Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

instellen powertap computertje

hamerke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jul 2008 16:48

hamerke 24 jan 2012 19:05

Ik heb een vraagje over het gele powertap computertje (cervo 2.4 pro). Mijn handleiding is erg sumier en ook uit de manual die ik op het internet vind geraak ik niet direct veel wijzer. Ook de zoekfunctie leverde niet meteen iets op, dus ...
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de 'gevoeligheid' van de wattagemeting op dat gele computertje te verlagen? Als ik blokjes train is het moeilijk om tussen bepaalde waarden te blijven omdat de weergave van het vermogen bij het geringste enorme bokkensprongen begint te maken. Blijkbaar zou het mogelijk moeten zijn dit 'af te vlakken' door niet alle vermogens elke seconde weer te geven, maar een gemiddelde waarde per 3 seconden of zo. Hoe doe ik dit met dat gele computertje? Kan er iemand mij dit stap voor stap even uitleggen aub ...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 25 jan 2012 14:59

Als je in je scherm op het wattage blokje gaat staan en op de joystick knop drukt en deze ingedrukt houdt gaat hij door opties bladeren, daar staan verschillende wattage opties, kiijk daar eens.
Je kan erop letten dat je netter gaat trappen. Die bokkesprongen hebben ermee te maken dat je onregelmatig trapt. Ik kies voor een blokje een midden getal dat probeer ik zoveel mogelijk aan te houden, bij de zwaardere blokken is dat moeilijk, dan loop ik tegen een beperking aan, Het kost me zoveel inspanning dat het ten koste gaat van mijn techniek, met andere woorden ik ben aan het harken.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 25 jan 2012 16:38

Heb zelf de garmin edge 500 en daarbij gebruik ik in 1 scherm: vermogen 3 sec, vermogen 30 sec en vermogen lap. Met die drie parameters kan ik echt heel fatsoenlijk het beoogde wattage trappen...

Greetz

stefan
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 jan 2012 17:25

superrose schreef:Als je in je scherm op het wattage blokje gaat staan en op de joystick knop drukt en deze ingedrukt houdt gaat hij door opties bladeren, daar staan verschillende wattage opties, kiijk daar eens.
Joystick? Ik denk dat je het nu over de Joule hebt ipv de 2.4.

Bij de 2.4
- Beide knoppen enkele seconden vasthouden. Je ziet dan op je scherm find en clr voorbij komen. Daarna kom je in het menu.
- In het menu zie je een E (end) d en een t staan. Daaronder 1,2,3,4 en 5.
- Met 'select' ga je naar 2. Deze selecteer je met de 'mode' knop. In dit menu kun je het aantal seconden veranderen van 1, 2, 3, 5, 10 en 30 seconden. Dit kun je instellen voor het wattage, snelheid en cadans.
- Na het gewenste aantal seconde kun je weer met 'select' het menu en het hoofdmenu (bij de E) verlaten.

Ik kan er naast zitten maar volgens mij moet het zo. Als je de cpu aan de computer hangt kun je het ook via het programma van Cyclops veranderen.
Het programma TrainingPeaks is overigens wel een aanrader voor de Powertab. Veel beter (naar mijn mening) dan het standaard programma.

hamerke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jul 2008 16:48

hamerke 27 jan 2012 21:28

Dankjewel. Heb de instellingen veranderd naar 3sec en dat maakt al een groot verschil. Ik ga misschien ook nog eens 5sec proberen. Wat software op de pc betreft ben ik Golden Cheetah aan het gebruiken.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jan 2012 22:43

stefan schreef:
superrose schreef:Als je in je scherm op het wattage blokje gaat staan en op de joystick knop drukt en deze ingedrukt houdt gaat hij door opties bladeren, daar staan verschillende wattage opties, kiijk daar eens.
Joystick? Ik denk dat je het nu over de Joule hebt ipv de 2.4.

Bij de 2.4
- Beide knoppen enkele seconden vasthouden. Je ziet dan op je scherm find en clr voorbij komen. Daarna kom je in het menu.
- In het menu zie je een E (end) d en een t staan. Daaronder 1,2,3,4 en 5.
- Met 'select' ga je naar 2. Deze selecteer je met de 'mode' knop. In dit menu kun je het aantal seconden veranderen van 1, 2, 3, 5, 10 en 30 seconden. Dit kun je instellen voor het wattage, snelheid en cadans.
- Na het gewenste aantal seconde kun je weer met 'select' het menu en het hoofdmenu (bij de E) verlaten.

Ik kan er naast zitten maar volgens mij moet het zo. Als je de cpu aan de computer hangt kun je het ook via het programma van Cyclops veranderen.
Het programma TrainingPeaks is overigens wel een aanrader voor de Powertab. Veel beter (naar mijn mening) dan het standaard programma.
doh :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

hamerke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jul 2008 16:48

hamerke 31 jan 2012 18:44

Nog een vraagje:
Heb ondertussen 950km getraind met de powertap en bij het resetten (clr) verschijnt op het schermpje "LOBAT". Hoe weet ik welke batterijen bijna op zijn? Die van het computertje zelf of die in de naaf? Is het normaal dat de batterijtjes zo snel leeg zijn? Dan moet ik haast om de 2 weken nieuwe batterijen steken.

Plaats reactie