Speling Shimano 7850 achternaaf
Goedemorgen,
De achternaaf van mijn Shimano DA 7850 SL wiel (+- 3000 km gelopen) heeft speling. Heb de naaf door de fm laten servicen, maar na twee tochten is de speling weer terug. Heb daarna geprobeerd zelf te stellen, maar merk na meerdere pogingen dat dat net niet fijn genoeg lukt: ofwel te strak (te stroef lopend) ofwel te los (teveel speling, die ook niet wordt opgelost door de snelspanners extra strak te zetten). Het lukt met geen mogelijkheid om 'm precies goed te krijgen (ondanks genoeg vet en geduld).
Heb het idee dat de naaf als ie net te strak is afgesteld op sommige punten in de omwenteling "pakt". Zou het kunnen dat de kogellagers niet goed meer zijn en aan vervanging toe? Of heeft iemand een ander idee of ervaring met deze naven?
Overigens vind ik het frappant dat de problemen zijn ontstaan toen ik de standaard DA snelspanners verruilde voor KCNC Ti snelspanners. Zou het kunnen zijn dat de mindere klemkracht en het kleinere klemoppervlak van die snelspanners de naaf anders belasten?
Jullie ideeën zijn meer dan welkom!
Groet,
Martijn
De achternaaf van mijn Shimano DA 7850 SL wiel (+- 3000 km gelopen) heeft speling. Heb de naaf door de fm laten servicen, maar na twee tochten is de speling weer terug. Heb daarna geprobeerd zelf te stellen, maar merk na meerdere pogingen dat dat net niet fijn genoeg lukt: ofwel te strak (te stroef lopend) ofwel te los (teveel speling, die ook niet wordt opgelost door de snelspanners extra strak te zetten). Het lukt met geen mogelijkheid om 'm precies goed te krijgen (ondanks genoeg vet en geduld).
Heb het idee dat de naaf als ie net te strak is afgesteld op sommige punten in de omwenteling "pakt". Zou het kunnen dat de kogellagers niet goed meer zijn en aan vervanging toe? Of heeft iemand een ander idee of ervaring met deze naven?
Overigens vind ik het frappant dat de problemen zijn ontstaan toen ik de standaard DA snelspanners verruilde voor KCNC Ti snelspanners. Zou het kunnen zijn dat de mindere klemkracht en het kleinere klemoppervlak van die snelspanners de naaf anders belasten?
Jullie ideeën zijn meer dan welkom!
Groet,
Martijn
die naven zijn behoorlijk goed. ik denk ook niet dat kogels versleten zijn.
klemkracht van de uitvalnaaf kan (theoretisch) wel van invloed zijn op de speling van je lagers. minder klemmen = meer speling, dus die zou je dan (iets) strakker moeten afstellen. heb je al geprobeerd weer met DA snelspanners te rijden?
uit je beschrijving ("plakken" ) opmakend vrees ik dat de as krom is. maar dat is met zo weinig kms ook onwaarschijnlijk. je kunt dit testen door de as over een mooi glad oppervlak te laten rollen. misschien teveel vet? ik neem aan dat je alles goed schoongemaakt hebt.
bij rose hebben ze nog wel eens shimano spare parts voor een habbekrats, ook deze as meen ik.
succes! en laat even horen wat het probleem was.
klemkracht van de uitvalnaaf kan (theoretisch) wel van invloed zijn op de speling van je lagers. minder klemmen = meer speling, dus die zou je dan (iets) strakker moeten afstellen. heb je al geprobeerd weer met DA snelspanners te rijden?
uit je beschrijving ("plakken" ) opmakend vrees ik dat de as krom is. maar dat is met zo weinig kms ook onwaarschijnlijk. je kunt dit testen door de as over een mooi glad oppervlak te laten rollen. misschien teveel vet? ik neem aan dat je alles goed schoongemaakt hebt.
bij rose hebben ze nog wel eens shimano spare parts voor een habbekrats, ook deze as meen ik.
succes! en laat even horen wat het probleem was.
Thanks Skimons,
Ik heb de DA snelspanners inderdaad weer gemonteerd, maar ik kan ook daarmee het wiel nog steeds teveel zijdelings bewegen (ook als ze extreem strak zijn aangetrokken). Je merkt ook dan dat er teveel speling in de naaf zit.
Dat met die as zal ik eens gaan proberen. Heb voor het geval dat al wel nieuwe kogellagers en dustcap (die sneuvelt wel eens bij het demonteren begreep ik) besteld, hoop dat een nieuwe as niet hoeft (kost al snel 50 euro).
En misschien heb ik ook wat teveel vet gebruikt (zo van "beter teveel dan te weinig"). Ga de boel maar weer eens uit elkaar halen, goed schoonmaken en dan weer monteren.
Ik heb de DA snelspanners inderdaad weer gemonteerd, maar ik kan ook daarmee het wiel nog steeds teveel zijdelings bewegen (ook als ze extreem strak zijn aangetrokken). Je merkt ook dan dat er teveel speling in de naaf zit.
Dat met die as zal ik eens gaan proberen. Heb voor het geval dat al wel nieuwe kogellagers en dustcap (die sneuvelt wel eens bij het demonteren begreep ik) besteld, hoop dat een nieuwe as niet hoeft (kost al snel 50 euro).
En misschien heb ik ook wat teveel vet gebruikt (zo van "beter teveel dan te weinig"). Ga de boel maar weer eens uit elkaar halen, goed schoonmaken en dan weer monteren.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan schreef:Niet per ongeluk door gereden met speling op de naven?
Mogelijk. Ik kwam er pas achter toen ik na een rit thuiskwam en het wiel schoonmaakte. Maar ik maak ze zo om de twee ritten schoon, dus meer dan 150 a 200km kan ik niet met speling hebben gereden. Overigens is het wiel niet onderhouden sinds aanschaf (mei vorig jaar). Moet ik misschien maar vaker (laten) doen .
MartijnE schreef:Amclassic-fan schreef:Niet per ongeluk door gereden met speling op de naven?
Mogelijk. Ik kwam er pas achter toen ik na een rit thuiskwam en het wiel schoonmaakte. Maar ik maak ze zo om de twee ritten schoon, dus meer dan 150 a 200km kan ik niet met speling hebben gereden. Overigens is het wiel niet onderhouden sinds aanschaf (mei vorig jaar). Moet ik misschien maar vaker (laten) doen .
Overigens hoorde ik tijdens die laatste rit wel een paar keer een vrij heftig "clunk"-geluid. Kon het niet precies lokaliseren, dacht aanvankelijk dat het uit het bracket kwam, maar mogelijk heeft dat ook met de naaf te maken.
Ik heb de naaf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en zie nu dat de losse kogeltjes aan de cassette kant (de andere kant heeft een lagerring met de kogeltjes daar vast in) vrijwel allemaal beschadigd zijn. Er zitten putjes in. Het deel van de as waar de kogeltjes in lopen is gelukkig niet beschadigd. Heb nieuwe kogeltjes bij Rose besteld.
Iemand een idee hoe die beschadigingen na anderhalf jaar gebruik al kunnen zijn ontstaan? De naaf is na aanschaf nooit uit elkaar geweest. Te weinig vet door Shimano gebruikt, verkeerd afgesteld, gewone slijtage of ...?
Iemand een idee hoe die beschadigingen na anderhalf jaar gebruik al kunnen zijn ontstaan? De naaf is na aanschaf nooit uit elkaar geweest. Te weinig vet door Shimano gebruikt, verkeerd afgesteld, gewone slijtage of ...?
is niet normaal en lijkt mij (mits in bezit van bon etc) een poging waard om te kijken wat shimano daar van vindt (soort van coulantie). als je geen zin hebt in "gedoe" zou ik het overigens achterwege laten. hopelijk is het met nieuwe kogels gefixt.