Volgende maand is het dan eindelijk zover. Ik ga mijn eerste racefiets aanschaffen.
Ik heb ondertussen veel gelezen op o.a. dit forum en daardoor ook al een zwak ontwikkelt
voor Bianchi. Mijn budget is ca 1400 euro en daarmee kom je (nieuw) bij Bianchi op
een Via Nirone 7 of een Impulso. Beiden fietsen uit hun C2C lijn. Echter zijn er op dit moment
ook enkele goede aanbiedingen betreffende een Bianchi Sempre. Een fiets uit hun B4P lijn.
Door overjaring past deze nu dan ook in het budget.
In de geometrie van de fietsen heb ik mij echter nog niet verdiept. Over mij zelf weet ik dat ik
189 ben en behoorlijk stijf (met name in de hamstrings en onderrug). De vragen die daarom bij mij opkomen zijn:
- Wat is het verschil tussen de C2C en B4P lijn? Klopt het dat de B4P lijn een iets sportievere
geometrie heeft?
- Is een fiets uit de C2C lijn daarom wellicht geschikter voor mij?
- Is een Bianchi fiets uberhaupt wel geschikt wanneer je behoorlijk stijf bent, kijkend naar de geometrie?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen hiermee!.
Alvast bedankt
Bianchi C2C vs B4P
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
C2C heeft een wat comfortabelere geometrie, zeker wanneer dit je eerste racefiets is en je nogal stijf van rug en hamstrings bent is de C2C de betere keus. Het balhoofd is wat langer icm een kortere bovenbuis maakt dat je wat rechterop zit.
Veel merken hebben comfortracers zoals de C2C in hun assortiment, de ene met een wat langer balhoofd dan de ander, omdat veel fietsers niet de diepe zit van een echte racer willen hebben. Het hangt ook nog eens van je bouw af, heb je lange benen bij een kort bovenlijf of andersom. Scott, Specialized, Cannondale, Cervelo bv hebben allen zo'n fiets in het assortiment net als Bianchi, Wilier. Zo'n Bianchi is goed op jouw bouw aan te passen, neem dus iets waar je hart naar uit gaat.
Veel merken hebben comfortracers zoals de C2C in hun assortiment, de ene met een wat langer balhoofd dan de ander, omdat veel fietsers niet de diepe zit van een echte racer willen hebben. Het hangt ook nog eens van je bouw af, heb je lange benen bij een kort bovenlijf of andersom. Scott, Specialized, Cannondale, Cervelo bv hebben allen zo'n fiets in het assortiment net als Bianchi, Wilier. Zo'n Bianchi is goed op jouw bouw aan te passen, neem dus iets waar je hart naar uit gaat.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
dubbelpost
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 19 jan 2012 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Hieronder de verschillende afmetingen van de Via Nirone 7, Impulso, Infinito en Sempre. De maten zijn allemaal van een maat 55 frame.
Het grootste verschil zit vooral in de lengte van de balhoofdbuis. De Infinito heeft veruit de langste (2,5 cm langer dan de Via Nirone 7 en de Sempre). Verder is van de Sempre de afstand tussen voor en achteras het kortst, maar dat scheelt ook maar maximaal 7 mm...
Code: Selecteer alles
VN7 Imp Inf Sem
zitbuis tradioneel (mm) 550 550 550 550
zitbuis sloping (mm) 520 520 520 520
bovenbuis traditioneel (mm) 550 550 550 550
bovenbuis sloping (mm) 538 536 534 535
balhoofbuis (mm) 145 155 170 145
afstand BB – achteras (mm) 410 410 410 408
afstand BB – vooras (mm) 591 592 590 587
BB drop (mm) 68 68 68 68
hoek zitbuis (graden) 73,5 73,5 73,5 73,5
hoek balhoofd (graden) 72 72 72 72,5
hoek bovenbuis (graden) 5 6 6 6
Dus als ik het goed begrijp zijn de lengte van de bovenbuis en de lengte van het balhoofd bepalend voor
hoe 'diep' de zit van de fiets is? Hoe langer de bovenbuis hoe dieper je zit en hoe korter het balhoofd hoe dieper je zit of ligt het
ook nog aan andere dingen? Als het enkel aan de bovengenoemde lengtes ligt dan is de zit van de Via Nirone 7 (C2C) en de
Sempre (B4P) dus ongeveer even diep?
hoe 'diep' de zit van de fiets is? Hoe langer de bovenbuis hoe dieper je zit en hoe korter het balhoofd hoe dieper je zit of ligt het
ook nog aan andere dingen? Als het enkel aan de bovengenoemde lengtes ligt dan is de zit van de Via Nirone 7 (C2C) en de
Sempre (B4P) dus ongeveer even diep?
Ik heb met dezelfde vraag geworsteld. Mij is uitgelegd dat de B4P ook wat stijver is, wat scherper reageert (met name in de bochten) en de C2C wat meer comfortabeler is. Ik heb uiteindelijk voor de Sempre (B4P) gekozen, maar heb m nog niet binnen. Blijft een beetje vaag, en je zult voor jezelf moeten beslissen. Misschien kun je op beide een rondje fietsen bij je FM om het verschil te voelen.
Succes
Succes
RoDi