wielen voor zware man
Hoewel ik persoonlijk op dit model ook niet zou rijden heb ik toch ook wel het idee dat Shimano maar niet van het imago van brakke wielen in het lagere segment afkomt. Hoor nl. niet vaak meer van ellende. Paar jaar geleden wel met de goedkoopste shimano sets.
Dat klopt op zich wel, maar vanaf het modeljaar dat de RS10 RS 20 serie werd ingevoerd is het echt een stuk beter geworden. Door de asymmetrische achtervelg is de stijfheid en hiermee ook de betrouwbaarheid van de wielen enorm toegenomen. Ik heb het idee dat veel verhalen over matige wielen nog op de voorgaande series gebaseerd zijn. Maar ja vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een mooi spreekwoord...... Let wel we hebben het bij de RS10 over een setje van Eur 110 ofzo. Voor dat bedrag is de prijs/kwaliteit verhouding volgens mij prima in orde.
Sommige fietsenmakers willen een nieuwe/potentiële klant niet graag afschrikken met de 'noodzaak' om een gloednieuwe fiets gelijk te upgraden. Een leek kent niet het verschil tussen en de meerwaarde van allerlei wielen (zelf ervaren met startende fietsvrienden). Die denken 'als die wielen niet goed genoeg waren, zouden ze niet verkocht worden' en kunnen het gevoel hebben dat de verkoper ze iets aan probeert te smeren. Behalve dat hij op zijn beurt de verkoop niet wil laten afketsen speelt vaak ook mee dat hij geen zin heeft om de oude wielset in te nemen en los te moeten verkopen (zelf ervaren toen ik mijn fiets kocht). Tot zover het 'begrip'. In dit geval mag je toch iets meer verwachten. Ik zou met die Shimano's alleszins niet graag de Alpe d'Huez afgaan met 100kg. Als dat expliciet gevraagd en gemeld wordt ivm de stevigheid van de wielen en je maakt geen enkel voorbehoud, dan vind ik dat geen goed advies. Een handgespaakte set zou heel geschikt zijn. Mits gemaakt door een vakman! Dus wellicht moet je daarvoor elders zoeken.. Als je dat teveel gedoe vindt en per se de fiets bij jouw plaatselijke fm wilt kopen, kun je eens informeren hoeveel meerprijs je moet betalen voor een setje Fulcrum Racing 7. Die zit ongeveer in dezelfde prijsklasse maar is kwalitatief beter en met een meerprijs van max. een paar tientjes kan wellicht iedereen vrede hebben.
Uitstekende uitleg en advies; FR 7 moet voldoen.lvgh schreef:Sommige fietsenmakers willen een nieuwe/potentiële klant niet graag afschrikken met de 'noodzaak' om een gloednieuwe fiets gelijk te upgraden. Een leek kent niet het verschil tussen en de meerwaarde van allerlei wielen (zelf ervaren met startende fietsvrienden). Die denken 'als die wielen niet goed genoeg waren, zouden ze niet verkocht worden' en kunnen het gevoel hebben dat de verkoper ze iets aan probeert te smeren. Behalve dat hij op zijn beurt de verkoop niet wil laten afketsen speelt vaak ook mee dat hij geen zin heeft om de oude wielset in te nemen en los te moeten verkopen (zelf ervaren toen ik mijn fiets kocht). Tot zover het 'begrip'. In dit geval mag je toch iets meer verwachten. Ik zou met die Shimano's alleszins niet graag de Alpe d'Huez afgaan met 100kg. Als dat expliciet gevraagd en gemeld wordt ivm de stevigheid van de wielen en je maakt geen enkel voorbehoud, dan vind ik dat geen goed advies. Een handgespaakte set zou heel geschikt zijn. Mits gemaakt door een vakman! Dus wellicht moet je daarvoor elders zoeken.. Als je dat teveel gedoe vindt en per se de fiets bij jouw plaatselijke fm wilt kopen, kun je eens informeren hoeveel meerprijs je moet betalen voor een setje Fulcrum Racing 7. Die zit ongeveer in dezelfde prijsklasse maar is kwalitatief beter en met een meerprijs van max. een paar tientjes kan wellicht iedereen vrede hebben.
Alternatief: fiets gewoon zo kopen, en elders nog een paar handgespaakte wielen op de kop tikken, gemaakt door een echte specialist.
(evt. standaard wielen op marktplaats of hier op het forum aanbieden)
Hierbij wil ik graag nog even een vervolgvraag gaan stellen. Ik zit zelf met hetzelfde gewicht. Dat de Fulcrum 7 geschikt is lees je overal terug, daar heb ik dus geen twijfel over. Ik vraag mij nog wel af hoe het zit met het comfort? Ik fiets nu zelf met een setje DT-Swiss R1900 die ook prima dit gewicht kunnen dragen. Deze wielen zijn daarnaast ook nog behoorlijk stijf, maar ook redelijk oncomfortabel. Ik heb daarnaast nog een reserve setje met CXP33 velgen en Ultegra naven. Daar is alleen de velgrand bijna op van. Die zijn een stuk comfortabeler (oneffenheden in de weg dreunen wat minder hard door). Mijn vraag dus met het oog op comfort, moet ik gaan uitkijken naar een setje Fulcrum 7 of toch weer een setje CXP33 (laten) spaken?
Ik betwijfel sterk of je a) wel exact voelt wat je wielen t.a.v. comfort presteren en b) of je gevoel dan juist is geweest.StefanJ schreef:Hierbij wil ik graag nog even een vervolgvraag gaan stellen. Ik zit zelf met hetzelfde gewicht. Dat de Fulcrum 7 geschikt is lees je overal terug, daar heb ik dus geen twijfel over. Ik vraag mij nog wel af hoe het zit met het comfort? Ik fiets nu zelf met een setje DT-Swiss R1900 die ook prima dit gewicht kunnen dragen. Deze wielen zijn daarnaast ook nog behoorlijk stijf, maar ook redelijk oncomfortabel. Ik heb daarnaast nog een reserve setje met CXP33 velgen en Ultegra naven. Daar is alleen de velgrand bijna op van. Die zijn een stuk comfortabeler (oneffenheden in de weg dreunen wat minder hard door). Mijn vraag dus met het oog op comfort, moet ik gaan uitkijken naar een setje Fulcrum 7 of toch weer een setje CXP33 (laten) spaken?
Het comfort waar jij het over hebt, bereik je ook door een 'soepele' band te nemen en die minder hard op te pompen.StefanJ schreef:Hierbij wil ik graag nog even een vervolgvraag gaan stellen. Ik zit zelf met hetzelfde gewicht. Dat de Fulcrum 7 geschikt is lees je overal terug, daar heb ik dus geen twijfel over. Ik vraag mij nog wel af hoe het zit met het comfort? Ik fiets nu zelf met een setje DT-Swiss R1900 die ook prima dit gewicht kunnen dragen. Deze wielen zijn daarnaast ook nog behoorlijk stijf, maar ook redelijk oncomfortabel. Ik heb daarnaast nog een reserve setje met CXP33 velgen en Ultegra naven. Daar is alleen de velgrand bijna op van. Die zijn een stuk comfortabeler (oneffenheden in de weg dreunen wat minder hard door). Mijn vraag dus met het oog op comfort, moet ik gaan uitkijken naar een setje Fulcrum 7 of toch weer een setje CXP33 (laten) spaken?
Dit comfort moet je niet zoeken door slappere wielen te nemen. Je geeft aan dat je velgen bijna zijn opgeremd.
In dit geval zou ik de Ultegra naven hergebruiken en opnieuw laten inspaken in een degelijk velg (Mavic open pro / CXP33 / Rigida DP18 / DT Swiss RR465 / etc..)
Gazelle Team TVM \'99
Ik denk ook dat het heel moeilijk zal zijn comfortverschil waar te nemen tussen de DT wielen en de handgespaakte wielen. Ligt het niet aan de banden? Daarmee bereik je het grootste verschil.
Een heel platte velg kan misschien wel wat helpen t.o.v. een 30mm aluminium velg (maar pin me er niet op vast). Als je graag met 25mm of bredere banden rijdt kan het ook nuttig zijn om een iets bredere velg te nemen (bijv. H Plus Son TB14 heeft dit). Nadeel is dat je ook nieuwe spaken nodig hebt, als je een velg gebruikt met dezelfde ERD is dit waarschijnlijk niet nodig.
Een heel platte velg kan misschien wel wat helpen t.o.v. een 30mm aluminium velg (maar pin me er niet op vast). Als je graag met 25mm of bredere banden rijdt kan het ook nuttig zijn om een iets bredere velg te nemen (bijv. H Plus Son TB14 heeft dit). Nadeel is dat je ook nieuwe spaken nodig hebt, als je een velg gebruikt met dezelfde ERD is dit waarschijnlijk niet nodig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
stijfheid en spaakbreuk zijn twee verschillende zaken.
het shimano wiel zal bij een belasting van 100kg snel ofwel spaakbreuk, danwel een gescheurde velg opleveren.
het shimano wiel zal bij een belasting van 100kg snel ofwel spaakbreuk, danwel een gescheurde velg opleveren.
gaat niet, bestaat niet!
Beide wielsets hebben dezelfde banden en dezelfde bandenspanning. Daar gaat het verschil dus niet in zitten.
Kan het feit dat de DT-Swiss 20 spaaks radiaal (voorwiel) en de CXP33 set 36 spaaks 3x kruis is geen verschil maken?
Maar de boodschap is in ieder geval dat er ook tussen de Fulcrum 7 en DT-Swiss R1900 waarschijnlijk ook niet te voelen is. Een nieuwe velg voor de CXP33 komt er in ieder geval zeker. Met het achterwiel is nog niets mis, dus zonde om hier niet aan te beginnen.
Kan het feit dat de DT-Swiss 20 spaaks radiaal (voorwiel) en de CXP33 set 36 spaaks 3x kruis is geen verschil maken?
Maar de boodschap is in ieder geval dat er ook tussen de Fulcrum 7 en DT-Swiss R1900 waarschijnlijk ook niet te voelen is. Een nieuwe velg voor de CXP33 komt er in ieder geval zeker. Met het achterwiel is nog niets mis, dus zonde om hier niet aan te beginnen.
Ik heb nog eens met de FM gesproken en hij beweert dat mijn gewicht geen probleem is (voor de wielen althans ). Als achteraf wel blijkt dat die wielen niet bestand zijn tegen mijn gewicht. krijg ik van hem het een set Fulcrum Racing 7. Er zat geen rek meer in mijn Budget om de wielen te upgraden.
Ik heb dit zwart op wit.!
bedankt
Ik heb dit zwart op wit.!
bedankt
Hopelijk ben je dan zelf nog in staat om die wielen straks om te ruilen, nadat je Shimano's bij 100km/u dubbelklapten tijdens de afdaling van de Alpes d'Huez.tnijholt schreef:Ik heb nog eens met de FM gesproken en hij beweert dat mijn gewicht geen probleem is (voor de wielen althans ). Als achteraf wel blijkt dat die wielen niet bestand zijn tegen mijn gewicht. krijg ik van hem het een set Fulcrum Racing 7. Er zat geen rek meer in mijn Budget om de wielen te upgraden.
Ik heb dit zwart op wit.!
bedankt
Overigens heb ik zelf 5000km gereden op een nog goedkopere Shimano WH-R500-set, voordat m'n eerste spaak in het achterwiel brak. Al ben ik met 72kg wel een stukje lichter...