bagagedrager gemonteerd zodat ik een tas mee kan nemen
Maar wil je geen bagagedrager op je fiets hebben?
Ik zelf heb een schurft aan een tas op mijn rug en heb zelfs op mijn crosshybride een bagagedrager gemonteerd zodat ik een tas mee kan nemen
Gr Roos
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
+1roos1 schreef:
Maar wil je geen bagagedrager op je fiets hebben?
Ik zelf heb een schurft aan een tas op mijn rug en heb zelfs op mijn crosshybride een bagagedrager gemonteerd zodat ik een tas mee kan nemen
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ja klopt maar daar gaat de sportieve look en het lichtgewicht van de fiets dan welroos1 schreef:Heb je ook verder gekeken op die site... Ze hebben ook vergelijkbare fietsen zoals de trek.
Maar wil je geen bagagedrager op je fiets hebben?
Ik zelf heb een schurft aan een tas op mijn rug en heb zelfs op mijn crosshybride een bagagedrager gemonteerd zodat ik een tas mee kan nemen
Moet er nu wel bij vertellen dat ik toch geen zwaargewichten qua rugzak meeneem naar het werk...
Is wel iets waar ik lang aan heb getwijfeld (en miss nog een beetje...)
hmm, dan ben ik te laat met mijn duit in het zakje: de specialiced source. in verschillende uitvoeringen en met een mooi klein smal, maar stevig dragertje. hier is er eentje voor 999 euro. Ikzelf hou niet van de kleur, maar da's smaak.
Fietsen? Ja, maar hard!
Ik heb lang getwijfeld tussen een fiets met derailleur of een Alfinenaaf. Uiteindelijk toch een Cube Sl Cross Race gekocht. http://www.cube.eu/tour/cross/sl-cross-race/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiermee kunt je zeer goed trainen met regenachtig weer en met verlichting trainen in het voorjaar (maart). Wel heb ik de fiets aangepast, banden Rocket Ron -->Conti TravelContact (37 mm;. Cassette Dore --> 105 11-25; een set Cube spatborden/drager en snelbinders en een vast slot. De complete fiets weegt m12,2 kgaat 59. Vandaag in Z-limburg gefietst en kon de clubgenoten op de racefiest zeer goed bijhouden, de fiets is zeer stabiel in afdallingen. WEl niet zo heel comfortabel door de alu vork en dikke alu zadelpen., toch maar de banden minder hard oppompen (was nu 6 bar).
Vanavond op internet verlicting besteld (B&M Ixon IQ, Toplight Line LED), fietscomputer en XT V-brakes om het af te maken.
Nu maar hopen dat de winter niet meer aantrekt en geen strooizout op de weg komt.
Hiermee kunt je zeer goed trainen met regenachtig weer en met verlichting trainen in het voorjaar (maart). Wel heb ik de fiets aangepast, banden Rocket Ron -->Conti TravelContact (37 mm;. Cassette Dore --> 105 11-25; een set Cube spatborden/drager en snelbinders en een vast slot. De complete fiets weegt m12,2 kgaat 59. Vandaag in Z-limburg gefietst en kon de clubgenoten op de racefiest zeer goed bijhouden, de fiets is zeer stabiel in afdallingen. WEl niet zo heel comfortabel door de alu vork en dikke alu zadelpen., toch maar de banden minder hard oppompen (was nu 6 bar).
Vanavond op internet verlicting besteld (B&M Ixon IQ, Toplight Line LED), fietscomputer en XT V-brakes om het af te maken.
Nu maar hopen dat de winter niet meer aantrekt en geen strooizout op de weg komt.